5 مرحله فرسودگی شغلی: ارزیابی جایی که هستید _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

فرسودگی شغلی یک نگرانی حیاتی در دنیای مدرن کار است. در حالی که اصطلاح “فرسودگی شغلی” در ابتدا توسط روانشناس هربرت فرودنبرگر در دهه 1970 برای توصیف تأثیرات استرس شدید وارد شده بر “کمک به متخصصان” ابداع شد، اکنون به گونه ای تکامل یافته است که شامل از دست دادن توانایی ما برای مقابله می شود و در بین حرفه ها بیشتر شناخته می شود. .

بر خلاف استرس، که یک پاسخ است، فرسودگی شغلی یک وضعیت بسیار واقعی است. روانشناس جرمی ساتون توضیح می دهد که فرسودگی شغلی تجمع عوامل استرس زا در طول زمان است که منجر به سطوح استرس غیرقابل کنترل می شود. فرسودگی شغلی تکامل طبیعی استرس مزمن است که کنترل نشده و تسکین نیافته است.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) فرسودگی شغلی را به عنوان یک پدیده شغلی می شناسد و آن را به عنوان یک “سندرم مفهوم سازی شده ناشی از استرس مزمن محل کار که با موفقیت مدیریت نشده است” تعریف می کند. فرسودگی شغلی به طور کلی با سه علامت مشخص می شود:

  • خستگی عاطفی
  • بدبینی
  • احساس ناکارآمدی شخصی

فرودنبرگر و همکارش گیل نورث در ابتدا توسعه فرسودگی شغلی را در یک مدل 12 مرحله ای تشریح کردند. امروزه یک مدل 5 مرحله‌ای ساده شده معمولاً در تحقیقات دیده می‌شود.

در اینجا مروری بر پنج مرحله فرسودگی شغلی است:

مرحله 1: ماه عسل

مانند مرحله ماه عسل، ممکن است یک کار، نقش یا کار جدید را با انرژی و اشتیاق بالا شروع کنید. شما احساس خلاقیت و بهره وری می کنید. خوشبین بودن در این مرحله آسان است. اگرچه ماندن در این مرحله ایده آل است، اما باید مراقب باشید. هیجان، تعهد به کار و انگیزه شما برای اثبات خود گاهی اوقات می تواند منجر به قبول مسئولیت های بیش از حد و کار بیش از حد خود شود. بدون استراتژی های مقابله ای مثبت، ممکن است متوجه شوید که وارد مرحله بعدی می شوید.

مرحله 2: شروع استرس

با کاهش مرحله ماه عسل، ممکن است متوجه شوید که برخی از روزها سخت تر از روزهای دیگر هستند. کار هنوز هم لذت بخش است، اما استرس شروع به خزش می کند. ممکن است خوش بینی شما کاهش یابد و بهره وری شما کاهش یابد. همچنین ممکن است متوجه سایر علائم استرس رایج و ناخوشایند شوید که بر شما و کارتان تأثیر می گذارد، مانند خستگی، تحریک پذیری، اضطراب، از دست دادن راحت تر تمرکز، تغییر در اشتها یا رژیم غذایی، خواب ضعیف یا سردرد. در حالی که مقداری استرس برای ایجاد انگیزه و سوق دادن شما به عمل خوب است، اگر از راهبردهای مقابله ای ناسازگار برای مدیریت استفاده می کنید و شروع به نادیده گرفتن نیازهای خود می کنید، این مرحله می تواند جای خود را به مرحله بعدی بدهد.

مرحله 3: استرس مزمن

در این مرحله، استرس پایدارتر می شود – بیشتر یک چیز روزمره. در حالی که سیستم عصبی شما دائماً در حالت آماده باش است، شروع به عبور از سطوح استرس سالم می کنید و علائم شدیدتری را نسبت به قبل تجربه می کنید. ممکن است متوجه چیزهای کوچکی شوید که باعث ایجاد احساس خشم می شوند و ممکن است دائماً خسته باشید و بیشتر بیمار شوید. این استرس مزمن می تواند باعث ایجاد احساس بی تفاوتی، رنجش، بدبینی و ناتوانی شود. از نظر اجتماعی، ممکن است کناره گیری کرده و از دوستان، خانواده و همکاران فاصله بگیرید. ممکن است در این مرحله مشکل را انکار کنید، که می تواند پیشرفت به سمت فرسودگی را تسریع کند.

مرحله 4: فرسودگی شغلی

این زمانی است که علائم فرسودگی شغلی بحرانی می شود. سیستم عصبی شما برای مدت طولانی خارج از حالت بقا کار می کند و شما دیگر مانند حالت عادی کار نمی کنید. کنار آمدن با خواسته های کار و زندگی دشوارتر است و یافتن راهی برای خروج از شرایط فعلی سخت تر است. شما تحت تأثیر فرسودگی جسمی، ذهنی و عاطفی هستید. ممکن است به طور فزاینده ای نسبت به کار و زندگی بدبین و بدبین باشید. احساس پوچی، شک به خود و میل به انزوا از دیگران ممکن است افزایش یابد. علائم فیزیکی شما نیز ممکن است تشدید یا افزایش یابد. افراد زندگی شما ممکن است متوجه تغییراتی در رفتار شما شوند. بدون ایجاد تغییرات لازم در این مرحله، ممکن است با تداوم علائم، بهبودی حتی سخت‌تر شود.

مرحله 5: فرسودگی شغلی

اگر درمان نشود، علائم فرسودگی شغلی ممکن است چنان در زندگی شما جا بیفتد که مشکلات ذهنی، جسمی و عاطفی قابل توجه و مداومی مانند غم و اندوه مزمن یا افسردگی را تجربه کنید. بازگرداندن خود به حالت اولیه ممکن است دشوارتر از همیشه باشد. خستگی مزمن روحی و جسمی که تجربه می کنید ممکن است شما را مجبور به توقف کار کند تا بتوانید بهبود پیدا کنید. این احتمال وجود دارد که شما نیاز به مداخله و حمایت از یک متخصص مراقبت های بهداشتی داشته باشید.

افکار نهایی

در اغلب موارد، علائم فرسودگی شغلی متأسفانه تنها زمانی برطرف می شوند که شدید شوند و بهبودی را دشوارتر می کنند. درک مراحل فرسودگی شغلی و دانستن برخی از نشانه‌ها در حصول اطمینان از انجام اقدامات لازم و ایجاد تغییرات لازم برای حمایت از رفاه شما مهم است. همچنین درک این نکته مهم است که همه ما محدودیت‌های منحصر به فرد خود را برای تحمل داریم و علائم و نشانه‌ها ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

به یاد داشته باشید که فرسودگی شغلی یک شبه اتفاق نمی افتد. این یک فرسایش آهسته و پیوسته است که در طول زمان اتفاق می افتد. بگذارید این یادآوری ملایم شما باشد که خستگی نشان افتخار نیست، بلکه سیگنالی برای کاهش سرعت، ارزیابی مجدد و اولویت‌بندی مجدد است.

توجه: این فقط برای اهداف آموزشی در نظر گرفته شده است. لطفاً با توجه به علائمی که ممکن است نیاز به توجه داشته باشد، از پزشک خود یا یک متخصص سلامت روان مشورت کنید.

برای پیدا کردن یک درمانگر در نزدیکی خود، به فهرست درمان روانشناسی امروز مراجعه کنید.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/everyday-resilience/202402/5-stages-of-occupational-burnout-assessing-where-you-are

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید