د. آوریل 29th, 2024

فواید خانواده درمانی چیست؟

به گزارش جزیره ذهن مینو میری، دکترای روانشناسی بالینی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص چیستی خانواده درمانی و فواید آن گفت: مشاوره خانواده یا خانواده درمانی، روشی برای ایجاد و حفظ روابط خانوادگی سالم و کاربردی بوده که هدف، شناسایی و رفع مشکلات خانواده است.

وی با بیان اینکه این مسائل می‌تواند عاطفی، روانی یا رفتاری باشد، افزود: بسیاری از رویکردهای خانواده درمانی از نظریه‌ سیستم‌های خانواده سرچشمه می‌گیرد که این نشان می‌دهد خانواده‌ها به جای گروه‌هایی از افراد که مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند، در سیستم‌هایی کار می‌کنند.

میری اظهارکرد: بر اساس نظریه‌ی سیستم‌های خانواده، تغییر در یکی از اعضا بر سایر بخش‌های خانواده تأثیر می‌گذارد و در واقع خانواده درمانگران نگران تعامل بین زن و شوهر و بین والدین و فرزندان هستند، آن‌ها در روابط خانوادگی، وقتی خانواده‌ها با بیماری‌های جسمی و روحی روبرو هستند، کمک می کنند.

آن‌ها به اعضای خانواده در مقابله با استرس در هنگام انحلال رابطه، طلاق، ازدواج مجدد و موارد مشابه کمک می‌کنند.

عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان اینکه روانشناسی خانواده به ایجاد مرزهای سالم در روابط درون و بیرون خانوادگی کمک می‌کند، گفت: بهبود ارتباطات، تعریف نقش هر فرد در خانواده، بهبود پویایی و روابط خانوادگی، افزایش قدرت و ابزارهای متقابل در بین اعضای خانواده، کار کردن روی تعاملات ناکارآمد و مشکل‌دار از فواید روانشناسی خانواده است.

اعتیاد به مواد، رفتار توهین‌آمیز، افسردگی و اضطراب در تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که خانواده درمانی به طور موثر در مورد مسائل مربوط به کودکان، می‌تواند به شدت برای مشکلاتی موثر باشد.

خانواده درمانی می‌تواند به کاهش خطر برخی از اختلالات روانی در زوجین، کودکان و نوجوانان کمک کند و لذا خانواده‌ها می‌توانند برای مواردی به مشاور و روانشناس خانواده مراجعه کنند از جمله؛ مشکل در برقراری ارتباط یا بیان احساسات، درگیری بین خواهر و برادر والدین ناسازگار، مشکلات زناشویی را حل کند.

در جلسات خانواده درمانی چه میگذرد؟

در طول یک جلسه خانواده درمانی، درمانگر ممکن است با خانواده به صورت گروهی، فردی یا ترکیبی از این دو صحبت کنند و یک جلسه درمانی معمولی حدود 50 دقیقه یک بار در هفته است که ممکن است افراد در ابتدا در مورد نگرانی‌های خود صحبت کنند و مهم است که خانواده، درمانگری را پیدا کند که متعهد و متخصص باشد و با او احساس راحتی کنند.

عضوهیات علمی دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در یک جلسه روانشناسی خانواده خدماتی ارائه می‌شود، گفت: تشخیص و درمان سلامت روان و شرایط عاطفی، برنامه‌ریزی درمانی، روان درمانی برای افراد، زوج‌ها و کودکان، زوج درمانی، گروهی و خانواده درمانی که تعداد جلسات مشاوره خانواده به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله اینکه چرا خانواده به دنبال کمک هستند و آیا اعضای خانواده همگی در طول درمان شرکت یا همکاری می‌کنند.

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید