آینده را بیش از حد روشن بسازید: چقدر آرزوهای آرزو می توانند ما را در جهت اشتباه راهنمایی کنند _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

همه بارها و بارها در افکار آرزویی غرق می شوند. اما چه زمانی احتمال وقوع آن بیشتر است و چه زمانی می تواند واقعاً مضر باشد؟ یک مطالعه جدید، به رهبری دانشگاه آمستردام (UVA)، به صراحت نشان می دهد که هر چه ناامنی و اضطراب یک موقعیت بیشتر باشد، احتمال اینکه افراد بیش از حد خوشبین شوند – حتی تا جایی که می تواند ما را از مصرف ضروری باز دارد، بیشتر می شود. عمل. نتایج این مطالعه اکنون در مجله منتشر شده است بررسی اقتصادی آمریکا.

«مردم صرفاً حقیقت‌جو نیستند – بسیاری از باورها تحت تأثیر احساسات قرار می‌گیرند و از چیزهایی که خوشایند یا آرامش‌بخش هستند، هدایت می‌شوند. جوئل ون در ویل، استاد روانشناسی اقتصادی در UvA می‌گوید، مانند باور به زندگی پس از مرگ یا خوش‌بینی به نتایج سلامتی. ون در ویله در کنار پروفسور اقتصاد اعصاب یان انگلمن و یک تیم بین المللی کار می کرد تا پاسخ دهد که آیا مردم در مواجهه با مشکلات احتمالی بیش از حد خوش بین می شوند یا خیر. انگلمن توضیح می‌دهد: «تاکنون مطالعات شواهد روشنی برای تفکر واهی ارائه نکرده‌اند، و بسیاری از این ایده حمایت نمی‌کنند». اما اینها عمدتاً بر نتایج مثبت، مانند برنده شدن در لاتاری متمرکز بودند. ما بررسی کردیم که چگونه نتایج مثبت و منفی بر باورهای جانبدارانه تأثیر می گذارد.

انتخاب خوشایندترین نتیجه

درک خودفریبی و علل آن در شرایط واقعی دشوار است. این مطالعه شامل مجموعه ای از آزمایش ها با بیش از 1700 شرکت کننده بود که در آزمایشگاه و به صورت آنلاین انجام شد. به شرکت کنندگان به طور خلاصه الگوهای مختلف، مانند مجموعه ای از راه راه ها یا نقاط رنگی با جهت متفاوت نشان داده شد و از آنها پرسیده شد که چه نوع الگوی را می بینند. برخی از این الگوها با یک نتیجه منفی برای القای اضطراب مرتبط بودند، یا یک شوک الکتریکی خفیف و غیر خطرناک (در آزمایشگاه) یا از دست دادن پول (آنلاین). ما می‌خواستیم ببینیم که آیا مردم در تشخیص الگوهای مرتبط با پیامد منفی اشتباهات بیشتری مرتکب می‌شوند، با این تصور که در واقع یک الگوی بی‌ضرر است. ون در ویل توضیح می‌دهد که این نشان‌دهنده تفکر آرزویی است.

این مطالعه به طور مداوم نشان داد که شرکت کنندگان کمتر احتمال دارد که الگوهای مرتبط با شوک یا از دست دادن را به درستی شناسایی کنند. انگلمن می‌گوید: «شرکت‌کنندگان تمایل داشتند الگویی را ببینند که با آنچه که مطلوب‌تر بود، هماهنگ باشد». «تحقیقات قبلی به افکار واهی مرتبط با پیامدهای مثبت نگاه کردند و نتایج متفاوتی یافتند و بسیاری از مطالعات تأثیری نداشتند. مطالعه ما این را به وضوح نشان می دهد احساس منفی اضطراب در مورد یک نتیجه منجر به تفکر آرزویی می شود.

واقع گرا کردن مردم

محققان همچنین مداخلاتی را که برای واقعی‌تر کردن مردم طراحی شده بودند، آزمایش کردند. اولین مورد شامل سهولت تشخیص الگوها بود. ون در ویل می‌گوید: «کاهش عدم قطعیت در واقع باعث کاهش افکار واهی شد. مداخله دوم ارائه درآمد بالقوه بالاتر برای تشخیص صحیح الگو بود. این مداخله تأثیر کمی داشت، به جز زمانی که شرکت کنندگان می توانستند شواهد بیشتری در مورد الگوی دقیقی که نشان داده شده بودند جمع آوری کنند. انگلمن توضیح می‌دهد: «وقتی افراد زمان بیشتری برای جمع‌آوری شواهد داشتند و برای پاسخ صحیح پاداش بهتری دریافت می‌کردند، واقع‌بین‌تر می‌شدند.

در نهایت، در آزمایش‌هایی که نتایج منفی با پیامدهای مثبت جایگزین شد، شرکت‌کنندگان هیچ آرزویی از خود نشان ندادند. به گفته نویسندگان، این نشان می دهد که کاهش احساسات منفی می تواند خوش بینی بیش از حد را کاهش دهد.

آرزومندی در “دنیای واقعی”

نویسندگان تشخیص می‌دهند که تفکر آرزو می‌تواند مفید باشد زیرا به ما کمک می‌کند با احساسات بد مقابله کنیم و عدم اطمینان را مدیریت کنیم. انگلمن: “آرزو اندیشی برای انسان در مقابله با اضطراب در مورد رویدادهای احتمالی آینده مهم است.” از نظر ون در ویل و انگلمن، نگرانی موقعیت‌هایی است که در آن خوش‌بینی بیش از حد افراد را از دستیابی به اطلاعات مورد نیازشان باز می‌دارد یا به گونه‌ای عمل نمی‌کند که به نفعشان باشد. وقتی همه چیز نامطمئن است، مردم می توانند بیش از حد امیدوار شوند. ما مشاهده می‌کنیم که این اتفاق با تغییرات آب و هوایی، زمانی که بازارهای مالی نوسان دارند، و حتی در شرایط سلامت شخصی که مردم از کمک پزشکی اجتناب می‌کنند، می‌افتند زیرا فکر می‌کنند همه چیز خوب خواهد بود. ما باید بیشتر بدانیم که چه زمانی واهی به شما کمک می کند و چه زمانی آسیب می رساند.

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/03/240328162636.htm

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید