د. آوریل 29th, 2024

چگونه اضطراب سمج را شکست دهیم؟

اضطراب اغلب مانند یک بازدیدکننده بی‌ادب عمل می‌کند، بدون دعوت ظاهر می‌شود و مدت‌ها پس از درخواست شما برای رفتن، باقی می‌ماند. به هر شکلی که باشد – نگرانی شدید، احساس خفگی وحشت، ترس از موقعیت های اجتماعی یا هر چیز دیگری – اضطراب بی امان می تواند خسته کننده باشد.

برخی از تکنیک ها می توانند در کاهش اضطراب موثر باشند: مواجهه با ترس از طریق مواجهه درمانی، شل کردن تمام عضلات اصلی بدن یکی پس از دیگری، تمرین مدیتیشن و سایر اشکال تمرکز حواس و غیره. اما در حالی که این تکنیک ها اغلب مفید هستند، به همه کمک نمی کنند. حتی زمانی که اثرگذار هستند، ممکن است تا حدودی موفق باشند.

با اضطراب سمج چگونه رفتار کنیم؟

وقتی اضطراب از بین نمی رود، چه کاری می توانید انجام دهید؟ این پنج استراتژی می تواند کمک کند.

1. به بدن خود بنگرید

شما اغلب اضطراب را در سرتان احساس می کنید و این عامل، شما را از بدن فیزیکی تان جدا می کند. در نتیجه، اضطراب بیشتر و بیشتر تمرکز و انرژی شما را می گیرد. به آنچه در بدن شما اتفاق می افتد توجه کنید. در واکنش به هر گونه احساس، شامل: گرما، سرما، سنگینی بدن، تنش یا احساس وزوز، چند نفس راحت بکشید. اجازه دهید مشاهدات شما تا حد امکان خنثی باشد و عاری از قضاوت در مورد “خوب” یا “بد” باشد. شاهد باشید که در این لحظه، متمرکز بودن بر بدن چگونه است.

2. اضطراب را به درون دعوت کنید

این رویکرد متناقض به نظر می رسد و همینطور است. مقاومت در برابر اضطراب نه تنها آن را از بین نمی برد، بلکه باعث بدتر شدن آن می شود. دقت کنید این که لحظاتی را با اضطراب سپری کنید، چه حسی دارد. اجازه دهید اضطراب بداند که تا زمانی که دوست دارد، می تواند در کنار شما قرار بگیرد، و در این بین شما متمرکز بر کارهای دیگر خواهید بود. حتی اگر اضطراب حوالی شما باشد، می توانید مبارزه بی فایده را کنار بگذارید تا آن را ترک کنید.

3. کار بعدی را انجام دهید

از خود بپرسید که چه کاری باید انجام شود. تمرکز خود را از اصلاح احساس خود به انجام تکلیف بعدی که به توجه شما نیاز دارد، تغییر دهید. این محور را تا حد امکان ملایم و بدون انتقاد از خود یا صدای خشن درونی انجام دهید. به سادگی و با مهربانی از خود بپرسید چه باید انجام شود؟ همانطور که استراتژی شماره 2 پیشنهاد شد، این کار میتواند در حضور اضطراب انجام شود.

4. نفس بکشید و گوش کنید

اضطراب یک زنگ خطر است و آلارم ها برای جلب توجه شما هستند. لحظه ای مکث کنید و به درون خود بپیوندید. به آنچه ذهن و بدن شما ممکن است در تلاش برای گفتن به شما باشد گوش دهید. نیازی نیست درمورد آن فکر کنید یا آن را بفهمید. شما بیشتر با قلبتان گوش می دهید تا با گوش، با شهود به جای عقل.

به خودتان زمان و فضا بدهید تا آنچه را که ممکن است در زیر افکار و احساسات ناراحت کننده وجود داشته باشد بشنوید. حتی اگر پاسخی دریافت نکنید، فقط مکث و نگاه کردن به درون می تواند مفید باشد.

5. فرضیات خود را زیر سوال ببرید

پشت هر یک از این تکنیک ها یک اصل راهنما وجود دارد: رابطه خود را با اضطراب تغییر دهید. ما تمایل داریم در یک راه حل برای رهایی از اضطراب، متوقف شویم. شروع به چالش کشیدن باورهایی کنید که این پاسخ را هدایت می کنند. کسب آرامش در زمانی که مضطرب هستید، اغلب نیاز به صلح با اضطراب دارد. وقتی متوجه شدید که چرا اضطراب از بین نمی‌رود، به خود یادآوری کنید که: هیچ قانونی شما را ملزم نمیکند که اضطراب باید برطرف شود. شاید وظیفه شما رفع اضطراب نباشد. شاید مضطرب بودن اشکالی ندارد.

این پنج روش را آزمایش کنید و ببینید که آنها برای شما چگونه معجزه می کنند. فقط مراقب تمایل به قضاوت در مورد اینکه آیا آنها “کاربردی هستند” یا نه باشید. این قبیل قضاوت ها، بر اساس اینکه: چقدر این راهکارها، شما را کمتر مضطرب می کنند، صورت می پذیرد. در حالی که احساسات نقش مهمی در زندگی ما ایفا می کنند، آنها معیار نهایی برای یک زندگی خوب نیستند. انرژی خود را به انجام کارهایی که ارزش واقعی برای روزهای شما به ارمغان می آورد، متمرکز کنید.

 

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید