پ. مه 2nd, 2024
بی‌خوابی

 

خیلی از ما این توصیه معروف مبنی بر «شمارش گوسفند» برای مقابله با بی‌خوابی را در کودکی یا بزرگی شنیده‌ایم.

ممکن است این سوال پیش آید که چرا چنین پیشنهادی مطرح شود و یا ریشه آن در کجا برگردد؟ به عنوان مثال چرا به جای گوسفند توصیه به شمارش دیگر حیوانات مانند اسب، گاو و خرگوش صورت نمی‌گیرد؟

این توصیه به چوپان‌های قرون وسطی بر می‌گفت که برای چند هفته متوالی با انسان‌های دیگر تماسی نداشتند. آنها شب‌ها برای خواب رفتن دست به شمارش گوسفندها می‌زدند تا خوابشان ببرد. با این حال صحت این روایت تائید نشده است.

در عین حال به قاطعیت می‌توان گفت که این ایده بسیار قدیمی است، زیرا در کتابی از داستان‌های کوتاهی که از قرن سیزدهم به جای مانده به آن اشاره شده است.بررسی‌ها نشان‌ می‌دهد که تخیل و تلاش برای پرت کردن حواس می‌تواند به مقابله با بی‌خوابی کمک کند. شمارش گوسفند را هم می‌توان نوعی تخیل و تلاش برای حواس پرت کردن دانست. با این حال پژوهشی علمی در مورد تأثیر مستقیم آن بر مقابله با بی‌خوابی انجام نشده است.

پژوهشگرانی که از بی‌خوابی رنج می‌برند توصیه می‌کنند که روش‌های مختلف ریلکسیشن و رسیدن به آرامش را امتحان کنید. فکر کردن به آنچه فرد را خوشحال می‌کند و بابت آن خرسند است، می‌تواند فرد را به آرامش برساند تا فرد با بی‌خوابی مقابله کند.

یکی دیگر از راه‌های مقابله با بی‌خوابی اختصاص زمان خاص از خواب، برای بررسی مشکلات و مسائل روزمره و پیدا کردن راه‌حل برای آنهاست.

از سوی دیگر به افرادی که مدتی طولانی از بی‌خوابی رنج می‌برند توصیه می‌کنند تا مدتی از تختخواب خود خارج شوند، به کار دیگری بپردازند و سپس دوباره به تخت خواب خود بازگردند. این کار به مغز کمک می‌کند تا محیط رختخواب و وضعیت خود را با خواب و آرامش مرتبط بداند تا به این ترتیب از بی‌خوابی جلوگیری شود.

Related Post

دیدگاهتان را بنویسید