احساس در مقابل عقل: بازاندیشی در تصمیم گیری _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

خلاصه: محققان این تصور را به چالش می کشند که تفکر منطقی تنها راه برای تصمیم گیری خوب است. محققان با برجسته کردن نقش محدود عقلانیت در انتخاب های ما، بر تأثیر عمیق احساسات تأکید می کنند، همانطور که در مطالعه مزه شراب او نشان داد که ارزش درک شده بر لذت تأثیر می گذارد. این مکاشفه نه تنها اتکای ما به منطق را زیر سوال می برد، بلکه بر اهمیت درگیری عاطفی در تضمین اطمینان تصمیم گیری تاکید می کند. آنها از یک رویکرد متعادل، ادغام غریزه و شهود در فرآیندهای تصمیم گیری ما دفاع می کنند.

حقایق کلیدی:

  1. نقش احساسات: علیرغم تأکید جامعه بر عقلانیت، احساسات به طور قابل توجهی بر تصمیم گیری تأثیر می گذارد، واقعیتی که توسط تحقیقات شیو تأیید می شود که نشان می دهد تنها 5 تا 10 درصد از تصمیمات به صورت عقلانی گرفته می شوند.
  2. بینش مطالعه شراب: مطالعه شیو نشان داد که شرکت‌کنندگان از شرابی که معتقد بودند گران‌تر است، لذت بیشتری را تجربه کردند، که نشان می‌دهد چگونه انتظارات و احساسات می‌توانند درک ما از ارزش را شکل دهند.
  3. اطمینان تصمیم گیری: احساسات در ایجاد اعتماد به نفس لازم برای تعهد به تصمیمات بسیار مهم هستند، و نشان می دهد که احساس درست در مورد یک تصمیم به اندازه منطقی بودن تصمیم مهم است.

منبع: استانفورد

تفکر تحلیلی و منطقی اغلب به عنوان معیار طلایی در هنگام تصمیم گیری در نظر گرفته می شود.

با این حال، به گفته پروفسور بابا شیو، عقل باحال و هم سطح تنها بازی در شهر نیست. “آیا یک تصمیم خوب مبتنی بر عقل است؟” او می پرسد. “یا بر اساس احساسات است؟”

Shiv بانک Sanwa، Limited، استاد بازاریابی در دانشکده تحصیلات تکمیلی استنفورد است. او در طول زندگی حرفه‌ای خود درباره چگونگی تأثیر ساختارهای مغزی مرتبط با احساسات و انگیزه بر انتخاب‌های ما تحقیق کرده است.

او در بررسی عصب‌شناسی پیچیده‌ای که افراد را به انتخاب یک مسیر عمل نسبت به روش دیگر سوق می‌دهد، بینش‌هایی را کشف کرده است که ایده‌های غالب ما درباره عقل و عقلانیت را به چالش می‌کشد. شیو بررسی می کند که چگونه می توانیم از احساسات و غرایز خود برای تصمیم گیری معنادار به جای تکیه بر مغز منطقی خود استفاده کنیم.

آیا عقلانیت همیشه درست است؟

اندیشه غربی پس از روشنگری با این فرض القا شده است که عقلانیت هسته مرکزی افراد با عملکرد صحیح و به تبع آن جوامعی است که به درستی کار می کنند.

شیو می‌گوید: «ما این را از دوران کودکی در ذهن خود داریم. “اگر تصمیمات مهمی می گیرید، تا حد امکان منطقی باشید.”

این ایده‌ای است که شیو از ارسطو تا دکارت تا امروز را دنبال می‌کند، اما ایده‌ای که «فراموش می‌کند که ما با احساسات تکامل یافته‌ایم. اگر احساسات نامربوط بود، ما به شکل بسیار متفاوتی تکامل می یافتیم.»

به گفته Shiv، مغز منطقی تنها مسئول 5 تا 10 درصد تصمیم گیری ما است. او می گوید: «احساسات… تأثیر عمیقی بر تصمیمات ما دارند و ما از آن آگاه نیستیم».

Shiv این را در مطالعه ای که شامل شراب خواران و فرآیندهای عصبی مورد استفاده برای تمایز فصول مختلف بود نشان داد. به آزمودنی ها گفته شد که پنج کابرنه سووینیون مختلف را امتحان خواهند کرد که هر کدام بر اساس قیمت مشخص شده اند.

در واقع، فقط سه شراب استفاده شد – دو عدد دو بار ریخته شد و هر کدام با قیمت جعلی بین 5 تا 90 دلار مشخص شده بودند. همانطور که شرکت کنندگان هر شراب را می چشیدند، Shiv فعالیت مغز آنها را زیر نظر داشت.

شیو می‌گوید: «چیزی که من را برانگیخت این بود که مردم قسم می‌خورند که هر چه شراب گران‌تر باشد، طعم بهتری دارد.

و سوالی که داشتم این بود: آیا این فقط زاییده تخیل ماست؟ یا وقتی شراب گران‌تر است، مغز لذت بیشتری می‌برد؟»

این دقیقاً همان چیزی است که نتایج او نشان داد: «ناحیه‌ای از مغز که برای لذت رمزگذاری می‌کند، زمانی که مغز فکر می‌کند شرابی با قیمت بالاتر را می‌چشد، فعال‌تر می‌شود تا زمانی که شرابی با قیمت پایین‌تر می‌چشد، حتی اگر آزمودنی‌ها همان شراب را چشیده باشند. “

تصمیم گیری درست

عواطف علاوه بر اینکه به ما در تصمیم گیری کمک می کنند، نقش مهمی در کمک به ما برای متعهد شدن به انتخاب هایی که می گیریم ایفا می کنند. برای پیشبرد تصمیم گیری، به چیزی نیاز داریم که شیو آن را «اعتماد به تصمیم» می نامد، این باور که انتخاب ما درست است.

او می‌گوید: «اگر با شک و تردید از تصمیم خود بیرون بیایید، به احتمال زیاد خیلی زود تسلیم می‌شوید و در مسیر اقدامی که اتخاذ کرده‌اید پافشاری نمی‌کنید».

“شما باید از تصمیم خارج شوید و کاملاً مطمئن باشید. این «تصمیم درست» نیست، بلکه تصمیم درست است.»

بسیاری از جامعه، به ویژه تجارت، به تفکر منطقی اهمیت می دهند، اما شیو ما را تشویق می کند که غرایز و شهود خود را بپذیریم. اگر می خواهیم تصمیمات بهتری بگیریم، پس باید بیشتر شبیه یک هنرمند فکر کنیم.

درباره این احساس و اخبار تحقیق تصمیم گیری

نویسنده: بابا شیو
منبع: استانفورد
مخاطب: بابا شیو – استنفورد
تصویر: این تصویر به Neuroscience News اعتبار داده شده است

https://neurosciencenews.com/emotion-reason-decision-making-25803/

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید