چگونه در پنج دقیقه یا کمتر دلسرد شویم _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

Motoki Kona/Unsplash

Motoki Kona/Unsplash

آیا می دانید آن لحظاتی که روز پر استرسی را سپری کرده اید، چیزی نخورده اید، خسته و سیمی هستید، بچه هایتان دعوا می کنند و احساس می کنید ممکن است عقل خود را از دست بدهید؟ آیا دوست ندارید یک فرمول جادویی برای آرام شدن سریع داشته باشید؟

خوب، یکی وجود دارد، و تحقیقات آن را تأیید می کند.

جیک یک افسر تفنگداران دریایی بود که مسئول آخرین وسیله نقلیه کاروانی بود که در سراسر افغانستان در حال عبور از یک بمب کنار جاده ای بود. وقتی گرد و غبار پاک شد، متوجه شد که پاهایش به شدت آسیب دیده است. این سطح از ضربه و درد طاقت‌فرسا معمولاً منجر به غش کردن بسیار سریع می‌شود.

اما جیک فعالانه از وارد شدن به شوک خود جلوگیری کرد.

چگونه؟

با تکنیک تنفس

وقتی شروع به تمرین کرد، ذهنش را دوباره به دست آورد. این به او این امکان را می داد که توانایی خود را در تفکر واضح حفظ کند و اولین عمل وظیفه خود – بررسی سایر اعضای سرویس در وسیله نقلیه خود – و دومین وظیفه خود – برای دستور دادن به کمک را حفظ کند. حتی به او ذهنیت می داد تا پاهایش را پیچ کند و فکر کند قبل از بیهوش شدن آنها را نگه دارد. او فوراً به آلمان و سپس به مرکز پزشکی ارتش والتر رید منتقل شد و در آنجا به او گفتند که اگر این کارها را انجام نمی‌داد، احتمالاً می‌مرد.

جراحات جیک به حدی بود که هر دو پای خود را از دست داد. اما او زنده است، خانواده دارد و حالش خوب است. همه اینها به این دلیل است که او می دانست چگونه به لطف یک تمرین تنفسی، سیستم عصبی خود را در چند دقیقه آرام کند.

اگر تنفس می تواند به جیک کمک کند در یکی از بدترین شرایطی که می توانیم تصور کنیم، از نظر عاطفی حاکم بماند، آیا می تواند به ما در مقابله با استرس های کمتر کمک کند؟ من بخشی از کار تحقیقاتی خود را به این سوال اختصاص داده ام.

از آنجا که در یک زمان سریع، زمانی که ما نیاز داریم که چیزها کار کنند، خوب کار کنند و سریع کار کنند، نفس کشیدن بسیار مهم است.

البته همه ما می دانیم که چگونه نفس بکشیم. اولین عمل ما در زندگی یک دم بود و آخرین عمل ما یک بازدم. بین آن لحظات مهم، ما تقریباً 20000 نفس در روز خواهیم داشت. این باید ما را متخصص تنفس کند، با این حال بیشتر مردم از پتانسیل عمیق تنفس برای سلامت روان آگاه نیستند.

نحوه تنفس ما بر فیزیولوژی، رفاه و عملکرد شناختی ما تأثیر می گذارد: ضربان قلب، فشار خون، احساسات و حافظه. الگوهای تنفس ما بر عملکرد بسیاری از نواحی حیاتی مغز تأثیر می گذارد. تنفس بر نحوه درک ما از جهان، فکر کردن، توجه کردن، به خاطر سپردن و احساس ما تأثیر می گذارد. نورون های ما به ریتم تنفس ما پاسخ می دهند: وقتی تنفس خود را تغییر می دهیم، می توانیم فعالیت سلول های مغز خود را کنترل کنیم.

و به همین دلیل است که نفس کشیدن اساس حاکمیت عاطفی است.

احتمالاً متوجه شده اید که چقدر سخت است که از احساسات شدیدی مانند اضطراب و عصبانیت خلاص شوید، چه رسد به یک موقعیت آسیب زا مانند آنچه جیک در آن قرار داشت. این کار نمی کند. و اینجاست که تنفس می تواند تفاوت واقعی ایجاد کند.

تحقیقات نشان می دهد که احساسات مختلف با الگوهای تنفسی متمایز مرتبط هستند و در اینجا مهم است، وقتی تنفس خود را تغییر می دهید می توانید احساسات خود را تغییر دهید.

می بینیم که؟

هنگامی که نحوه تنفس خود را تغییر می دهیم، می توانیم احساس خود را تغییر دهیم، همانطور که جیک انجام داد.

چگونه می توانید دفعه بعد که احساس استرس کردید سریع آرام شوید؟

آهسته کردن ریتم نفس – به ویژه بازدم – می تواند شروع کننده آرامش باشد. ضربان قلب شما را آرام می کند و عصب واگ را تحریک می کند که از ساقه مغز تا شکم امتداد دارد و بخشی از سیستم عصبی پاراسمپاتیک است (سیستم «استراحت و هضم»). شما شروع به آرام شدن می کنید. شما احساس بهتری دارید. و توانایی شما برای استدلال باز می گردد.

این تمرین را امتحان کنید:

نفس بکشید تا زمانی که ریه‌هایتان پر شود (مثلاً تا چهار عدد) و سپس در هنگام بازدم، سعی کنید بیشتر از زمانی که دم می‌دهید بازدم کنید – در حالت ایده‌آل یک و نیم یا دو برابر بیشتر (به تعداد). از شش یا هشت). این کار را با چشمان بسته به مدت پنج دقیقه انجام دهید و متوجه عواقب آن شوید. من کنجکاوم بدانم چه چیزی پیدا می کنید!

اگر شما چیزی شبیه به هزاران نفری باشید که من به آنها آموزش داده ام، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت، با ذهنی روشن تر و حضوری تر.

برای اینکه خود را برای آرامش بیشتر آموزش دهید، یک پروتکل تنفس کامل را امتحان کنید که ما در آن مطالعه کردیم دانش آموزان و جانبازان

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/feeling-it/202403/how-to-destress-in-five-minutes-or-less

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید