برای رهایی از اعتیاد به شبکه های اجتماعی از SWOT استفاده کنید!
آیا رونق شبکه های اجتماعی به پایان رسیده است؟ ممکن است! شواهد نشان می دهد که در حالی که مردم هنوز در رسانه های اجتماعی حضور دارند، کمتر از آن استفاده می کنند. با توجه به اینکه ما دیگر نیازی به رسانه های اجتماعی به عنوان راه نجات دنیای اجتماعی خود نداریم، این امر خیلی تعجب آور نیست. ما به سر کار و مدرسه برگشتیم و با دنیای بیرون تعامل میکنیم. با این حال، ما اغلب فراموش می کنیم که رسانه های اجتماعی، مانند همه دستگاه های ما، فقط یک ابزار هستند. وقتی نحوه کارهایی که انجام می دهیم تغییر می کنند، به تبع آن ابزارهایی که استفاده می کنیم نیز تغییر می کنند. با این حال، عادات معمولی اغلب مورد غفلت قرار می گیرند و بیماری پاندمیک به طور قطع الگوها و عادات جدیدی را ایجاد میکند. اکنون بهترین زمان برای انجام یک تحلیل SWOT شخصی سازی شده پیرامون استفاده از رسانه و همچنین بررسی اینکه آیا استفاده شما از رسانه با اهداف فعلیتان همسو است یا خیر است.
درک SWOT برای رشد شخصی
SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities, and Threats) – مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها – رویکردی است که اغلب توسط سازمان ها استفاده می شود. با این حال، این رویکرد میتواند برای هر فرد یا فعالیتی مورد استفاده قرار گیرد تا از وضعیت فعلی خود باخبر شده و شناسایی کند که در چه زمینه ای به خوبی عمل میکند و در چه زمینه ای عملکرد مناسبی ندارد. در طول کووید، رسانه های اجتماعی یک خلاء ارتباطی مهم را پر کردند. همچنین منبع سرگرمی و کاهش استرس بود. ما شیفته انفجار ویدیوهای جذاب TikTok و تنوع آنها شدیم. به مناسبت رویدادهای گوناگون، به اعضای خانواده پیامک فرستادیم و تبریک گفتیم. ما به صورت تکراری سریال “The Office” و “Friends” را پخش میکردیم و به ویدیوهای یوتیوب مراجعه میکردیم تا یاد بگیریم چگونه بافتنی ببافیم و یوگا کنیم.
آثار روانی کووید طولانی مدت
علیرغم همه آن رسانه ها، همه گیری کرونا، یک دوره استرس طولانی مدت بود. همانطور که می دانید استرس مزمن بد است. وقتی سیستم جنگ یا گریز فعال بماند، ممکن است اتفاقات بدی بیفتد، از جمله افت کیفیت خواب، علائم استرس پس از سانحه، اضطراب، افسردگی. و همچنین تحریک پذیری ما مقابل استرس را افزایش داد. ما همچنین بیش از دو سال را در شرایطی پشت سر گذاشتیم که مهارتهای اجتماعیمان کاهش یافته بود.
این بیماری همه گیر باعث شد ما بیش از حد حساس، رنجور و مشکوک نسبت به روابط بین فردی باشیم. همانطور که میدانید، بازگشت به روابط اجتماعی سابق، می تواند سخت تر از آن چیزی باشد که فکرش را بکنیم. رسانههای اجتماعی زمانی که افراد میتوانند از نظر فیزیکی دور هم جمع شوند، جایگزین ضعیفی برای ارتباط هستند و ارتباطات حضوری تنها راه تقویت مهارتهای بین فردی ما است. این بدان معنا نیست که رسانههای اجتماعی هیچ فایدهای ندارند، اما به این معنی است که ما باید ارزیابی کنیم که در حال حاضر، بودن در جمع خانواده و دوستان در اولویت است یا سرگرم شدن در فضای مجازی.
تجزیه و تحلیل SWOT تمرینی است که ما را مجبور می کند ببینیم کجا هستیم تا بتوانیم تصمیمات هدفمندی بگیریم که از اهداف و رشد آینده ما حمایت می کند. این به ما کمک می کند تا به طور فعال فرصت ها را دنبال کنیم، در حالی که زمینه هایی را که با خطرات و شکست ها آسیب پذیر هستیم را تشخیص می دهیم.
نحوه تجزیه و تحلیل SWOT
برای ایجاد هر تغییری، از رژیم غذایی و ورزش گرفته تا ارتباطات بین فردی، باید یک خط پایه و یک هدف داشته باشید. کمی کردن تأثیر استفاده از رسانهها دشوار است اما هدف این است که بفهمیم روش استفاده از رسانه و فناوری به طور مثبت یا منفی به زندگی ما کمک میکند.
مرحله 1: اهداف
اهدافی را که می خواهید به آن برسید مشخص کنید و آنها را یادداشت کنید. اهداف هر کس متفاوت است. می توانید با اهداف بلندمدت، آرزوی ایده آل یا اهداف کوچکتر شروع کنید. شما می توانید آنها را به دسته هایی مانند شغلی، روابط و توسعه شخصی تقسیم کنید. تجربیات ذهنی، مانند شادی، خلاقیت و معنا؛ یا نقش هایی مانند مادر، دختر و دوست. فکر کردن در مورد استفاده از رسانه در رابطه با اهداف خود، بخش مهمی است.
مرحله 2: جمع آوری داده ها
استفاده از رسانه و فناوری خود را، برای چند روز یا یک هفته در یک دفتر خاطرات ثبت کنید. تحقیقات بارها نشان داده است که نظارت بر خود، آگاهی از الگوهای رفتاری ما را افزایش میدهد و بینشی از شرایط و محرکهای اطراف آن رفتارها را فراهم میکند. نظارت بر خود، امری مهم برای خودتنظیمی است، چه رژیم غذایی، ورزش یا استفاده از رسانه. اگر آنچه را که انجام می دهیم به درستی ارزیابی نکنیم، نمی دانیم چه رفتارهایی برای تغییر معنادار است. تداوم گزارش نویسی نیز مهم است. زیرا افراد در تخمین ذهنی فعالیت های روزانه با دقت بالا خوب نیستند. برای مثال، افراد تمایل دارند کالری دریافتی را 20 تا 50 درصد دست کم بگیرند و 36 تا 173 درصد تلاش ورزشی را بیش از حد تخمین بزنند. معیارهای استفاده از رسانه نیز دشوار است، اما شما سعی میکنید روندهای کلی را شناسایی کنید، بنابراین آنچه انجام میدهید و چرایی آن مهمتر از مدت زمانی است که آن را انجام میدهید.
در دفتر خاطرات خود (آنالوگ یا دیجیتال)، به زمانی که از دستگاهها یا برنامههای مختلف استفاده میکنید، انگیزه خود و تأثیر آن بر احساسات خود توجه کرده و آن را یادداشت کنید. اگر مراحل را آسان کنید، آن را انجام خواهید داد. در اینجا چند ایده برای الگوگیری وجود دارد. (این یک تمرین خوب برای نوجوانان نیز هست.)
مرحله 3: تجزیه و تحلیل
هنگامی که دادهها را در اختیار دارید، میتوانید از کاربرگ زیر استفاده کنید و به راحتی، اینکه چگونه استفاده از رسانه و فناوری به اهداف شما کمک میکند، را ارزیابی کنید. یا با نگاه کردن به وزنه مزایا در مقابل معایب، تصمیم گیری کنید. در واقع بایستی به دنبال الگوها باشید. TikTok میتواند سرگرمکننده و آرامشبخش باشد، اما در صورت تبدیل شدن به عادت، میتواند باعث احساس گناه نیز شود. گاهی اوقات بررسی ایمیل برای کار شما مفید است. مواقع دیگر، ممکن است محصول اضطراب شما باشد. بررسی متون خود گاهی ممکن است برای روابط شما مهم باشد، اما گاهی اوقات ممکن است وسیله ای غیر ضروری برای به تعویق انداختن کار باشد. به دنبال الگوها باشید. چه زمانی چیزی از مثبت به منفی تبدیل می شود؟ چه میزان تعامل چیزی را مثبت یا افزوده می کند و چه زمانی آن را کم می کند؟
اکنون که با الگوهای استفاده از رسانه خود آشنا شدید، می توانید تحلیل SWOT را انجام دهید. بسته به نگرانیهایتان، میتوانید رسانهها را دسته بندی کنید (همه چیزهایی که صفحهنمایش دارند) یا به دسته هایی مانند رسانههای اجتماعی، تلفنهای هوشمند یا بازیها تقسیم کنید. سوالات خود را اضافه کنید سپس، رفتارهای خود را بر اساس هر قسمت ارزیابی کنید.
تبدیل عادت های رسانه ای به اهداف در SWOT
مردم از بهترین ابزارهای موجود برای رسیدن به اهداف خود استفاده می کنند، اما دو سال کووید-19، رفتارهای رسانه ای را تغییر داد تا انزوای اجتماعی را جبران کند. احساس تعلق به ارتباطات اجتماعی یکی از محرک های اولیه رفتار انسان است و برای سلامت روحی و جسمی ما ضروری است. استفاده از رسانه یک رفتار انطباقی بود که به پاسخی خودکار برای حفظ تعلق به گروه های اجتماعی تبدیل شد.
همانطور که در طول همه گیری کرونا تجربه کردیم، یک اتصال مجازی بهتر از عدم اتصال است. با این حال، انسان ها موجوداتی اجتماعی هستند که برای تعامل چهره به چهره ساخته شده اند. عمل ساده دست دادن، مرکز پاداش مغز را فعال می کند، اعتماد ایجاد می کند، توجه را افزایش می دهد و روابط عاطفی را افزایش می دهد. زندگی و استفاده از رسانه، ممکن است کاملاً متعادل باشد. اما در صورت زیاده روی، تمرین SWOT راهی است برای نگاهی به عادات رسانهای شما و اطمینان از اینکه رفتارهای رسانهای شما، درجای نامناسبی تداوم پیدا کرده است.