پ. مه 2nd, 2024

 

بر اساس مطالعه ای که در 13 مارس 2024 منتشر شد، گذراندن زمان با کیفیت با سگ ها یا به عبارتی سگ درمانی استرس را کاهش می دهد و قدرت امواج مغزی مرتبط با آرامش و تمرکز را افزایش می دهد.

مداخلات با کمک حیوانات، مانند سگ درمانی، به طور گسترده در بیمارستان ها، مدارس و فراتر از آن برای کمک به کاهش اضطراب، کاهش استرس و تقویت احساس اعتماد استفاده می شود. مطالعات مربوط به مزایای بالقوه تعامل با حیوانات اغلب رویکردی کل نگر دارند و خلق و خوی افراد یا سطوح هورمونی را قبل و بعد از گذراندن وقت با یک حیوان مقایسه می کنند. اما رویکرد مذکور بین انواع تعاملات مختلف، مانند نظافت، غذا دادن، یا بازی با یک حیوان تفاوتی قائل نمی شود و درک ما را از تأثیر هر تعامل خاص بر سلامت و رفاه فرد محدود می کند. برای درک بهتر این که چگونه چنین فعالیت های مربوط به حیوانات بر خلق و خوی تأثیر می گذارد، یو و همکارانش نمونه کوچکی از 30 شرکت کننده بزرگسال را برای انجام هشت فعالیت مختلف با یک سگ خوب آموزش دیده، مانند بازی با یک اسباب بازی دستی، دادن وسیله‌ای به او، انتخاب کردند. و برای ​​عکس گرفتن از شرکت کنندگان در هنگام تعامل با سگ، از الکترودهای الکتروانسفالوگرافی (EEG) برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز استفاده کردند و بلافاصله پس از هر فعالیت، وضعیت عاطفی ذهنی خود را ثبت کردند.

قدرت نسبی نوسانات موج آلفا در مغز در حالی که شرکت کنندگان با سگ، بازی می کردند و سگ را راه می بردند افزایش می یافت که نشان دهنده حالت بیداری توام با آرامش بود. هنگام نظافت، ماساژ ملایم یا بازی با سگ، قدرت نوسان نسبی موج بتا افزایش می‌یابد که این افزایش معمولاً با افزایش تمرکز مرتبط است. شرکت‌کنندگان همچنین گزارش کردند که پس از تمام فعالیت‌های مربوط به سگ، به طور قابل‌توجهی احساس خستگی، افسردگی و استرس کمتری داشتند.

در حالی که همه شرکت‌کنندگان، حیوانات خانگی نداشتند، احتمالاً انگیزه آنها برای شرکت در آزمایش، علاقه‌شان به حیوانات است و به طور بالقوه نتایج را مغرضانه می‌کند. با این وجود، نویسندگان بیان می‌کنند که روابط منحصر به فرد بین فعالیت‌های خاص و اثرات فیزیولوژیکی آنها می‌تواند به عنوان مرجعی برای برنامه‌ریزی مداخلات هدفمند به کمک حیوانات در آینده باشد.

نویسندگان می افزایند: “این مطالعه اطلاعات ارزشمندی را برای روشن کردن اثرات درمانی و مکانیسم های اساسی مداخلات به کمک حیوانات را ارائه می دهد.”

 

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید