سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

سه گام برای ایجاد تاب آوری کودکان وجود دارد.اما براستی تاب آوری کودکان چیست و چگونه می شود؟
برای پاسخ به این سوال اول بهتر است بدانیم تاب آوری چه مفهومی دارد؟

تاب آوری معادل فارسی کلمه Resiliency است.در فیزیک به معنی بازگشتی به عقب جهیدن است.
هر در زندگی با چالش‌هایی رو به رو می‌شود که برخی از آن‌ها می‌توانند تأثیرگذار باشند، یا ممکن است که باز هم می‌توانند باعث ایجاد استرس شوند.
یک فرد تاب آور حتی وقتی وضعیت آن‌گونه است که انتظار دارد پیش نمی‌رود و یا با یک تجربه تنش‌زا می‌شود، می‌تواند برای مقابله با آن بهترین وضعیت را ایجاد کند، پیدا کند.

تاب آوری چه مفهومی دارد؟

تاب یعنی فرد برگشت یا مقابله با مشکل، شرایط جدید، تغییرات غیر منتظره که باعث تنش می شود را دارد. اما به معنی احساس نکردن سختی و مشکل نیست. بلکه به معنی یافتن راهی برای روبه رویی با شرایط فعلی است که اعتماد به نفس بیشتر ایجاد می کند کنار آن با سختی در آینده را می دهد.
به نظر می رسد برخی افراد به طور خودکار تاب آوری دارند اما فرد با آن به دنیا نمی فهمد بلکه می شود. شاید تاب آوری راهی برای کنار آمدن با چالش ها باشد.

سه گام برای ایجاد تاب آوری کودکان وجود دارد:
گام اول در ایجاد تاب آوری کودکان خود یا خودآگاهی است و اینکه چه چیزی را خوشحال می کند؟
آموزش راهبردهایی برای مقابله با موقعیت های تنش زا.
استفاده از این راهبردها در زندگی.

انگیزه های مهارت تاب آوری، اولین گام به سمت دست آوردن تاب آوری است.

خودتان را بهتر بشناسید
هر فرد نیاز دارد خود را بشناسد و بداند در طول روز چه احساسی دارد و بداند چگونه می تواند به خود آرامش دهد حتی مواقعی که عصبانی، ناراحت یا تحت فشار است.
ممکن است هر شخصی فکر کند خود را به خوبی می شناسد. اما حقیقت این است که زمان زیادی را به احساسش و یا احساس نمی پردازد و نمی داند چه ترفندی برای مقابله با تنش استفاده می کند.

چه چیزی شما را خوشحال می کند؟
لحظه ای بیاندیشید که چه چیزی شما را خوشحال می کند؟ دوست دارید چه فعالیت هایی انجام دهید؟ چگونه خود را سرگرم کنید؟ چه چیزی به شما آرامش می دهد؟ از چه چیزی لذت می برید؟
مهم است که چگونه فکر کنید، رفتار کنید و عمل کنید. این اطلاعات به شما کمک می کند تا یاد بگیرید چگونه احساس آرامش کنید تا از تنش خود بااهید پیدا کنید. روی کاغذی تمام فعالیت ها و اندیشه هایی که شما را خوشحال می کنید، بنویسید و ببینید می توانید به خودتان کمک کنید تا از این شرایط رها شوید؟

پرسش برای پرسیدن از خود
فکر کنید چه مواردی در شما ایجاد می کند و می فهمد در افکار و احساس و رفتارتان چه می گذرد؟ برای پیدا کردن چه عواملی شما را مغشوش می کند؟ باید تشخیص دهید چه موقع و چرا باید تنش کنید؟ چه چیزی در شما باعث تنش می شود؟ آیا تنش باعث می شود از بین چند وقت خوبتان می شوید؟ چه احساسی دارید و دیگران را در این موقعیت چه می کنند؟ در آخر چه راه کاری دارید؟
داشتن آگاهی از احساسات و اندیشه هایتان می تواند در توسعه مهارت های تاب آوری باشد.

زمان استرس زا را بشناسید
وقتی خود را بشناسید، نشانه های استرس را در خود به راحتی می شناسید. اول به احساس واقعی و قوی که تجربه می کنید فکر کنید که در روز عادی این حس را احساس کنید.

برخی از نشانه های رایج استرس (تغییر در خواب، تغییر در خوراک روزانه، کم و زیاد شدن انرژی، احساسات بد، احساس کردن، گریه کردن، فریاد کشیدن و تغییر خلق و خو) که با شناخت آن می توانید مسبب استرستان را شناسایی کنید. . اگر واکنش به استرستان را نمی بینید از کسانی که بپرسید که شما را به خوبی می شناسند.

هر فرد استرس را به نوعی نشان می دهد و مهم است که چگونه استرس را تجربه کنید. اول به نشانه های استرس در خود توجه کنید، سپس می توانید با استرستان در آینده شوید که ابزار مهم تاب آوری است.

استرس‌تان را بشناسید
لازم است انواع استرس داشته باشیم:
1- استرس بیرونی که از شرایط محیطی به وجود می آید،
2- استرس درونی که از رفتارهای شما به وجود می آید و کنترل زیادی بر آن دارید و 3- هر دو.

مسب استرس
زمان هایی هستند که هر وقت اتفاق می افتد ممکن است شما ناراحت می شوید. مسببین استرس را بیابید تا بتوانید از آن برنامه ریزی کنید و از راه کارهای کمکی برای مقابله با آن استفاده کنید.

تباه شدن اوقات خوب به دلیل استرس
ممکن است باعث شود که اوقات خوبتان تباه شود. زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرید می‌توانید فعالیت‌هایی را انجام دهید که از آن لذت می‌برید برایتان لذت بخش نباشد.
مورد عالی برای اینکه تاب آور شوید این است که در زمان حال زندگی کنید و از آن لذت ببرید. وقتی استرس دارید خوشگذرانی سخت است. سختی وجود دارد که بازگشت به راه درست را سخت می کند. تاب آوری کمک می کند فرد به آهستگی به راه درست بازگردد و از لذت لذت ببرند.

نام بردنات
برای شناسایی هیجانات واژه های درستی بیاید، بهترین راه برای درک خودتان است. هیجاناتتان را با دیگران به اشتراک بگذارید و به آن ها فکر کنید، باعث می شود تا درستی از خودتان و حدس درستی از احساستان داشته باشید.
می‌توان احساسات را از 1 تا 10 درجه بندی کرد تا واژه های بهتری را برای بیان آن پیدا کرد.

بچه های دیگر در این شرایط
راحیل بزرگی روانشناس و نویسنده در خانه تاب آوری در ادامه اضافه می کند که والدین میبایستی توجه کنید بچه های دیگر چگونه موقعیت های استرس زا را بررسی می کنند. ممکن است شما تاب آوری از آن ها باشید یا بالعکس. اگر دیگران می توانند از شرایط استرس زا عبور کنند، خبر خوبی است که شما هم می توانید از آن عبور کنید.

راه‌کارهای مورد استفاده
لازم است برای مقابله با شرایط استرس زا روش های دیگری هم در ذهن داشته باشید که نیاز به آموزش داشته باشند.
مهم پرورش دهنده مهارت تاب آوری شکیبایی است که فرد به آهست می تواند به تاب آوری دست یابد و خشنودی بیشتر را تجربه کند نه به طور کامل.

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید