3 راه برای اینکه یک یاور متخصص باشید _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

یکی از رایج‌ترین انواع تعاملات اجتماعی، کمک کردن است. کمک می تواند عملی باشد، مانند نشان دادن به کسی که به نظر می رسد گم شده است چگونه به جایی که می خواهد برود. همچنین می تواند ماهیتی عاطفی داشته باشد، مانند تلاش برای کمک به خریدار همکار پس از اینکه تصادفاً با سبد خرید خود به شما برخورد کرد، احساس بهتری داشته باشد. زندگی روزمره مملو از مواردی است که در آن افراد سعی می کنند به تنظیم احساسات دیگران کمک کنند، به خصوص زمانی که به نظر می رسد آن افراد به کمک نیاز دارند.

شاید به این باور رسیده باشید که واقعاً در ارائه پاسخ به مشکلات دیگران، نه تنها غریبه ها، بسیار خوب هستید. شما افتخار می کنید که می توانید احساسات آنها را قبل، در حین و بعد از مداخله با آنچه به عنوان توصیه مفید می دانید بخوانید. با این حال، آیا واقعاً می توانید مطمئن باشید که مهارت های شما به عنوان یک کمک کننده واقعاً به خوبی توجیه شده است؟

اثر توهم آمیز کمک کردن

طبق تحقیقات جدید کیت دابل و همکاران دانشگاه سیدنی (2024)، «اثر تراکم نتیجه» می‌تواند عاملی قوی در جهت‌گیری قضاوت افراد در مورد توانایی‌شان در ارائه کمک باشد. خیلی ساده، این به این معنی است که اگر شما بخشی از موقعیتی هستید که در آن یک نتیجه اغلب به خودی خود رخ می دهد (صرف نظر از اینکه چه کاری انجام می دهید)، این احتمال وجود دارد که فکر کنید شما باعث وقوع آن شده اید. در مورد ارائه توصیه‌های مفید، این می‌تواند افراد را به این سمت سوق دهد که «فکر کنند به کسی کمک می‌کنند که معمولاً خوشحال است در حالی که او (در واقع کمک نمی‌کند)» و بالعکس.

پس با فکر کردن به آخرین باری که به کسی توصیه کردید، چگونه می توانید مطمئن باشید که هر نتیجه مثبتی را که شاهد بودید انجام داده اید؟ افرادی که عموماً به جنبه های روشن زندگی نگاه می کنند ممکن است از شما برای مقابله با یک موقعیت دشوار کمک بخواهند. مطمئناً، پاسخ آفتابی آنها جایگزین عبور موقت ابری از نگرانی از روی پیشانی آنها می شود. با این حال، این امکان وجود دارد که آنها می توانستند بدون دخالت شما ربطی به آن داشته باشند. محققان استرالیایی معتقدند اعتقاد شما به اینکه شما باعث نتیجه شده اید، می تواند به یک احساس کاذب از کارایی در مورد توانایی های کمکی شما کمک کند. در نهایت، این شما را به کمکی بدتر تبدیل می کند.

آزمایش اثر چگالی نتیجه

برای آزمایش اینکه آیا می توان افراد را به اثر تراکم نتیجه هدایت کرد، محققان سیدنی U. یک الگوی آزمایشی ابداع کردند که در آن شرکت کنندگان بازخورد جعلی در مورد توانایی خود در ارائه توصیه های مفید دریافت کردند. در دو آزمایش آنلاین، شرکت‌کنندگان توصیه‌هایی را ارائه کردند که برای کمک به فردی که معتقد بودند با او جفت شده‌اند، کمک می‌کنند. شرکت‌کنندگان فکر می‌کردند که بازخورد بلادرنگ از آن شرکت‌کننده دیگر دریافت می‌کنند، اما بازخورد به‌طور آزمایشی ایجاد شد.

شرکت کنندگان واقعی پیامی دریافت کردند که به شکل زیر بود: «شریک زندگی شما در شرف دیدن یک تصویر منفی است. از جعبه متن زیر برای ارائه مشاوره استفاده کنید. سپس، شرکت‌کننده می‌تواند پاسخ عاطفی شریک زندگی خود را در مقیاس صورتک به رنگ سبز (شاد) تا قرمز (غمگین) ببیند.

این تنظیم به تیم تحقیقاتی اجازه داد تا نتایجی را طراحی کنند که در نسبت چهره های سبز به قرمز متفاوت است. در شرایط نرخ پایه مثبت بالا، شریک زندگی اغلب یک پاسخ سبز نشان می دهد که نشان می دهد آنها احساس خوشحالی می کنند. شرکت‌کنندگان در رتبه‌بندی کارآمدی خود به‌عنوان مشاوره‌دهنده متقاعد شدند که واقعاً با شریک زندگی خود تفاوت ایجاد می‌کنند.

این اولین پارادایم آزمایشی بود، و اگرچه نشان داد که می‌توان افراد را فقط با نرخ پایه به این فکر سوق داد که مفید هستند، اما ارتباطی بین نتیجه و درک کارآمدی ایجاد نکرد. آزمایش دوم هم نرخ پایه احساسات مثبت/منفی را به همراه تغییرات احتمالی تغییر داد. اکنون، شرکت‌کنندگان می‌توانند نتیجه توصیه‌های خود را در مورد آزمایش‌هایی که نشان می‌دهد شریک احساس بدتری نسبت به زمانی که شریک با احساس بهتر پاسخ می‌دهد، مقایسه کنند.

ارائه شواهدی مبنی بر اینکه توصیه آنها منجر به نتیجه بدتری در شریک زندگی آنها شد، هیچ تاثیر واقعی بر رتبه بندی شرکت کنندگان از کارآیی خود نداشت. اگر شریک زندگی دائماً دارای نرخ پایه بالایی از احساسات مثبت بود، مهم نیست که توصیه در یک آزمایش خاص ظاهراً باعث بدتر شدن شریک زندگی آنها شود. برعکس، در شرایط نرخ پایه پایین، زمانی که احساسات مثبت به ندرت در شریک زندگی اتفاق می‌افتد، شرکت‌کنندگان تنها در صورتی کارآیی خود را بالا ارزیابی می‌کردند که بتوانند ارتباط مثبتی بین مشاوره دادن و نتیجه مشاهده کنند.

سه ترفند برای کمک به دیگران

برخی پیامدهای بالقوه نگران کننده از این یافته ها وجود دارد، که نشان می دهد ممکن است هرگز واقعاً نتوانید قضاوت کنید که در هنگام نصیحت کردن به شخصی که معمولاً دارای روحیه آرام و شادی است چقدر مفید هستید. در واقع، بسیاری از مطالعات در زمینه شناخت اجتماعی (چگونه مردم در مورد دیگران فکر می کنند) نشان می دهد که افراد می توانند به نتایج اشتباه بسیاری در مورد آنچه دیگران فکر می کنند و احساس می کنند کشیده شوند. با دانستن اینکه می‌توانید به راحتی با نرخ‌های پایه در این عرصه مهم تعامل اجتماعی کنار بیایید. می تواند ابزارهایی را در اختیار شما قرار دهد تا تأثیرات اعمال خود را از شخصیت اصلی افرادی که می خواهید به آنها کمک کنید جدا کنید.

روابط ضروری خوانده می شود

شرکت کنندگان در کید و همکاران. مطالعه هیچ شریک واقعی و سابقه ای با شرکای آنها که فکر می کردند دارند نداشت، وضعیتی بسیار شبیه به آنچه در آن سناریوی سوپرمارکت با آن مواجه می شوید. وقتی کسی را خیلی خوب نمی‌شناسید، در مورد اینکه چقدر در کاهش بدبختی دیگران عالی هستید، نتیجه‌گیری نکنید. با افرادی که می شناسید، حداقل این مزیت را دارید که بدانید آنها عموماً عبوس هستند یا بدخلق. در اینجا دوباره، هر چند مراقب بیش از حد ارزیابی اثربخشی خود باشید.

ترجمه نتایج این مطالعه به روش‌هایی که می‌توانید به توانایی‌های کمکی خود کمک کنید، در اینجا 3 راه حل وجود دارد:

  1. مایل به استفاده از نشانه های غیرکلامی دیگران باشید تا به شما کمک کنند تأثیر خود را بر آنها بسنجند. آیا به نظر می رسد که آنها راحت تر نفس می کشند یا علائمی از تسکین در چشمان خود نشان می دهند؟
  2. با دقت به سخنان آنها گوش دهید. آیا یک “متشکرم” گذرا دریافت می کنید یا گیرنده در مورد اینکه چگونه احساس بهتری در آنها ایجاد کرده اید مشخص است؟
  3. مایل باشید از مواقعی که به نظر می رسد نصیحت شما کارساز است، درس بگیرید، اما همچنین از مواقعی که جواب نمی دهد. اگر احساس کردید که واقعاً خلق و خوی کسی را برای بهتر شدن تغییر نداده‌اید، دفعه بعد که سعی می‌کنید کمک کنید، به این فکر کنید که چگونه متفاوت با آن برخورد کنید.

برای جمع بندی، عمل کمک به دیگران که احساس بهتری داشته باشند جزء جهانی همه تعاملات اجتماعی است. نگاهی دقیق به نتیجه توصیه های خود به شما کمک می کند تا در این عرصه مهم اجتماعی واقعاً مؤثر باشید.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/fulfillment-at-any-age/202402/3-ways-to-be-an-expert-helper

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید