چاپ سه‌کتاب روانشناسی رسانه اجتماعی، هنر و شطرنج توسط دو ناشر – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

به گزارش خبرنگار مهر، ترجمه سه‌کتاب جدید در حوزه روانشناسی به‌تازگی توسط انتشارات ققنوس و نشر نو منتشر و راهی بازار نشر می‌شود.

یکی از این کتابها، «روانشناسی شطرنج» نوشته فرنان گوبه است که با ترجمه محمدرضا سلطاندوست توسط انتشارات ققنوس منتشر شده است. نسخه اصلی این کتاب سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات راتلج چاپ شده و نویسنده‌اش درباره مطالب مرتبط با جنسیت تا روان‌شناسی چشم‌بسته بازی‌کردن شطرنج را در آن مطرح کرده است. سقف شیشه‌هایی که مانع نامرئی پیشروی زنان به زیبایی شطرنج می‌شوند به دلیل تعداد زیاد احتمالات پیشرویش هم از مطالب دیگر هستند که فرنان در این کتاب به آن‌ها پرداخته و در واقع به آن شطرنج درباره موضوعات کلانی چون جامعه، تمرین، استعداد و تبعیض می‌پردازد. .

فرنان گوبه نویسنده این کتاب، متولد ۱۹۶۲ در سوییس، استاد روانشناسی دانشکده اقتصاد لندن است و تحقیقات شامل علوم شناختی، روانشناسی، علوم اعصاب شناختی و هوش مصنوعی می شود. از طرفی از تاریخچه و سازوکار حاکم بر شطرنج برای بیان نظریه‌های و مفاهیم رایج در روان‌شناسی استفاده می‌شود و از طرف دیگر با پیش‌کشیدن همین‌مفاهیم، ​​دوستداران و بازیکنان شطرنج را در جهت شناخت بیشتر و ارتقای سطح بازی خود راهنمایی کرده‌اند. او با این‌رویه، موضوعات روان‌شناسی را در شطرنج نشان می‌دهد و مثال‌های نسبتا مستدلی از شطرنج را برای درک بهتر مقولات روان‌شناسی ارائه کرده است.

مولف کتاب پیش‌رو در جایگاه استاد بین‌المللی شطرنج، بارها برای تیم ملی سوییس بازی کرده و از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۹ یکی از مجله سردبیران Swiss Chess Review بوده است. امتیاز او در دنیای شطرنج ۲۴۰۰ است.

«روانشناسی شطرنج» ۱۱ فصل دارد که به این ترتیباند: «چشمِ استاد»، «قطعات!»، «بهترین حرکت»، «کار نیکوکردن (کمبیش) از پرکردن است»، «مردان در برابر زنان»، «سبک و شهود». «انسان جایزالخطاست»، «جنگ روانی و فنون آموزشی»، «عصای جادویی؟»، «تاوان‌های بازی شطرنج» و «آخر بازی».

پیش از شروع متن کتاب، سه‌جمله از سه قهرمان جهانی شطرنج درباره این‌ورزش درج شده است که به این ترتیب‌اند: «شطرنج شبیه زندگی است. (بوریس اسپاسکی)، شطرنج زندگی است (بابی فیشر) و شطرنج زندگی نیست (هو یفان).

در قسمتی از این کتاب میخوانیم:

نمونه‌ها فراوان‌اند. مایا چیبوردانیدزه، قهرمان سابق، پزشکی می خواند و خود را در خدمات اجتماعی کرد. استادبزرگ دانا رِیزنیتس‌اوزولا، که چند دوره نماینده وزیر لتونی در المپیادهای شطرنج بود، شطرنج را کنار گذاشت تا دارای کشورش شود. هو یفان که در چهاردهسالگی قهرمان زنان جهان شد و در حال حاضر حاضر تنها زنی است که با موفقیت با بهترین بازیکنان مرد رقابت می‌کند، با وجود سرخوردگی شدید مربی‌اش، در دانشگاه پکن در رشته‌های روابط بین الملل تحصیل کرد. به گفته او «شطرنج صرفا یکبازی است. زندگی نیست.» در سال ۲۰۱۸ او برنده بورسیه تحصیلی معتبر رودز برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته آموزش در دانشگاه آکسفورد شد. بدیهی است که این‌بورسیه تحصیلی پرمتقاضی عملکرد دانشگاهی یا اعطا شد و نه کارنامه حرفه‌ای‌اش در شطرنج. از دریافت کنندگان مشهور پیشین بورسیه رودز می‌توانم به بیل کلینتون، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و سوزان رایس مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید، اشاره کرد.

این کتاب با ۱۹۲ صفحه، شماره هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار تومان منتشر شده است.

کتاب «روانشناسی هنر» نوشته جورج مَدِر دومین‌کتاب روانشناسی بازار جدید است که با ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی توسط نشر نو منتشر شده و راهی بازار نشر شده است. این کتاب سومین‌عنوان از مجموعه «روانشناسی همه‌چیز» است که این‌ناشر چاپ می‌کند و نسخه اصلی آن در سال ۲۰۲۱ توسط انتشارات راتلج منتشر شده است. کتاب‌های «روانشناسی همه‌چیز» به بررسی عوامل روان‌شناسی پنهانی می‌پردازند که مردم از ناخودآگاه خود به غرایز طبیعی اجتماعی سوق می‌دهند و تا به حال دو عنوان «روانشناسی رانندگی» و «روانشناسی سلبریتی» را از آن‌ها منتشر می‌کنند.

نویسنده کتاب پیش‌رو می‌گوید کتابش درآمد نسبتا کوتاه و آسان‌فهمی بر روان‌شناسی هنر برای علاقه‌مندان است. فارغ از زمینه های تحصیلی شان. مطالبش هم مستلزم شناخت مقدماتی از هنر و علم نیست و تا امکان در نگارش آن وجود دارد، از به‌کاربردن اصطلاحات تخصصی پرهیز شده است. جورج مدر می‌گوید تعریف موسی هنر شامل رشته‌های گوناگون ازجمله هنرهای بصری، هنرهای اجرایی و ادبیات است. برای ساده و اختصار، مطالعه کتاب «روانشناسی هنر» بر هنرهای بصری (طراحی، نقاشی، پیکرتراشی و عکاسی) است.

«روانشناسی هنر» دربرگیرنده ۷ فصل است که از این‌قرارند: «هنر و روان‌شناسی»، «عصب‌شناسی هنر»، «چرا به هنر می‌پردازیم؟»، «بازنمایی فضا، خطوط شکل‌ساز و فرم در هنر»، «بازنمایی رنگ و حرکت در هنر». »، «چه‌چیزی هنر را تراز اول می‌کند؟» و «خلاقیت در هنر و علم».

ترجمه دیگر این‌کتاب، بهار ۱۴۰۲ توسط انتشارات ققنوس چاپ شد.

در قسمتی از ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی این کتاب می‌خوانیم:

اکنون برای بررسی ویژگی‌های نقاشی از تحلیل آزمایشگاهی (خصوصیات شیمیایی رنگ، اشعه ایکس، تصویربرداری مادون قرمز و غیره) استفاده می‌شود، اما همیشه قطعی نیست. هان فان‌میگرنِ هنرمند هنگام خلق نقاشی‌های جعلی یوهانس وورمیر دقت فراوانی به خرج داد تا دوباره از بوم‌های مربوط به زمان ورمیر استفاده کند و دقیقاً همان ترکیب‌های رنگی ورمیر را می‌گیرد و حتی اجاق مخصوصی برای ساخت تا تأثیر قاطع شبکه ظریف تَرَک‌های سطوحی (ترک‌بندی) موجود است. در نقاشی های سیصدساله را ایجاد کند.

این کتاب با ۱۷۴ صفحه، شماره هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۳۰ هزار تومان به چاپ رسیده است.

سومین کتاب هم، «روانشناسی اجتماعی رسانه» نوشته کیوران مک‌مائن است که توسط ماندانا افتخار ترجمه و در قالب چهارمین‌کتاب مجموعه «روانشناسی همه‌چیز» نشر نو چاپ شده است. نسخه اصلی این کتاب هم سال ۲۰۱۹ توسط انتشارات راتلج چاپ شده است.

نویسنده کتاب پیش‌رو می‌گوید این کتاب، تلاشی برای توضیح این است که چگونه حجم زیادی از امور روزمره و فرهنگ امروزی از سرویس‌های محبوب و جذاب فضای مجازی منتشر شده است. او می‌گوید یکی از اشتراکات روان‌شناسی و رسانه‌های اجتماعی این است که بسیاری از افراد درباره آن‌ها نظراتی دارند. هر فرد از روانشناسی تجربه شخصی دارد و همه ما درباره رفتارهای انسانی که مشاهده می کنید، گمانه زنی می کنیم. در مورد رسانه اجتماعی هم همینطور است و هر فردی که از آن استفاده می کند، درباره آن چه تجربه می کند، نظریه دارد.

کیوران مک‌مائن همچنین می‌گوید رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی را به هم می‌گیرند و این موضوع باعث می‌شود از درک نادرست استفاده شود. در واقع شبکه اجتماعی مفهومی است که مدت‌ها پیش از ظهور اینترنت وجود دارد. شبکه اجتماعی به گروهی از افراد اطلاق می‌شود که پیوندها را می‌شناسند یا به‌نحوی مرتبط می‌کنند. اما گاهی می‌شنویم که به توییتر یا لینکدین هم شبکه اجتماعی می‌گویند. این‌کار اشتباه است چون یک‌مفهوم جامعه‌شناختی را با یک‌سرویس فناورانه اشتباه می‌گیرند. شبکه اجتماعی‌نامیدن فیسبوک، تلویحا به این‌معنی است که هرکس با یک‌اکانت، ارتباط معناداری با هر اکانت دیگری دارد.

مولف «روانشناسی رسانه اجتماعی» می‌گوید اجتماعی اصول پدیده‌های آمریکایی است و مشهورترین سرویس‌هایش همچنان آمریکایی‌اند. با این حال از برنامه های محلی برای بقا میجنگند. او می‌گوید در این کتاب با تقسیم‌بندی‌های رایج‌ترین ویژگی‌های رسانه اجتماعی، روان‌شناخته‌ها نگاهی می‌دهند.

کتاب پیش‌رو ۷ فصل دارد که به این ترتیب‌اند: «مقدمه»، «پروفایل‌ها»، «همپیوندان»، «آپدیت‌ها»، «رسانه»، «پیامرسانی» و «ارزش‌ها».

در قسمتی از این کتاب میخوانیم:

برندتسگ و لودرس اشاره می‌کنند که این‌تاثیر در سرویس‌های رسانه‌های اجتماعی‌ای که هویت منفرد و اکانت واقعی را به کار می‌اندازد و در نقطه‌ای از چشم‌گیر قرار می‌دهد است که محتوای بایگانی می‌شود اما به‌صورت همگانی یا دست‌کم نیمه‌همگانی آنلاین همچنان در دسترس است. به عبارت دیگر، این امر شاید در فیسبوک کمی بیشتر به کار تا در اینستاگرام یا توییتر. آنها استدلال می‌کنند که پیشرفت آن به خاطر شماری از عوامل است. بدیهی است که در سال 2015 کمتر از 2015 با شرکت‌کنندگانی که با رسانه‌ها بزرگ شده‌اند، می‌شوند. این‌افراد به نسبت شرکت‌کنندگان قبلی «تاریخچه کاربری» آنلاین مبسوط‌تری هستند و بنابراین «در زمان باقی مانده‌اند».

از همه مهم‌تر، همان‌طور که نام تجاری و لودر گزارش می‌دهند، فیسبوک در سال ۲۰۱۱ «تایم‌لاین» را جایگزین «وال» کرد که آپدیت‌های استاتوس قدیمی را آسان‌تر می‌کرد. پیش از این، برای دیدن آپدیت‌های گذشته یک‌کاربر باید آیکن «پست‌های نشان بیشتر بده» را در پایین وال‌های آنها نگه دارید، اما تایم‌لاین آنها را مرتب و منظم سال و ماه و تاریخ می‌چید. این فصل 2 و ساختار پروفایل‌هایی را به خاطرمان می‌آورد که بر طرز تفکر اصیل خودمان اثر می‌گذارد. آیا می‌توانید میزان کار پروفایلی دخیل در بازبینی را داشته باشید؟

این کتاب هم با ۱۴۳ صفحه، شماره هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید