برای زنان جوان‌تر، سلامت روان اکنون ممکن است سلامت قلب را بعداً پیش‌بینی کند _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

به طور کلی تصور می شود که زنان جوان کمتر در معرض خطر بیماری قلبی هستند، اما تحقیقات جدید پزشکان را ترغیب می کند که این فرضیه را دوباره بررسی کنند، به ویژه برای زنانی که از برخی شرایط سلامت روان رنج می برند. مطالعه جدیدی که در جلسه علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا ارائه شد، نشان داد که داشتن اضطراب یا افسردگی می‌تواند باعث تسریع ایجاد عوامل خطر قلبی عروقی در میان زنان جوان و میانسال شود.

این مطالعه توجه جدیدی را به اهمیت غربالگری قلبی عروقی و مراقبت های پیشگیرانه جلب می کند زیرا نرخ عوامل خطر قلبی عروقی افزایش می یابد و حملات قلبی در افراد جوان شایع تر می شود. اضطراب و افسردگی نیز در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از همه‌گیری کووید-۱۹، شیوع بیشتری یافته است.

محققان گزارش دادند که زنان جوان‌تر مبتلا به اضطراب یا افسردگی در مقایسه با زنانی که این شرایط سلامت روانی را نداشتند، تقریباً دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت در یک دوره 10 ساله بودند که آنها را تقریباً با مردان مقایسه کرد. هم سن از نظر خطر بیماری قلبی.

جیووانی سیویری، پزشک متخصص قلب، پژوهشگر، گفت: “ما اغلب احساس می کنیم که زنان جوان “گروه ایمن” در رابطه با بیماری های قلبی عروقی هستند زیرا بروز بیماری های قلبی عروقی به دلیل اثرات محافظتی استروژن در این گروه بسیار کم است.” بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشکده پزشکی هاروارد، دانشجوی دکترا در دانشگاه پادوآ در ایتالیا و نویسنده اصلی این مطالعه. اما این مطالعه نشان می‌دهد که اگر یک زن جوان‌تر مبتلا به افسردگی یا اضطراب است، باید غربالگری را برای عوامل خطرزای قلبی عروقی آغاز کنیم تا بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهیم.

محققان سوابق سلامت 71214 نفر شرکت کننده در Mass General Brigham Biobank، یک برنامه تحقیقاتی از سیستم سلامت Mass General Brigham را تجزیه و تحلیل کردند. افرادی که بیماری قلبی داشتند یا پس از شروع مطالعه، اضطراب یا افسردگی آنها تشخیص داده شد، از مطالعه خارج شدند.

در طول دوره پیگیری 10 ساله، 38 درصد از شرکت کنندگان به فشار خون بالا، کلسترول بالا و/یا دیابت مبتلا شدند. بر اساس تجزیه و تحلیل، افرادی که قبل از دوره مطالعه سابقه اضطراب یا افسردگی داشتند، حدود 55 درصد بیشتر از افراد بدون اضطراب یا افسردگی احتمال ابتلا به یک یا چند مورد از این عوامل خطر را داشتند. این یافته در میان زنان زیر 50 سال مبتلا به اضطراب یا افسردگی، که در مقایسه با هر گروه دیگری تقریباً دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوامل خطرزای قلبی عروقی قرار داشتند، آشکارتر بود.

از نظر خطر مطلق، زنان جوان به طور کلی کمترین میزان عوامل خطر قلبی عروقی را در بین هر گروه نشان دادند، که بر اساس یافته‌های مطالعات قبلی و آنچه در مورد اثرات محافظتی استروژن در زنان پیش از یائسگی شناخته شده بود، انتظار می‌رفت. با این حال، اضطراب و افسردگی با خطر نسبی بسیار بالاتری در بین زنان جوان نسبت به سایر گروه‌ها مرتبط بود.

سیویری گفت: زمانی که یک زن جوان افسردگی یا اضطراب داشته باشد، خطر مطلق او با یک مرد جوان قابل مقایسه است. “نوعی پدیده ای وجود دارد که در آن افسردگی و اضطراب خطر را افزایش می دهد که در غیر این صورت بسیار کم خواهد بود.”

برای مطالعه محرک‌های بالقوه این رابطه، محققان فعالیت متابولیکی نواحی مغز مرتبط با استرس را در زیرمجموعه‌ای از شرکت‌کنندگانی که تحت اسکن مغز قرار گرفته بودند، بررسی کردند. نتایج نشان داد که زنان جوان‌تر مبتلا به اضطراب یا افسردگی افزایش نسبتا زیادی در فعالیت عصبی مرتبط با استرس نشان دادند.

سیویری گفت: “سوال این است: چرا اضطراب و افسردگی با افزایش خطر در زنان جوان تر همراه است؟ این چیزی است که ما به مطالعه آن ادامه می دهیم.”

اگرچه اضطراب و افسردگی شرایط جداگانه ای هستند، اما در این مطالعه با هم گروه بندی شدند زیرا هر دو با افزایش خطر قلبی عروقی مرتبط هستند و مسیرهای عصبی زیستی مشترکی دارند، به این معنی که تصور می شود به روش های مشابهی بر سلامت تأثیر می گذارند.

به گفته محققان، مشخص نیست که آیا درمان‌های سلامت روان، مانند داروهای ضد افسردگی یا روان‌درمانی، می‌تواند به کاهش خطر قلبی عروقی کمک کند یا خیر. با این حال، هنگامی که فردی به فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت مبتلا شد، سیویری گفت که درمان های به خوبی تثبیت شده مانند استاتین ها و داروهای کاهنده فشار خون می توانند به طور موثر خطر حوادث قلبی جدی را کاهش دهند.

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/03/240328111040.htm

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید