ژن درمانی پیشرفت ALS را کند می کند _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

خلاصه: محققان با استفاده از یک ژن درمانی جدید به پیشرفت قابل توجهی در درمان ALS دست یافتند که نشان دهنده کندی قابل توجه در پیشرفت بیماری برای یک بیمار مبتلا به نوع تهاجمی ALS است. این بیمار که از اوایل سال 2020 تحت درمان قرار گرفته است، بسیاری از توانایی‌های فیزیکی و اجتماعی خود را حفظ کرده است، که بیش از پیش‌بینی‌های معمول امید به زندگی و عملکرد برای وضعیت خود است.

این درمان جهش ژن SOD1 را هدف قرار می دهد، سطح یک پروتئین مضر را کاهش می دهد و وضعیت بیمار را تثبیت می کند. این یافته ها امیدواری برای پیشرفت های آینده در درمان ALS و کاربردهای گسترده تر ژن درمانی است.

حقایق کلیدی:

  1. ژن درمانی موثر: این درمان به طور قابل توجهی سطوح پروتئین SOD1 را که با ALS مرتبط است کاهش می دهد و در نتیجه پیشرفت بیماری را کند می کند.
  2. نتیجه قابل توجه بیمار: چهار سال پس از تشخیص، بیمار به انجام فعالیت های روزانه به طور مستقل ادامه می دهد، دستاوردی نادر برای مبتلایان به ALS تهاجمی.
  3. تاییدیه FDA و EMA: این دارو توسط FDA تایید شده و توسط EMA برای استفاده در بیماران مبتلا به جهش ژن SOD1 توصیه شده است که نشان دهنده کارایی و پتانسیل آن است.

منبع: دانشگاه اومیا

پیشرفتی در تحقیقات در مورد بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) حاصل شده است.

دانشمندان دانشگاه اومئو گزارش می دهند که پیشرفت بیماری در یک بیمار مبتلا به نوع خاصی از بیماری ALS با استفاده از یک ژن درمانی جدید به طور قابل توجهی کند شده است.

پس از چهار سال مصرف دارو، بیمار همچنان می‌تواند از پله‌ها بالا برود، از روی صندلی بلند شود، خوب غذا بخورد و خوب صحبت کند و زندگی فعال و رضایت‌بخشی از نظر اجتماعی داشته باشد.

من این را پیشرفتی برای تحقیقاتی می‌دانم که بیش از 30 سال در اینجا در دانشگاه اومئو و بیمارستان دانشگاهی شمال سوئد انجام داده‌ایم. پیتر اندرسن، متخصص مغز و اعصاب و پروفسور دپارتمان علوم بالینی در دانشگاه اومئو، می‌گوید: ما هرگز نتایج درمانی به اندازه اینها موثر نبوده‌ایم.

این یک نورون را نشان می دهد.
انواع مختلفی از بیماری ALS وجود دارد و تنها 2 تا 6 درصد آنها به بیماری ALS ناشی از جهش در ژن SOD1 مبتلا هستند. اعتبار: اخبار علوم اعصاب

“یک کشف مهم این است که اکنون می توان به میزان قابل توجهی سطوح پروتئین SOD1 ایجاد کننده بیماری را کاهش داد و همزمان یک اثر بازدارنده واضح بر پیشرفت بیشتر بیماری را اندازه گیری کرد.

زمانی که بیمار را در اوایل بهار 2020 در بخش نورولوژی تشخیص دادیم، پیش آگهی بیمار در بهترین حالت 1.5 تا 2 سال بقا بود. بیمار بسیار فراتر از انتظار است.»

این بیمار از خانواده ای در جنوب سوئد است که دارای یک نوع تهاجمی خاص از بیماری ALS ناشی از جهش در ژن SOD1 است. هنگامی که یکی از بستگان مبتلا به ALS تشخیص داده شد، بیمار یک نمونه خون را برای اهداف تحقیقاتی به تیم تحقیقاتی ALS در دانشگاه اومئو واگذار کرد اما ترجیح داد از نتایج آزمایش ژنتیکی مطلع نشود.

با این حال، این بیمار ناقل ژن بیماری بود و پس از تجربه ضعف عضلانی چهار سال پیش، بیمار متوجه شد که او نیز به این بیماری مبتلا شده است. بیمار بلافاصله توسط تیم پزشکی در بیمارستان دانشگاهی شمال سوئد دریافت شد و تشخیص داده شد که در مراحل اولیه بیماری ALS قرار دارد.

از تابستان 2020، این بیمار در مطالعه فاز III شرکت کننده بوده است که ژن درمانی جدیدی را برای بیماران مبتلا به جهش SOD1 که باعث تا شدن و تجمع پروتئین SOD1 در نورون های حرکتی می شود، توسعه داده شده است.

هر چهار هفته یکبار، بیمار درمان تجربی را در بیمارستان دانشگاهی در کپنهاگ در دانمارک دریافت کرد.

نشانگر زیستی تقریباً 90٪ کاهش یافت

در زمان تشخیص در سال 2020، سطح ماده نوروفیلامنت L در بیمار – یک نشانگر زیستی که نشان دهنده تجزیه سلول های عصبی است – بسیار بالا بود. اکنون، چهار سال بعد، سطوح تقریباً 90 درصد کاهش یافته است.

هنگامی که بیمار در آوریل 2020 در بیمارستان دانشگاهی شمال سوئد تشخیص داده شد، ما سطح نوروفیلامنت L را تا 11000 نانوگرم در لیتر اندازه‌گیری کردیم که حتی برای یک بیمار ALS بالاست.

پیتر اندرسن می گوید: «در نمونه اخیر، پس از 50 تزریق داروی جدید، سطح به 1200 تا 1290 کاهش یافته است که کاهش قابل توجهی از شاخص بیماری است.

سطح نرمال برای یک فرد در گروه سنی بیمار زیر 560 است. در خون، سطح نوروفیلامنت به سطح طبیعی کاهش یافته است و در آخرین بازدید از بیمارستان به 12 کاهش یافته است. سطح نرمال کمتر از 13 است.

سطح عملکرد بیمار، که با استفاده از مقیاس ALSFRSR اندازه گیری می شود، در مقایسه با یک فرد سالم کاهش می یابد (48 امتیاز) اما تقریباً در همان سطح، حدود 35 تا 37 امتیاز، برای 18 ماه گذشته باقی مانده است – این بدان معناست که عملکرد بیمار سطح آن در مقایسه با یک فرد سالم تقریباً 26٪ کاهش می یابد.

فرد مبتلا به این نوع تهاجمی جهش ژن ALS که بیمار به طور معمول هر ماه 1 تا 1.5 امتیاز از دست می دهد. این بدان معناست که بدون درمان، پیشرفت مورد انتظار بیماری بسیار سریع بوده و منجر به ناتوانی قابل توجهی در عرض 6 تا 12 ماه می شود و به احتمال زیاد منجر به مرگ بیمار در سال 2021 می شود.

کارین فورسبرگ، متخصص مغز و اعصاب و محقق دپارتمان علوم بالینی که در کنار پیتر اندرسن و پیتر اندرسن کار می‌کند، می‌گوید: «این که این بیمار، کم و بیش بدون مانع، همچنان می‌تواند چهار سال پس از شروع بیماری از پله‌ها بالا برود، این تا حدودی یک معجزه است. بیش از دو دهه است که روی SOD1 و ALS تحقیق کرده است.

“موفقیت با یک درمان دارویی به این روش، یک موفقیت بزرگ و یک الهام است. اما به هیچ وجه به این معنی نیست که کار انجام شده است. این تازه شروع کار است.

همچنین مهم است که به یاد داشته باشید که داروی مورد نظر یک درمان درمانی را تشکیل نمی دهد، اما به نظر می رسد که بتواند ترمز پیشرفت بیماری را ایجاد کند. این به ما امیدواری زیادی برای توسعه بیشتر درمان های دارویی برای بیماران مبتلا به ALS می دهد.

انواع مختلفی از بیماری ALS وجود دارد و تنها 2 تا 6 درصد آنها به بیماری ALS ناشی از جهش در ژن SOD1 مبتلا هستند. بسیاری از آنها شکل خانوادگی این بیماری را دارند، اما جهش در SOD1 در موارد به اصطلاح پراکنده ALS نیز یافت شده است.

در حال حاضر مشخص نیست که آیا این دارو تأثیر مشابهی بر سایر انواع بیماری ALS دارد یا خیر. پیتر اندرسن می گوید: نیاز به تحقیقات بسیار بیشتری در مورد این موضوع وجود دارد.

بیمار هنوز هم می‌تواند تقریباً همه کارهایی را انجام دهد که وقتی برای اولین بار در تابستان 2020 به مطالعه ملحق شد، گفتارش بی‌تأثیر است، و او همه کارها را خودش انجام می‌دهد، چمن‌کاری می‌کند، به خرید می‌رود و از او مراقبت می‌کند. فرزندان. از نظر روحی نیز احساس بسیار بهتری دارد، عمدتاً به این دلیل که اکنون جرات دارد احساس امیدواری کند.

‘این تنها آغاز است’

مطالعه ای که بیمار در آن شرکت می کند تابستان امسال به پایان می رسد. این دارو هنوز در سوئد در دسترس نیست، اما توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده، FDA تایید شده است و در 23 فوریه 2024 آژانس دارویی اروپا، EMA، استفاده از این دارو را برای بیماران دارای ژن SOD1 توصیه کرد. جهش در اتحادیه اروپا

با این حال، شورای درمان های جدید در سوئد از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی منطقه ای خواسته است تا زمانی که یک ارزیابی اقتصادی بهداشتی توسط آژانس مزایای دندانپزشکی و دارویی ارائه نشده است، دارو را تجویز نکنند.

گام بعدی ما مطالعه نتایج بیماران دریافت کننده این دارو است. برای برخی کارآمد بوده است، اما همه تأثیر مثبت یکسانی را مشاهده نکرده‌اند. این می تواند یک سوال از دوز باشد، یا اینکه در کدام مرحله بیماری درمان شروع شده است.

شاید برای متوقف کردن کامل این فرآیند به داروهای بیشتری نیاز باشد؟ اینها سوالاتی هستند که اکنون باید تلاش کنیم و به آنها پاسخ دهیم. کارین فورسبرگ می‌گوید: «این تنها آغاز راه است.

او آینده ای را به تصویر می کشد که در آن درمان بر اساس نوع بیماری ALS بیمار انجام می شود و به احتمال زیاد به ترکیبی از داروها نیاز خواهد داشت.

او تاکید می‌کند که تحقیقات زیادی هم در سوئد و هم در سطح بین‌المللی برای یافتن اهداف دارویی جدید در حال انجام است تا بتوان داروهای مشابهی برای گروه‌های بیماران مبتلا به سایر انواع ALS ایجاد کرد و امیدوار است که محقق شود.

ما می‌توانیم در نمونه‌های جمع‌آوری‌شده از بیمار اندازه‌گیری کنیم که روند بیماری ادامه دارد، اما به نظر می‌رسد بدن بیمار قادر به جبران آن است. حتی اکنون، چهار سال پس از شروع مصرف این داروی ژن درمانی جدید توسط بیمار.

پیتر اندرسن می‌گوید: «مرجع بررسی اخلاقی سوئد شرکت در این مطالعات را تأیید کرد و اکنون، چندین سال بعد، ما و همچنین پزشکان ALS در سایر کشورهای شرکت‌کننده، شاهد تأثیر بالینی واضحی بر بسیاری از بیماران تحت درمان هستیم.»

گام بعدی دریافت تاییدیه از اداره بازبینی اخلاقی سوئد برای مطالعه مکانیسم های جبرانی است که به نظر می رسد درمان با این دارو فعال شده است. ممکن است در اینجا فرصتی وجود داشته باشد تا بینش هایی در مورد نحوه عملکرد بخش های ناشناخته قبلی سیستم عصبی بدست آوریم و داروهای جدید حتی بهتری تولید کنیم.

درباره این ALS و اخبار تحقیقات ژن درمانی

نویسنده: پیتر اندرسن
منبع: دانشگاه اومیا
مخاطب: پیتر اندرسن – دانشگاه اومیا
تصویر: این تصویر به Neuroscience News اعتبار داده شده است

تحقیق اصلی: یافته ها در ظاهر خواهند شد eLife.

https://neurosciencenews.com/gene-therapy-als-26001/

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید