چگونه تفاوت بین اضطراب و هراس را تشخیص دهیم؟ _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

اضطراب و وحشت، در حالی که شبیه یکدیگر هستند، یکسان نیستند، اگرچه اغلب به جای هم از آنها صحبت می شود. قبل از اینکه بتوانید حملات پانیک و پانیک را به طور کامل درک کنید، مهم است که تفاوت بین این دو را درک کنید. به زبان ساده، اضطراب با احساس نگرانی طولانی مدت که شدت آن متفاوت است، تعریف می شود، در حالی که وحشت حاد و شدید است، اغلب فقط چند دقیقه طول می کشد، اما می تواند بسیار ناراحت کننده و ترسناک باشد. اضطراب اغلب مقدم بر هراس است و گاهی اوقات می تواند باعث بروز هراس شود، به ویژه زمانی که طاقت فرسا و پایدار می شود. اضطراب معمولاً توسط یک رویداد فعال یا محرک خاص و قابل شناسایی ایجاد می شود. در حالی که وحشت می تواند به طور غیر منتظره رخ دهد. برای مثال، ممکن است قبل از ارائه یک کار مهم یا مدرسه، اضطراب را تجربه کنید، در حالی که وحشت ممکن است لزوماً به یک رویداد یا موقعیت خاص مرتبط نباشد. مقایسه زیر آنچه را که معمولاً ممکن است در هنگام مضطرب تجربه کنید در مقابل آنچه در هنگام وحشت تجربه می کنید، تشریح می کند.

اضطراب

  • علائم جسمی ناراحت کننده، اما نه لزوماً شدید.
  • می تواند برای مدت طولانی، حتی روزها یا هفته ها دوام بیاورد.
  • اغلب به طور منطقی به یک رویداد یا موقعیت خاص مرتبط است.
  • احساس نگرانی “آزاد شناور” که می تواند متفاوت باشد و شدت آن تغییر کند.
  • احساس عمومی ناراحتی و ناراحتی.

وحشت

  • علائم فیزیکی شدید که باعث ناراحتی قابل توجهی می شود.
  • معمولاً مدت کوتاهی است و معمولاً برای شدیدترین علائم بیشتر از سه تا پنج دقیقه طول نمی کشد.
  • اغلب به راحتی به یک رویداد یا موقعیت قابل شناسایی وصل نمی شود.
  • علائم فیزیکی خاص و احساس ناراحتی شدید.
  • احساس ترس حاد که به طور مداوم شدید است.

این تمایز مهم بین اضطراب و هراس برای اشتباه نکردن این دو و درک اینکه چرا تجربه‌های هراس می‌توانند از نظر شدت بسیار بیشتر باشند و مدیریت آن دشوارتر باشد، مفید است.

حملات پانیک برای افراد مختلف می تواند شکل خاص خود را داشته باشد. مهم است که بفهمیم چه علائمی معمولاً در طول حملات پانیک و پانیک رخ می دهد. در اینجا علائم فیزیکی رایج حمله پانیک وجود دارد:

تپش قلب: تسریع ضربان قلب معمولاً در طول حمله پانیک تجربه می شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است احساس کنیم قلب‌هایمان در حال تپش، تپش یا تند تند است.

تعریق: عرق کردن روشی است که بدن سعی می کند خود را آرام کند و دمای خود را خنک کند. بنابراین، اگرچه عرق کردن ناراحت کننده است، اما در واقع روشی است که بدن برای آرام کردن خود تلاش می کند. پس منطقی است که در حالی که در حالت هراس هستیم، ممکن است بیشتر از حالتی که در حالت آرامتر احساس می کنیم، عرق کنیم.

لرزش یا لرزش: در حالت غرق شدن، بدن بسیار شبیه به یک ماشین گرم شده واکنش نشان می دهد: به آرامی کار نمی کند و در عوض، احساس ناپایداری، لرزش و لرزش می کند. بدن ما ممکن است احساس بی ثباتی کند و زمانی که وحشت داریم می توانیم احساس لرزش را تجربه کنیم.

تنگی نفس: در طول حمله پانیک، معمولاً احساس می کنید که نمی توانید نفس خود را بگیرید. هنگامی که سیستم تنفسی بیش از حد کار می کند، تحت فشار قرار می گیرد و بنابراین، تنفس سخت می شود.

احساس خفگی: وحشت را به عنوان سفت شدن بدن خود در نظر بگیرید. با سفت شدن ماهیچه ها، راه های هوایی و مفاصل، به طور طبیعی احساس انقباض می کنند. در حالت انقباض، قورت دادن آن ممکن است دشوار باشد که می تواند احساس خفگی را ایجاد کند.

درد قفسه سینه: قفسه سینه و قلب مکان های رایجی هستند که هراس در آنها احساس می شود. احساس هراس در این ناحیه از بدن می تواند به صورت درد و سفتی در قفسه سینه و/یا ناراحتی عمومی شدید در حفره قفسه سینه و ناحیه قلب ظاهر شود.

حالت تهوع یا ناراحتی شکمی: سیستم گوارشی یکی از شدیدترین واکنش‌های بدن به هراس است. بسیاری از افراد در حالت وحشت، حالت تهوع، معده درد، اسهال و استفراغ را تجربه می کنند.

سرگیجه: در مورد بدن به عنوان “خارج از تنش” در هنگام وحشت فکر کنید. در این مواقع، ما تمایل به از دست دادن حس زمین خوردن خود داریم و بنابراین احساس لرزش، سرگیجه و سبکی سر می کنیم.

لرز یا احساس گرما: سیستم های تنظیم بدن تحت تاثیر هراس قرار می گیرند. در حالت غرق شده، بدن ممکن است برای تنظیم دمای خود تلاش کند و در نتیجه لرز یا احساس گرمازدگی بیش از حد ایجاد شود.

غیرواقعی شدن یا مسخ شخصیت: حملات پانیک شدید می تواند باعث ایجاد احساس غیرواقعی شود، که در آن فرد احساس می کند با آنچه اتفاق می افتد، “خارج از تماس” است. به طور مشابه، یک فرد ممکن است احساس کند که تجربه ای خارج از بدن دارد. این احساسات به دلیل شدت پاسخ ترس بدن است.

ترس از دست دادن کنترل: در هجوم یک حمله پانیک، درک آنچه در حال رخ دادن است دشوار است. این می تواند این احساس را ایجاد کند که از کنترل خارج می شویم و کنترل محکمی بر خود یا موقعیت نداریم.

ترس از مردن: از آنجایی که بسیاری از علائمی که در بالا توضیح داده شد مشکلات پزشکی جدی تری را تقلید می کنند، نتیجه نگران کننده ای که اغلب در طول حمله پانیک گرفته می شود این است که شما در حال مرگ هستید. در حالی که در واقع مرگ بر اثر حمله پانیک ممکن نیست، ممکن است احساس کنید که زندگی شما در خطر است.

وقتی شروع به درک آنها می کنیم، اضطراب و وحشت را دوست ندارند. همانطور که برای ابهام زدایی از این احساسات ناخوشایند تلاش می کنیم، آنها قدرت خود را از دست می دهند و ما توانایی بیشتری برای مقابله با آنها پیدا می کنیم.

برای پیدا کردن یک درمانگر، لطفا به مراجعه کنید راهنمای درمان روانشناسی امروز.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/am-i-dying/202403/how-to-tell-the-difference-between-anxiety-and-panic

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید