د. آوریل 29th, 2024

مشکلات خواب زنان چه دلایلی دارد؟

برای درک اینکه مشکلات خواب زنان چه دلایلی دارد، ابتدا باید با تعریف بدخوابی آشنا شویم.

بدخوابی یا دیس‌سومنیا (Dyssomnia) دسته‌ای از اختلالات خواب است که در آن اختلال در خواب رفتن یا در تداوم خواب وجود دارد. حدود دوسوم از زنان چند شب در هفته برای خوابیدن مشکل دارند و تقریباً نیمی از آنها پس از بیدار شدن همچنان خسته هستند. علاوه بر این، زنان حداقل چندین بار در هفته بیشتر از مردان بی‌خوابی را تجربه می‌کنند و ما می‌دانیم که زنان 30 تا 60 ساله تنها به‌طور متوسط 6 ساعت و 41 دقیقه در روزهای هفته می‌خوابند (در حالی که زمان خواب مطلوب نزدیک به 8 ساعت است).

چرا زنان بیشتر از مردان مشکلات خواب دارند؟

دلایل متعددی وجود دارد که چرا زنان گاهی اوقات خواب کمتر و نامنظم‌تری نسبت به مردان دارند. مانند عوامل بیولوژیکی و مسائل کاربردی تر،مثل مراقبت از کودکان. از جمله علل بیخوابی زنان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. نوسانات هورمونی
سطح استروژن و پروژسترون در طول چرخه قاعدگی زنان در نوسان است که روی خواب آنها تأثیر می‌گذارد. استروژن‌ها روی انتقال‌دهنده‌های عصبی تأثیر می‌گذارند که می‌توانند بر روی خواب تأثیر بگذارند. پروژسترون‌ها هم می‌توانند اثر خواب‌آور داشته باشند. نوسانات این هورمون‌ها می‌تواند بر ریتم شبانه‌روزی تاثیر بگذارد.

2. بارداری و کودکان
بارداری با علائمی همراه است که خواب را مختل می‌کنند. مانند ناراحتی‌های موجود، مراجعه به مکر به توالت و سوزش سردل. بارداری همچنین می‌تواند باعث اختلالاتی مانند سندرم پای بی‌قرار یا آپنه خواب شود، دو سندرمی که به کیفیت خواب آسیب می‌رسانند. پس از بارداری، مراقبت از نوزاد و سپس کودک شیرخوار همچنان خواب را مختل می‌کنند. حتی زمانی که ساعت خواب کودکان در طول شب منظم می‌شود، بسیاری از زنان به سختی می‌توانند مانند قبل بخوابند.

3. یائسگی
یائسگی نیز مشکلاتی به همراه دارد که می‌تواند خواب را مختل کند، از جمله گرگرفتگی و تعریق شبانه. آپنه خواب نیز در زنان در طول یائسگی و سالهای پس از آن بدتر می شود و بی خوابی یکی از علائم اصلی آن است.

4. استرس، اضطراب و افسردگی
طبق تحقیقات، زنان به‌طور کلی بیشتر از مردان در معرض غم و اندوه و اضطراب هستند. همچنین نسبت به استرس چه در محل کار و چه در خانه حساس‌تر از مردان هستند. به‌عنوان مثال، ناراحتی معده به دلیل اضطراب در زنان بسیار بیشتر از مردان است. احساس غم و اندوه در پاسخ به استرس یا ناتوانی در توقف فکر کردن به چیزهایی که باید نگران آنها بود. همه این عوامل می‌توانند به کیفیت خواب زنان آسیب برسانند.

بنا بر همین گزارش از جزیره ذهن، رسانه روانشناسی، عوامل شغلی بویژه در مشاغل پزشکی و پیراپزشکی و پرستاری میتواند ریتم زندگی را تحت تاثیر قرار داده و در طولانی مدت منجر به فرسودگی و اختلالات خواب زنان باشد خود مراقبتی و تاب آوری زنان در این خصوص میتواند کمک کننده باشد

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید