س. آوریل 30th, 2024

 

خلاصه: یک مطالعه جدید به بررسی ارتباط مولکولی بین دیابت نوع 2 و آلزایمر می پردازد و از مفهوم آلزایمر به عنوان “دیابت نوع 3″ حمایت می کند.

این مطالعه نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرچرب، پروتئین مهم روده، (Jak3) را سرکوب می‌کند که منجر به تغییرات مغزی شبیه آلزایمر در موش‌ها می‌شود. این امر بر اهمیت مدیریت دیابت یا اجتناب از آن از طریق رژیم غذایی برای کاهش خطر آلزایمر تأکید می کند.

این یافته‌ها، مسیر بالقوه‌ای از رژیم غذایی از طریق التهاب روده به سلامت مغز را روشن می‌کند و امید به راهبردهای پیشگیرانه را ارائه می‌کند.

حقایق کلیدی:

  1. اتصال مولکولی: سرکوب پروتئین Jak3 در روده به دلیل رژیم غذایی پرچرب می‌تواند آغازگر یک آبشار التهاب باشد که منجر به علائمی شبیه آلزایمر در مغز می‌شود.
  2. پتانسیل پیشگیری: کنترل یا اجتناب از دیابت از طریق رژیم غذایی و مدیریت قند خون می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.
  3. مفاهیم گسترده: با توجه به اینکه تعداد زیادی از بزرگسالان آمریکایی مبتلا به پیش دیابت هستند، تغییرات سبک زندگی برای جلوگیری از دیابت ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش دهد و تلاقی حیاتی رژیم غذایی، سلامت متابولیک و تخریب عصبی را برجسته کند.

منبع: ASBMB

تحقیقات جدیدی که بر روی موش ها انجام شده است، بینش هایی را در مورد آنچه در سطح مولکولی می گذرد ارائه می دهد که می تواند افراد مبتلا به دیابت را به بیماری آلزایمر مبتلا کند.

این مطالعه به تحقیقات فزاینده ای در مورد ارتباط بین دیابت نوع 2 و بیماری آلزایمر اضافه می کند که برخی از دانشمندان آن را “دیابت نوع 3” نامیده اند.

به گفته محققان، یافته‌ها نشان می‌دهد که می‌توان با کنترل خوب دیابت یا اجتناب از آن در وهله اول، خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش داد.

این سبزی ها را نشان می دهد.
محققان برای اینکه بفهمند چگونه رژیم غذایی می تواند بر ابتلا به آلزایمر در افراد مبتلا به دیابت تأثیر بگذارد، چگونگی تأثیر یک پروتئین خاص در روده بر مغز را ردیابی کردند. اعتبار: اخبار علوم اعصاب

نارندرا کومار، دانشیار دانشگاه تگزاس A&M در کالج استیشن، این مطالعه را رهبری کرد.

کومار گفت: «ما فکر می‌کنیم که دیابت و بیماری آلزایمر به شدت با هم مرتبط هستند، و با انجام اقدامات پیشگیرانه یا بهبود دیابت، می‌توانیم از پیشرفت علائم زوال عقل در بیماری آلزایمر جلوگیری کنیم یا حداقل به طور قابل توجهی پیشرفت آن را کاهش دهیم.»

دیابت و آلزایمر دو مورد از سریع ترین نگرانی های سلامتی در سراسر جهان هستند. دیابت توانایی بدن برای تبدیل غذا به انرژی را تغییر می دهد و از هر 10 بزرگسال آمریکایی 1 نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. آلزایمر، نوعی از زوال عقل که باعث کاهش تدریجی حافظه و مهارت های تفکر می شود، در میان 10 علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده قرار دارد.

شناخته شده است که رژیم غذایی بر ایجاد دیابت و همچنین شدت تأثیرات آن بر سلامت تأثیر می گذارد. محققان برای اینکه بفهمند چگونه رژیم غذایی می تواند بر ابتلا به آلزایمر در افراد مبتلا به دیابت تأثیر بگذارد، چگونگی تأثیر یک پروتئین خاص در روده بر مغز را ردیابی کردند.

آنها دریافتند که رژیم غذایی پرچرب، بیان پروتئینی به نام Jak3 را سرکوب می‌کند و موش‌های بدون این پروتئین یک آبشار التهاب را تجربه کردند که از روده شروع می‌شود، از کبد و به سمت مغز حرکت می‌کند.

در نهایت، موش‌ها نشانه‌هایی از علائم شبیه آلزایمر را در مغز نشان دادند، از جمله بیان بیش از حد بتا آمیلوئید موش و تاو هیپرفسفریله، و همچنین شواهدی از اختلال شناختی.

کومار می‌گوید: «کبد متابولیزه کننده هر چیزی است که می‌خوریم، ما فکر می‌کنیم که مسیر روده به مغز از کبد می‌گذرد.»

او اضافه کرد که آزمایشگاه او برای مدت طولانی روی عملکرد Jak3 مطالعه کرده است و آنها اکنون می دانند که تأثیر غذا بر تغییرات بیان Jak3 منجر به نشت روده می شود. این به نوبه خود منجر به التهاب مزمن با درجه پایین، دیابت، کاهش توانایی مغز در پاکسازی مواد سمی و علائم شبه زوال عقل در بیماری آلزایمر می شود.

به گفته کومار، خبر خوب این است که ممکن است بتوان با خوردن یک رژیم غذایی سالم و کنترل قند خون در اسرع وقت، این مسیر التهابی را متوقف کرد.

به طور خاص، افراد مبتلا به پیش دیابت – که شامل حدود 98 میلیون بزرگسال آمریکایی می شود – می توانند از تغییرات سبک زندگی برای معکوس کردن پیش دیابت، جلوگیری از پیشرفت دیابت نوع 2 و به طور بالقوه کاهش خطر ابتلا به آلزایمر بهره مند شوند.

در مورد این اخبار تحقیقات دیابت، زوال عقل و رژیم غذایی

نویسنده: آن جانسون
منبع: ASBMB
مخاطب: آن جانسون – ASBMB

تحقیق اصلی: یافته ها در Discover BMB ارائه خواهد شد

 

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید