فواید نادیده گرفتن (گاهی) بیماری های مزمن _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

بیش از 100 میلیون آمریکایی یک یا چند بیماری مزمن دارند. به طور مشابه، بیش از 100 میلیون نفر منبع درد مزمن دارند. یکی از چالش‌های روانی بزرگی که چنین افرادی با آن مواجه هستند (و دیر یا زود، اکثر ما به صفوف می‌پیوندیم.) این است که چگونه با خلاقیت و انعطاف‌پذیری پاسخ دهیم به طوری که زندگی فرد راضی بماند.

در من کتاب جدید، بدن شفابخش: پاسخ های خلاقانه به بیماری، پیری و رنج (نورث وسترن، 2024)، من یک ماتریس پنج در چهار را بررسی می کنم، نوعی «صفحه شطرنج» از 20 استراتژی شفابخش که مردم در مواجهه با بیماری، ناتوانی و آسیب های مرتبط به کار می گیرند. ویژگی های اساسی تجسم وجود دارد، همانطور که توسط فیلسوفان معاصر بررسی شده است، که این صفحه شطرنج را از پاسخ های احتمالی به فروپاشی بدن ترسیم می کند.

به عنوان مثال، از طرق خاصی، «من» بدن من هستم، قدرت حسی-حرکتی آن من است (شما احتمالاً می‌گویید:من هستم خواندن این،” نه “چشم های من…”). از سوی دیگر، و به خصوص در مواقع بیماری، ما احساس می کنیم که «من» بدنی دارم، چیزی جدا از خود اصلی، موجودی که حتی می تواند برنامه ها و خواسته های ما را خنثی کند.

از این رو، در مواقع آسیب، می توان به سمت بدن «من هستم» حرکت کرد، به آن گوش داد و از آن حمایت کرد، یا با نادیده گرفتن یا فراتر رفتن از بدن «من» به دنبال رهایی خود از بدن «من» بود.

من در اینجا بر روی استراتژی مقابله تمرکز خواهم کرد نادیده گرفتن. مثلاً زنی که زانو آرتروز دارد می خواهد باغبانی کند. درد و سفتی تهدید می کند که او را مسدود کند، اما او تصمیم می گیرد کمی به آنها توجه کند. تمرکز او به کشیدن علف های هرز، آبیاری سبزیجات و لذت بردن از آفتاب و نسیم تغییر می کند. بیماری او به پس‌زمینه حوزه توجهش فرو می‌رود و در نتیجه، پریشانی و اختلال عملکرد مرتبط با آن کاهش می‌یابد.

نادیده گرفتن ممکن است به عنوان یک استراتژی اولیه درمانی به نظر برسد و در واقع می تواند در حواس پرتی یا انکار ناسازگار سایه افکند. شاید این زانو درد یک پیام بیولوژیکی برای دور ماندن از آن باشد و اگر به آن توجهی نشود، باغبان خطر تشدید شرایط خود را دارد.

با این حال، نادیده گرفتن بدن مشکل ساز نه تنها یکی از پرکاربردترین راهبردها، بلکه اغلب یکی از ارزشمندترین راهبردهای درمانی است. میدان ادراکی ما به سمت ساختار گشتالتی با تمرکز پیش‌زمینه‌ای که از یک افق زمینه‌سازی متمایز است، گرایش دارد. برای مثال، وقتی در یک کافه نشسته‌ایم، یک مکالمه دو میز از سر و صدای پس‌زمینه بیرون می‌رود، زیرا توجه ما را به خود جلب کرده است. این تأثیر «بالا بردن صدا» دارد، نه آن‌طور که توسط یک دستگاه ضبط خنثی ثبت می‌شود، بلکه آن‌طور که بدن زنده آن را تجربه می‌کند. آنچه روی آن تمرکز می‌کنیم، دامنه و شدت آن افزایش می‌یابد، در حالی که آن چیزی که نادیده می‌گیریم به نسبت کاهش می‌یابد.

این می تواند در مورد درد، بیماری و اختلال باشد، که سطح اهمیت و ناراحتی در نتیجه ممکن است متناسب با میزان توجهی باشد که مصرف می کنند. برداشت‌های علم اعصاب، مانند نظریه «کنترل دروازه» و نظریه «نووماتریکس» پیچیده‌تر رونالد ملزاک، نشان می‌دهد که تجربه درد صرفاً نتیجه یک محرک محیطی نیست، بلکه توسط چندین مرکز نخاعی و مغزی فیلتر و تعدیل می‌شود. سیستم عصبی مرکزی (Melzack and Wall 1996; Melzack and Katz 2004).

تمرکز روی درد می‌تواند سیگنال را در سطح سیستم عصبی مرکزی افزایش دهد و رنج را شدیدتر و مزمن‌تر کند، حتی زمانی که محرک محیطی دیگر وجود ندارد. به گفته هایدر وارایچ، متخصص درد مزمن از دانشکده پزشکی هاروارد:

تقریباً هر آنچه در مورد درد و نحوه درمان آن می دانیم اشتباه است. هم به بیماران و هم به پزشکان آموزش داده شده است که درد مزمن اساساً درد حاد طولانی مدت است. اما در حالی که درد حاد از نخاع به سمت مغز بالا می رود، درد مزمن اغلب می تواند از مغز پایین بیاید، اغلب بدون هیچ محرکی از پایین. (DuLong 2022)

از این رو، نادیده گرفتن درد مزمن و استفاده از راهبردهای شناختی به حداقل رساندن و حواس پرتی ممکن است مانع از ورود آن به تجربه آگاهانه شود و حتی ممکن است شروع به سیم کشی مجدد مدار عصبی ما کند.

بنابراین، سوال، هم برای بیمار و هم برای پزشک، در رابطه با هر استراتژی مقابله ای – در این مورد، نادیده گرفتن– آیا انطباق یا ناسازگار است و از چه راه هایی؟ مطمئناً نمی خواهید نشانه های یک بیماری جدی قلبی را نادیده بگیرید و در نتیجه خطر حمله قلبی در آینده را به خطر بیندازید. اما با وجود برخی مشکلات پایدار، مداوم و مزمن، «جهل» در واقع سعادت است، یا حداقل بهترین کاری است که می توانیم انجام دهیم، که به ما امکان می دهد زندگی را ادامه دهیم.

بخشی از این پست از کتاب بدن شفابخش درو لدر اقتباس شده است: پاسخ‌های خلاقانه به بیماری، پیری و رنج، حق چاپ © 2024 توسط دانشگاه نورث وسترن. منتشر شده در سال 2024 توسط انتشارات دانشگاه نورث وسترن. تمامی حقوق محفوظ است.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-healing-body/202401/the-benefits-of-ignoring-sometimes-chronic-illnesses

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید