روی رشد در روابط تمرکز کنید _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

منبع: Lil Artsy/Pexels

منبع: Lil Artsy/Pexels

طرز فکر ما بر نحوه نگرش ما به جهان و درک توانایی های خود تأثیر می گذارد و در نتیجه می تواند بر باورها و رفتارهای ما تأثیر بگذارد. دکتر کارول دوک تفاوت‌های بین داشتن یک ذهنیت رشد یا ثابت را برجسته کرده است و تحقیقاتی را در مورد اینکه چگونه ذهنیت می‌تواند بر انتخاب‌ها و اعمال ما تأثیر بگذارد، انجام داده است (Dweck, 2006). کسانی که ذهنیت ثابتی دارند، توانایی را به صورت ثابت می بینند، در حالی که کسانی که ذهنیت رشد دارند معتقدند که توانایی ها را می توان در طول زمان تقویت کرد. اعتقاد آنها این است که مهارت ها انعطاف پذیر هستند.

دوک (2006) به اشتراک گذاشت که افرادی که ذهنیت ثابتی دارند بر روی نتیجه کارها متمرکز می شوند، زیرا اگر شکست بخورند، زمان و انرژی آنها هدر می رود. از سوی دیگر، کسانی که ذهنیت رشد خود را حفظ می کنند، برای این فرآیند ارزش قائل هستند و از وظایفی که در آن انجام می دهند درس می آموزند. با طرز فکر رشد، افراد مهارت های جدیدی را از طریق چالش هایی که در پیش می گیرند به دست می آورند و فعالانه در تجارب و روابط خود شرکت می کنند.

طرز فکر و روابط

طرز فکر ما می تواند بر نحوه برخورد ما با روابط تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که دارای باورهای رشد هستند، در مورد اختلافات بین شریک واقعی خود و نسخه ایده آلی که از شریک زندگی خود دارند، تحمل بیشتری دارند (Knee et al., 2001). این بدان معناست که وقتی با واقعیت و چالش‌های روابط مواجه می‌شوند، افرادی که دارای ذهنیت رشد هستند بیشتر احتمال دارد که کاستی‌های درک شده شریک‌شان را بپذیرند، برای بهبود آنها تلاش کنند و از رابطه راضی بمانند (Knee et al., 2001). ). در نتیجه، کسانی که ذهنیت رشد دارند، بیشتر در مواجهه با مشکلات روی روابط خود کار می کنند، زیرا به تغییر و بهبود اعتقاد دارند. کسانی که ذهنیت ثابتی دارند، در مواجهه با چالش‌ها، بر این باورند که زمان آن رسیده است که رابطه خود را شکست داده و اعلام کنند.

محققان Shashwati و Kansal (2019) مطالعه‌ای را با 30 شرکت‌کننده در سنین 18 تا 50 سال برای تعیین تأثیر طرز فکر بر روابط انجام دادند. شرکت‌کنندگان برای ارزیابی رضایت از رابطه، رشد و باورهای سرنوشت و اضطرابی که در روابط با آنها مواجه می‌شوند، یک سری نظرسنجی انجام دادند. آنها همچنین روایتی را ارائه کردند که در آن سفر عاشقانه خود را بازگو کردند. محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که ذهنیت رشد داشتند، رضایت بیشتری از روابط خود دریافت کردند و حساسیت کمتری نسبت به طرد شدن داشتند. روایت‌های آن‌ها از نتایج کمی پشتیبانی می‌کرد، زیرا پاسخ‌دهندگان گزارش کردند که از چالش‌هایی که با شرکای خود با آن مواجه بودند، درس می‌گرفتند.

برنامه

در حالی که به چالش کشیدن ذهنیت شما می تواند دشوار باشد، به یاد داشته باشید که پیوستاری بین دیدگاه های ثابت و رشد وجود دارد. با آگاهی از تفکر خود، می توانید تلاشی هماهنگ برای تغییر در جهت اتخاذ یک طرز فکر رشد انجام دهید. برای انجام این کار، تصدیق و جشن گرفتن رشد مفید است. تغییر در رابطه را بشناسید و پیشرفت ها را با شریک زندگی خود به اشتراک بگذارید. وقتی در یک چارچوب ذهنی ثابت گیر می‌کنید، به استثناهایی از آن قانون درک شده فکر کنید و زمان‌هایی را که در آن‌ها توانسته‌اید با کار سخت و تلاش، مهارتی را بهبود بخشید، بازگو کنید. این می تواند شما را در پذیرش چارچوب رشد بازتر کند.

آگاه بودن و تطبیق طرز فکرتان می تواند منجر به تغییر مثبت در رابطه شما و همچنین رشد کلی شود.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/finding-love-the-scientific-take/202405/focus-on-growth-in-relationships

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید