استراتژی های تصمیم گیری: 4 گام برای موفقیت _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

منبع: با حسن نیت از RE Watson

مسیری را انتخاب کنید و به جلو حرکت کنید.

منبع: با حسن نیت از RE Watson

چه در خانه و چه در محل کار، انتخاب‌هایی که می‌گیریم از تصمیم‌های فوری گرفته تا تصمیم‌های متفکرانه و استراتژیک متغیر است. سبک‌ها عبارتند از اعتماد به غریزه‌هایتان، سنجش مزایا و معایب، و مشورت گرفتن از دوستان. یا تصمیم نمی گیرید به این امید که یک موقعیت خاص خودش حل شود. موفق ترین استراتژی چیست؟ بر اساس یک گزارش تحقیقاتی در مجله مدیریت اروپایی:

“عقلانیت و شهود ابعاد مهمی از فرآیند تصمیم گیری استراتژیک هستند … تعامل بین عقلانیت و شهود [was] بر اساس نمونه ای از 103 تصمیم استراتژیک که توسط شرکت های خدماتی در یونان گرفته شده است. (Thanos 2023)

چرا تکیه بر شهود یا اعتماد به غرایز یک استراتژی تصمیم گیری معتبر است؟

در تحقیق درباره کتاب تصمیم گیری برای زنان، قدرت شهود مشهود بود. گاهی اوقات از آن به عنوان حس ششم یا شهود زنان یاد می شود، محققان ارزش این استراتژی را برای مردان نیز ثبت کرده اند.

که در مرزها در روانشناسی، تحقیقات اولیه در مورد مربیان سطح بالا و شهود مشخص کرد: “اگر درست است، این کار را انجام دهید.”

“در ابتدا تصمیم گیری شهودی تا عمدی یک ویژگی خاص بود که به شرکت کنندگان امکان بررسی فوری صحت و اعتبار تصمیم را می داد… صرف نظر از اینکه چگونه ممکن است به بهترین شکل توسعه یابند، شهود و تجزیه و تحلیل هر دو جزء مهم تخصص هستند. ..” (کالینز 2016)

اگرچه ممکن است به نظر برسد که تکیه بر شهود خطرناک است، تجربه گذشته اغلب به شهود ماهیت می دهد.

وقتی بچه ها چیزی می خواهند، می پرسند. ما در بزرگسالی اغلب در سردرگمی از آنچه برای خود می‌خواهیم و آنچه فکر می‌کنیم دیگران برای ما می‌خواهند درگیر می‌شویم. ما تمایل داریم سادگی بیان خواسته هایمان را فراموش کنیم.

4 مرحله برای تصمیم گیری بدون استرس

هنگامی که با یک تصمیم مهم روبرو می شوید، این مراحل ممکن است مفید باشند:

تعریف کنید که می خواهید به چه چیزی برسید. مزایا و معایب یا آنچه را که به عنوان خطرات و فواید درک می کنید، ارزیابی کنید. اگر نگران نظرات دیگران هستید، گزینه های جایگزین را در نظر بگیرید. انتخاب کنید و بدون اینکه خودتان حدس بزنید دنبال کنید.

1. با خود صادق باشید.

به آنچه واقعاً می خواهید فکر کنید. اگر پاسخ را می دانید، پس چرا فقط این را نمی گویید؟ ممکن است احساسات یا نظرات دیگران، اعم از خانواده، دوستان یا همکاران را در نظر بگیرید. با وجود توجه شما، ممکن است خودتان را خراب کنید.

2. مزایا و معایب را تعریف کنید

با تهیه چک لیست مزایا و معایب وضعیت را ارزیابی کنید. تمام دلایلی که یک تصمیم به تنهایی به نفع شماست را بنویسید. سپس، دلایلی را بنویسید که ممکن است تصمیم شما باعث ناراحتی یا عدم حمایت دیگران شود.

3. گزینه های جایگزین را در نظر بگیرید

از خود بپرسید که آیا راهی برای خشنود کردن خود و دیگران وجود دارد؟ اگر نه، آیا مصالحه ای وجود دارد؟ در گروه های تصمیم گیری، زنانی که احساسات خود را پنهان می کردند، بعداً اعتراف کردند که از تصمیم گیری اشتباه می ترسند. اغلب، وقتی از آنها پرسیده شد که منظورشان از «تصمیم اشتباه» چیست، می‌گویند که می‌ترسند تصمیمشان رضایت دیگران را نداشته باشد.

4. تصمیم بگیرید و دنبال کنید

هنگامی که تصمیم خود را مشخص کردید، به جای اینکه خودتان را دوباره حدس بزنید یا از دوستان خود برای تأیید یا نظر آنها بخواهید، دنبال کنید.

ارزش ثبت و ضبط

استفاده از ژورنال به راهنمایی شما کمک می کند و ممکن است در مورد الگوهای تصمیم گیری استرس زا و نحوه مدیریت این استرس ها به شما ایده بدهد. در حالی که گام های منطقی برای تصمیم گیری همراه با شهود ارزشمند هستند، این شهود شماست که ممکن است به شما برتری دهد.

خواندن های ضروری تصمیم گیری

در مورد مواقعی که به غریزه خود اعتماد کردید، اشتباه می کردید؟ ممکن است اتفاق بیفتد و به همین دلیل، شهود همراه با یک فرآیند منطقی سودمند است.

حق چاپ ریتا واتسون، MPH، 2024

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/with-love-and-gratitude/202403/decision-strategies-4-steps-to-success

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید