د. آوریل 29th, 2024
www.jazirezehn.ir

چگونه عمر طولانی داشته باشیم؟

درود به شما همراه عزیز جزیره ذهن؛ مائده امین الرعایا هستم از سایت روانشناسی جزیره ذهن. هم اکنون با مطالعه این مقاله، نگاهی وسیع به دنیای سالمندی و عوامل طولانی شدن عمر بدست خواهید آورد. در مقاله قبل دریافتیم که در دوران سالمندی، چه تغییرات جسمانی در ما ایجاد می شود تا با شناخت آنها، دست به پیشگیری از بیماری ها زده و سلامت را به خود و سایرین هدیه دهیم.

منبع مورد ارجاع ما، خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک است.

عمر طولانی چگونه حاصل می شود؟

عمر طولانی از بدو ثبت در تاریخ تحت مطالعه بوده است و همواره مورد علاقه وسیع بوده است.

  • تحقیقات مربوط به عمر طولانی نشان میدهد که سابقه خانوادگی عمر طولانی، بهترین نشانه عمر دراز است:

تقریبا نیمی از پدران افرادی که بالای ۸۰ سال دارند بیش از ۸۰ سال عمر کرده اند.

  • با این حال با مداخله مؤثر می توان از بسیاری عوامل که موجب کوتاهی عمر می شوند پیشگیری نمود و یا آنها را اصلاح کرده یا به تعویق انداخت. ارث فقط یکی از عوامل است (عاملی که ورای کنترل شخص است.)

عوامل پیش بینی کننده عمر طولانی که در کنترل انسان هستند عبارتند از:

  1. معاینات طبی منظم
  2. عدم مصرف الکل یا کافئین یا مصرف حداقل این مواد
  3. رضایت شغلی
  4. احساس و تصور خود در نقشی نوع دوستانه و مفید برای جامعه نظیر همسر، معلم، مشاور، والد یا والد بزرگ
  5. رژیم غذایی سالم
  6. ورزش کافی نیز با تندرستی و عمر طولانی ارتباط دارد.

بررسی امید به زندگی:

در ایالات متحده میانگین امید به زندگی در هر دهه بالا رفته است و از ۴۸ سال در ۱۹۰۰ به ۷۷/۴ سال برای مردان و

۸۲/۲ سال برای زنان در سال ۲۰۱۳ رسیده است.

تغییراتی در بیماری و مرگ و میر نیز روی داده است. برای مثال در طول ۳۰ سال گذشته میزان مرگ و میر ناشی از بیماری عروق مغزی ۶۰ درصد و میزان مرگ و میر ناشی از بیماری شریان کرونر ۳۰ درصد کاهش یافته است.

برعکس مرگ و میر ناشی از سرطان که با پیشرفت سن سیر صعودی می پیماید بالا رفته است. بخصوص سرطان ریه، کولون، معده، پوست و پروستات.

در پیران کهنسال یعنی کسانی که بالای ۸۵ سال سن دارند میزان رشد جمعیت سریع تر از سایر گروه های پیر است. در طول ۲۵ سال گذشته جمعيت افراد پیر صد در صد افزایش یافت. در حالیکه این میزان برای کل جمعیت ایالات متحده ۴۵ درصد بوده اما افزایش تعداد افراد بالای ۸۵ سال، ۲۷۵ درصد بود. انتظار می رود که تا سال ۲۰۵۰ افراد کهنسال تا ۲۵ درصد جمعیت سالمند و ۵ درصد کل جمعیت ایالات متحده را تشکیل دهند. 

علل عمده مرگ در افراد سالمند عبارتند از: بیماری های قلبی، سرطان و سکته قلبی. حوادث جزو علل عمده مرگ در افراد بالای ۶۵ سال است. اکثر حوادث مهلک براثر سقوط، عبور پیاده از خیابان و سوختگی ایجاد میشود. اکثر موارد سقوط، در نتیجه آریتمی های قلبی و دوره های سقوط فشار خون روی می دهند.

سندرم پیر شدن چیست؟

برخی پیری شناسان، مرگ افراد خیلی پیر (بالای ۸۵ سال) را ناشی از سندرم پیرشدن میدانند. مشخصه سندرم پیر شدن، کاهش خصوصیت الاستیک – مکانیکی قلب، شرائین، ریه ها و سایر اعضا است. مرگ در این افراد بر اثر آسیبهای بی اهمیت نسوج که در افراد جوان مهلک نیست روی می دهد به این ترتیب، کبر سن علت مرگ شناخته می شود.

www.jazirezehn.ir | عمر طولانی

بررسی نژاد و قومیت در افزایش عمر:

نسبت افراد سالمند در جمعیت سیاهپوست، اسپانیایی تبار و آسیایی تبار کمتر از سفیدپوستان است، ولی به سرعت در حال افزایش است.

تا سال ۲۰۵۰، ۲۰ درصد افراد سالم، غیرسفید پوست خواهند بود و نسبت سالمندان اسپانیایی تبار از ۴ درصد به حدود ۱۴ درصد افزایش خواهد یافت. بر طبق گزارش اداره سرشماری ایالات متحده، اسپانیایی تبار به افرادی اطلاق می شود که صرف نظر از نژاد، خاستگاه آنان مکزیک، کوبا، پورتوریکو، آمریکای مرکزی یا جنوبی، یا سایر کشورهای اسپانیایی / لاتینی بوده است.

بررسی نسبت های جنسی در عمر طولانی:

به طور متوسط، زنها عمری طولانی تر از مردها دارند و بیشتر احتمال دارد که تنها زندگی کنند. تعداد مردها در مقابل هر ۱۰۰ نفر زن بین ۶۵ تا ۸۵ سالگی به شدت کاهش می یابد .

بررسی توزیع جغرافیایی در عمر طولانی:

 پرجمعیت ترین ایالات، بیشترین تعداد سالمند را دارا هستند. کالیفرنیا از این لحاظ در رتبه اول قرار دارد (۳/۳ میلیون نفر). پس از آن نیویورک، پنسیلوانیا، تگزاس، میشیگان، ایلینویز، فلوریدا و اوهایو قرار دارند که در هر کدام بیش از یک میلیون سالمند زندگی میکنند.

ایالاتی که نسبت افراد سالمند در آنها بالا است عبارتند از: پنسیلوانیا، فلوریدا، نبراسکاو داکوتای شمالی.

نسبت بالای افراد سالمند در فلوریدا به دلیل آن است که بسیاری از افراد برای گذراندن دوران بازنشستگی خود به این ایالت می روند. علت بالا بودن این نسبت در سه ایالت پنسیلوانیا، نبراسکا و داکوتای شمالی، مهاجرت افراد جوان به خارج از آنها است.

سپاس از همراهی ویژه شما؛ در مقاله بعدی در ارتباط با اثر ورزش، رژیم غذایی و تندرستی در افزایش طول عمر شما بزرگواران صحبت خواهیم کرد.

 

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید