6 راه برای کاهش اضطراب مالی برای تقویت سلامت روان _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

Photo Cottonbro Studio/Pexels/استفاده شده با اجازه

Photo Cottonbro Studio/Pexels/استفاده شده با اجازه

سلامت روان و سلامت مالی به طور جدایی ناپذیری مرتبط هستند. وقتی به خودمان و توانایی‌هایمان برای خوب بودن از نظر مالی باور نداریم، در یک مارپیچ نزولی از ترس، عدم اطمینان، محدود شدن به خود و خود خرابکاری مالی گرفتار می‌شویم. اگر باور نداشته باشیم که از نظر مالی موفق خواهیم بود، نخواهیم داشت. اگر باور داشته باشیم که سعادتمند خواهیم بود و مستحق آن هستیم، مسئولیت و اقدامات لازم را برای خودمراقبتی مالی انجام خواهیم داد.

به‌عنوان یک روان‌درمانگر مجاز که بیش از 25 سال کار می‌کند و یک کارشناس رفتار مالی، مزایای حذف استرس مالی و اضطراب مالی را برای بهبود سلامت روان دیده‌ام.

6 راه برای غلبه بر استرس و اضطراب مالی

1. به تجربیات مالی که رابطه شما با پول را شکل داده است احترام بگذارید. شفقت به خود را تمرین کنید زیرا می دانید که گذشته چگونه بر نحوه مدیریت پول شما تأثیر گذاشته است. با استفاده از یک لنز چندفرهنگی، در نظر بگیرید که چگونه تجربیات مالی شما ممکن است تحت تأثیر نژادپرستی سیستماتیک، تبعیض، یا به حاشیه رانده شدن قرار گرفته باشد. به این فکر کنید که چگونه باورهای والدینتان در مورد پول و تجربیات مالی، باورهای شما را شکل داده است.

وضعیت مالی یک خانواده می‌تواند بر احساس امنیت کودک در جهان، احساس ارزشمندی و باورهای او در مورد اینکه آیا توانایی موفقیت مالی یک روزی را دارند یا نه، تأثیر می‌گذارد. فقر و مشکلات اقتصادی آسیب های مالی هستند که می توانند پیامدهای طولانی مدتی بر سلامت روان داشته باشند. ما اسکریپت های پول را زود یاد می گیریم. اگر سیستم‌های اعتقادی مانند «من فقیر هستم» داشته باشیم، آن‌ها را چنین می‌شناسیم.

2. فیلمنامه داستان پول خود را بازنویسی کنید. شما نه تنها قهرمان داستان پول خود هستید، بلکه نویسنده نیز هستید. برای بازنویسی فیلمنامه داستان پولی خود و دستیابی به موفقیت مالی، می توانید:

  • داستان پولی فعلی خود را شناسایی کنید: لحظه ای به عقاید و نگرش خود نسبت به پول فکر کنید. آیا آنها مثبت هستند یا منفی؟ آیا باورهای محدود کننده یا افکار خودخراب کننده ای دارید؟ درک اسکریپت فعلی به شما کمک می کند اسکریپت جدیدی ایجاد کنید.
  • باورهای محدود کننده خود را به چالش بکشید: باورهای منفی که ممکن است در مورد پول داشته باشید را بررسی کنید. آیا آنها بر اساس حقایق هستند یا فقط فرضیات بی اساس؟ چنین باورهایی را با باورهای توانمند ساز جایگزین کنید. به عنوان مثال، اگر معتقدید که “پول ریشه همه بدی ها است”، آن را به “پول می تواند ابزاری برای تغییرات مثبت و فراوانی در زندگی من باشد.”
  • یک جمله تاکیدی یا شعار مثبت ایجاد کنید: یک داستان پولی جدید بسازید که نشان دهنده موفقیت مالی مورد نظر شما باشد. این داستان را هر روز تکرار کنید تا باورهای مثبت در مورد پول را تقویت کنید. به عنوان مثال، “من با تصمیمات و فرصت های مالی هوشمندانه ثروت و فراوانی را به زندگی خود جذب می کنم.”
  • اطراف خود را با تأثیرات مثبت احاطه کنید: اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که رابطه سالمی با پول دارند و به شما انگیزه و انگیزه برای موفقیت می دهند. از افرادی که باورهای منفی را تداوم می بخشند یا عادت های مالی ناسالم دارند دوری کنید.

3. ذهن آگاهی را در امور مالی به کار ببرید. تمرینات ذهن آگاهی می تواند در کاهش اضطراب مالی مفید باشد، زیرا به شما کمک می کند تا از افکار و رفتارهای خرج کردن عاطفی خود در مورد پول آگاه شوید. ذهن آگاهی می تواند کمک کند:

  • افزایش خودآگاهی: ذهن آگاهی، خودآگاهی را پرورش می دهد و به شما امکان می دهد احساسات و افکار خود را بدون قضاوت مشاهده کنید. با آگاهی از نگرانی ها و اضطراب های مالی خود، افراد می توانند بینشی در مورد علل زمینه ای به دست آورند و برای رفع آنها تلاش کنند.
  • کاهش استرس: تمرینات ذهن آگاهی، مانند مدیتیشن یا تمرینات تنفس عمیق، می تواند به آرامش ذهن و بدن کمک کند و سطح استرس ناشی از اضطراب مالی را کاهش دهد.
  • باورهای منفی را شناسایی و به چالش بکشید: ذهن آگاهی به شما این امکان را می دهد که الگوهای افکار منفی خود را بشناسید و آنها را به چالش بکشید. با توجه به باورهای غیرمنطقی یا تحریف شده در مورد پول، می توانید اعتبار آنها را زیر سوال ببرید و باورهای منطقی و مثبت تری را جایگزین آنها کنید.
  • بهبود تصمیم گیری: زمانی که هوشیار باشید، می توانید از رفتارهای مالی تکانشی اجتناب کنید و با شفافیت بیشتری در مورد عواقب بلندمدت اعمال خود فکر کنید.
  • قدردانی و رضایت را در خود پرورش دهید: ذهن آگاهی به شما این امکان را می دهد که روی لحظه حال تمرکز کنید و از آنچه دارید قدردانی کنید. این می تواند به متعادل کردن تمایل به تمرکز بر کمبود یا ترس مرتبط با پول کمک کند.

4. قاطع باشید و مرزهای مالی سالم را تعیین کنید. محدودیت های مالی خود را بیان کنید و اطمینان حاصل کنید که دیگران مرزهای شما را درک می کنند. به وضوح درمورد چه چیزهایی سهیم هستید یا خرج می کنید و چه چیزهایی را نمی کنید، به طور واضح صحبت کنید. قاطعیت و تعیین مرزهای مالی می تواند به شما کمک کند:

  • به بودجه پایبند باشید: بودجه ای واقع بینانه ایجاد کنید که با اهداف و اولویت های مالی شما همسو باشد. با پایبندی به بودجه خود، محدودیت های محکمی برای مخارج خود ایجاد می کنید و از خرج کردن بیش از حد برای چیزهایی که نیاز ندارید یا توانایی پرداخت آن را ندارید اجتناب می کنید.
  • در صورت لزوم «نه» بگویید: یاد بگیرید وقتی از شما خواسته می شود پول قرض دهید یا در فعالیت هایی که فراتر از توان مالی یا منطقه آسایش شما هستند، “نه” بگویید. بهتر است مودبانه خود را رد کنید تا اینکه خود را در موقعیت مالی نامطمئن قرار دهید.
  • از مقایسه خود با دیگران بپرهیزید: هرکسی شرایط مالی متفاوتی دارد و تصمیم گیری بر اساس سلامت مالی و رفاه خود ضروری است.
  • خودمراقبتی را تمرین کنید: مراقبت از خود شامل مراقبت از امور مالی است. پس انداز پول، پرداخت بدهی ها و سرمایه گذاری در آینده مالی خود را در اولویت قرار دهید. با تمرکز بر رفاه مالی خود، مرزهای سالمی را تعیین می کنید که به شما امکان می دهد زندگی باثبات و رضایت بخشی داشته باشید.

5. تفکر گسترده، خلاقانه و ذهن باز را پرورش دهید. موانع گذشته موفقیت مالی را ببینید و روی فرصت ها، امکانات و راه حل ها تمرکز کنید. برای به چالش کشیدن باورها و دیدگاه های خود در حوزه مالی:

  • دیدگاه های مختلف را در آغوش بگیرید: به دنبال دیدگاه های مختلف در مورد مسائل مالی باشید. در مورد مدیریت پول، استراتژی های سرمایه گذاری یا انتخاب شغل، با افرادی که پیشینه، تجربیات و نظرات متفاوتی دارند، گفتگو کنید. به دیدگاه های آنها باز باشید و سعی کنید استدلال آنها را درک کنید.
  • شکست را به عنوان یک فرصت یادگیری بپذیرید: به جای اینکه عقب‌نشینی‌ها را موانعی در نظر بگیرید، آن‌ها را به‌عنوان تجربیات یادگیری ببینید. برای رویکردها و استراتژی های جدید باز بمانید، حتی اگر پتانسیل شکست را داشته باشند. پذیرفتن شکست به عنوان فرصتی برای یادگیری و رشد به شما کمک می کند با یک ذهنیت باز به موفقیت مالی نزدیک شوید.

6. موانع شرم، ترس و غرور را بشکنید. اگر مشکل دارید با دیگران صحبت کنید، زیرا اضطراب مالی در انزوا ایجاد می شود. تو تنها نیستی. اکثر مردم می توانند با زمان های مالی چالش برانگیز ارتباط برقرار کنند، و به همین دلیل است که کمک گرفتن بسیار مهم است.

راهنما در دسترس است

آ مطالعه اخیر ارتباط مثبت معنی داری بین نگرانی های مالی و پریشانی روانی در میان بزرگسالان ایالات متحده نشان می دهد. یافته‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌های مشاوره مالی در دسترس و برنامه‌های مداخله بهداشت عمومی برای کاهش نگرانی‌های مالی و تأثیرات منفی آن بر سلامت روانی کلی، با توجه بیشتر به جمعیت‌های آسیب‌پذیر مورد نیاز است.

وقتی نوبت به دستیابی به سلامت مالی و از بین بردن اضطراب مالی می رسد، پیشنهاد می کنم یک درمانگر متخصص در روانشناسی پول پیدا کنید. همچنین کار کردن از طریق برنامه را در کتاب من در نظر بگیرید، اصلاح ذهنیت مالی: برنامه تناسب اندام ذهنی برای یک زندگی فراوان.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/mental-wealth/202401/6-ways-to-reduce-financial-anxiety-to-boost-mental-health

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید