نشخوار فکری واکنش مغز به طرد اجتماعی را تغییر می دهد _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

خلاصه: یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دختران نوجوانی که نشخوار فکری می‌کنند، الگوهای فعالیت مغزی مشخصی را هنگام مواجهه با طرد اجتماعی نشان می‌دهند. این تحقیق با استفاده از اسکن fMRI، افزایش فعالیت در نواحی مغز مربوط به خودپنداره و حالات عاطفی را در دختران مستعد نشخوار نشان می‌دهد.

این مطالعه نشان می دهد که نشخوار فکری عمیقاً بازخورد منفی را در خودپنداره فرد درونی می کند. این یافته‌ها می‌تواند مداخلات هدفمند را برای کمک به دختران در چارچوب‌بندی مجدد تجربیات منفی و کاهش اثرات بلندمدت سلامت روان راهنمایی کند.

حقایق کلیدی:

  1. دختران نوجوانی که نشخوار فکری می کنند، در حین طرد اجتماعی، فعالیت مغزی بالایی در مناطق خودپنداره نشان می دهند، همانطور که در اسکن fMRI دیده می شود.
  2. این مطالعه شامل 116 دختر 16 تا 19 ساله بود که از روشی منحصر به فرد برای سنجش پاسخ مغز به طرد استفاده کردند.
  3. این تحقیق بر اهمیت پرداختن به نشخوار فکری در نوجوانی برای جلوگیری از مشکلات درازمدت سلامت روان تاکید می کند.

منبع: یو سی دیویس

همه درباره اتفاقات بدی که برایشان می افتد نشخوار می کنند. خواه یک جدایی ناخوشایند، یک شکست شرم آور یا به سادگی زمانی که کسی بدجنس است، نمی توان به سختی فکر کرد که چه اتفاقی افتاده و چرا. برای افرادی که بیش از حد نشخوار می کنند، این الگوی فکری منفی می تواند باعث مشکلات پایدار در سلامت روان شود.

یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی مرکز ذهن و مغز دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، دریافتند که دختران نوجوانی که تمایل شدیدتری به نشخوار فکری دارند، در مواجهه با طرد اجتماعی، الگوهای متفاوتی از فعالیت مغز را نشان می‌دهند.

این مطالعه در ماه دسامبر در مجله منتشر شد علوم اعصاب شناختی رشدی.

آماندا گویر، دستیار مدیر مرکز ذهن و مغز و استاد اکولوژی انسانی در دانشگاه کالیفرنیا دیویس، گفت: «همه طرد شدن را تجربه می‌کنند، اما همه آن را به یک شکل تجربه نمی‌کنند. با شناسایی اینکه چه فرآیندهای مغزی باعث تفاوت در تمایل به نشخوار فکری می‌شوند، می‌توانیم راه‌های بهتری را برای جلوگیری از آسیب طولانی‌مدت به مردم ارائه کنیم.»

تجربه طرد شدن در طول اسکن مغز

تجربه فوری طرد اجتماعی، اثر انگشت های مشخصی را بر روی مغز بر جای می گذارد که می تواند با تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی یا fMRI اندازه گیری شود. این نوع اسکن می تواند تغییرات جزئی در جریان خون و فعالیت الکتریکی در قسمت های مختلف مغز را مشخص کند. طیف وسیعی از آنچه که فرد احساس می کند و فکر می کند در اسکن fMRI در زمان واقعی قابل مشاهده است.

در این مطالعه، 116 دختر در محدوده سنی 16 تا 19 سال در دو کار شرکت کردند تا چگونگی واکنش مغز آنها به طرد اجتماعی را اندازه گیری کنند. در اولین بازدید، به شرکت کنندگان عکس 60 نوجوان هم سن و سال خود نشان داده شد و از آنها خواسته شد 30 نفری را که می خواهند با آنها چت کنند انتخاب کنند.

برای بازدید دوم، شرکت‌کنندگان در اسکنر fMRI قرار گرفتند و به آنها گفته شد که کدام یک از نوجوانان حاضر در عکس‌ها می‌خواهند با آنها چت کنند – و کدام نوجوانان نمی‌خواهند. هنگامی که در اسکنر fMRI بودند، از دختران نیز پرسیده شد که این پاسخ ها – و رد شدن توسط شخصی که در اولین ملاقات انتخاب کردند – چه احساسی در آنها ایجاد می کند. داده‌ها از سال 2012 تا 2014 جمع‌آوری شد و در سال 2023 زمانی که محققان از روش‌های آزمایشی جدید استفاده کردند، تجزیه و تحلیل شدند.

چگونه احساسات منفی می توانند یک تصویر از خود را رمزگذاری کنند

fMRI نشان داد که طرد شدن باعث افزایش فعالیت در بخش‌هایی از مغز می‌شود که نقش مهمی در چگونگی تعریف ما دارند.

وقتی به خودمان فکر می‌کنیم یا به حالات عاطفی‌مان فکر می‌کنیم و زمانی که خاطراتمان را بازیابی می‌کنیم، همه این بخش‌های مغز با افزایش جریان خون و فعالیت الکتریکی فعال هستند.

اینکه به همسالان گفته می‌شد نمی‌خواهد با آن‌ها چت کند، نوعی طرد اجتماعی بود، و این طرد شدن در اسکن‌های مغزی به درجات مختلفی برای هر دختری نشان داده می‌شد. با این حال، دخترانی که تمایل خود به نشخوار فکری را گزارش کردند، بیشترین فعالیت را در اسکن مغزشان داشتند.

گویر گفت: “نتایج ما نشان می دهد که دخترانی که تمایل به نشخوار فکری دارند، پس از طرد شدن، بیش از غم و اندوه لحظه ای را تجربه می کنند.” “آنها عمیقاً این بازخورد منفی را در خودپنداره خود درونی می کنند.”

تغییر داستان برای جلوگیری از نشخوار فکری

این یافته‌ها نشان می‌دهد که فرآیندهای منحصربه‌فردی در مغز پس از طرد شدن برای دخترانی که تمایل زیادی به نشخوار فکری دارند، در حال بازی است. Guyer گفت که این دانش امکان هدف قرار دادن مداخلاتی را که می‌توانند نشخوار فکری را درمان کنند، ممکن می‌سازد تا بعداً مشکلات بزرگ‌تری ایجاد نکند.

گویر گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد که می‌توان تجارب منفی آن‌ها را به گونه‌ای تغییر داد که به جای بدتر شدن، احساس بهتری داشته باشند.

علاوه بر Guyer، نویسندگان دیگر عبارتند از Leehyun Yoon، همچنین از UC Davis. کیت کینان، دانشگاه شیکاگو، و آلیسون ای. هیپول و اریکا ای. فوربس، هر دو از دانشگاه پیتسبورگ.

منابع مالی: این مطالعه با کمک های مالی از موسسه ملی بهداشت تامین شد.

درباره این نشخوار فکری و پژوهشی اخبار رفتار اجتماعی

نویسنده: کارن نیکوس
منبع: یو سی دیویس
مخاطب: کارن نیکوس – یو سی دیویس
تصویر: این تصویر به Neuroscience News اعتبار داده شده است

تحقیق اصلی: دسترسی آزاد.
وابسته به یک فکر: ارتباط بین نشخوار فکری و پاسخ های عصبی به طرد اجتماعی در دختران نوجوانتوسط آماندا گویر و همکاران. علوم اعصاب شناختی رشدی


خلاصه

وابسته به یک فکر: ارتباط بین نشخوار فکری و پاسخ های عصبی به طرد اجتماعی در دختران نوجوان

نشخوار فکری یک عامل خطر مهم برای آسیب شناسی روانی در دختران نوجوان است و با برانگیختگی فیزیولوژیکی شدید و طولانی به دنبال طرد اجتماعی همراه است.

با این حال، هیچ مطالعه ای بررسی نکرده است که چگونه نشخوار فکری با پاسخ های عصبی به طرد اجتماعی در دختران نوجوان ارتباط دارد. بنابراین، مطالعه حاضر با هدف رفع این شکاف انجام شد.

دختران نوجوان (N = 116؛ سنین 16.95-19.09) خود را در مورد تمایل نشخوار فکری خود گزارش کردند و یک کار ارزیابی اجتماعی fMRI را تکمیل کردند که در آن بازخورد ساختگی (پذیرش، رد کردن) را از همسالانی که دوست داشتند یا دوست نداشتند دریافت کردند.

فعالیت عصبی مربوط به طرد و اتصال قشر سینگولات قدامی زیرجنسی (sgACC) در نشخوار پسرفت، کنترل حساسیت رد و علائم افسردگی کاهش یافت.

نشخوار با پاسخ های عصبی متمایز به دنبال رد شدن از همتایان دوست داشتنی از جمله افزایش فعالیت عصبی در پرکونوئوس، شکنج جداری تحتانی، قشر جلوی پیشانی پشتی جانبی و ناحیه حرکتی تکمیلی (SMA) و کاهش اتصال sgACC با نواحی متعدد از جمله قشر جلوی پیشانی داخلی، پرکونوئوس و ventro همراه بود. قشر جلوی مغز

فعالیت پراکونئوس بیشتر و SMA اثر نشخوار فکری بر زمان پاسخ آهسته‌تر برای گزارش وضعیت عاطفی پس از دریافت طرد از همسالان مورد علاقه واسطه شد. این یافته‌ها سرنخ‌هایی را برای فرآیندهای شناختی متمایز (مانند ذهنی‌سازی، پردازش تعارض، رمزگذاری حافظه) پس از دریافت طرد در دخترانی با سطوح بالای نشخوار فکری ارائه می‌دهند.

https://neurosciencenews.com/rumination-social-rejection-25514/#comment-74891

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید