شایعه پراکنی و سخنان چینی در محیط کار _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

شایعه پراکنی و سخن چینی همه جا وجود دارد. مگان رابینز و الکساندر کاران، از دانشگاه کالیفرنیا، در یک ارزیابی به این نتیجه رسیده اند که افراد به طور متوسط، روزی 52 دقیقه را به صحبت کردن در مورد دیگران می گذرانند.
روشهای درمانی برای مقابله با همکاران فضول وجود دارد. مرزهای واضح با بیان مؤدبانه اما محکم که کدام موضوعات غیرمجاز هستند، هدایت مکالمات به موضوعات خنثی یا مرتبط با کار، و استفاده از طنز برای منحرف کردن سؤالات مزخرف می تواند برای حفظ فضای حرفه ای کمک کند.
سازگاری در پاسخ به سوالات مزاحم، ایجاد یک فضای کاری خصوصی برای رسیدن به حداقل نفوذ، و به اشتراک گذاری انتخابی اطلاعات شخصی نیز می تواند به مدیریت همکاران فضول کمک کند.
علاوه بر این، اگر وضعیت تشدید شود و مخل شود، ممکن است در مورد موضوع با سرپرست یا بخش منابع انسانی برای راهنمایی و مداخله نیاز باشد.
سخن چینی در محیط کار رایج است و در مکالماتی که بین همکاران شکل می گیرد، شنیده می شود. می فهمم آخرین دور حرف زدن ها از چه کسی بوده و زمان شروعش هم قابل قبول است: صداها به پایین می آید و نگاه ها حالتی محتاطانه به خود می گیرد تا هدف مورد نظر در آن نزدیکی نباشد. گاهی اوقات هم شایعه مورد نظر به صراحت در یک دورهمی مطرح می شود: «شایعه جدید را شنیدی؟» و مطمئن هستید که آن را بشنوید.
مدیران هم بدشان نمی آید در این گفت وگوها شرکت کنند. متخصصان، آن را تبادل غیررسمی اطلاعات در مورد افرادی که در آنجا وجود ندارد، توصیف می کنند. این تبادل اطلاعات می تواند تکمیل کننده و همچنین بسیار مهم باشد. بر اساس این تعریف، مدیرانی که در مورد سخنان چینی نمی توانند، در کارشان آسیب ببینند، ممکن است.

اگر شایعه و سخن چینی همه جا هست، نشان می دهد باید فوایدی هم داشته باشد. سه گفتگو در مورد مسائل، جالب تر از آخرین داده های ماه اخیر شرکت است. روان شناسان توسعه ای (فرگشتی) نیز اذعان می کند که شایعه پراکنی در تثبیت هنجارهای اجتماعی مفید است.

ترسی کامیلری، سامانتا راکی ​​و رابین دانبار، در کتاب خود با عنوان «مغز اجتماعی» به عنوان مثال جامعه ارچی-گردآورنده های جنوب آفریقا اشاره می کنند که از شایعه پراکنی برای انتقاد از کسانی که نمی توانند شکارهای موفقشان را تقسیم کنند، می کنند. کنند.
در محیط کار هم می توان چنین رفتار مشابهی را دید. در مقاله جدید ترنس دورس کروز، از دانشگاه آمستردام به همراه چند نفر دیگر، از یک شرکت کننده ای پرسیده شده است که آیا پشت سر همکاری که دائماً از زیر کار در می رود و کارهایش را به دوش دیگران می اندازند، می گویند. یا نه. احتمال اینکه افراد چنین اطلاعاتی را با کسی که به طور مستقیم با فرد زیر رو به رو همکاری می کنند، به اشتراک بگذارند، بیشتر از دیگران بودند.

بنابراین، شایعه و سخن چینی تا حدی می تواند به عنوان بازدارنده رفتار بد عمل کند. اما این اثر، می تواند دلیلی باشد برای نگران بودن نسبت به شایعه پراکنی و سخن چینی، زیرا گاهی اوقات ممکن است به انتشار غیر اطلاعاتی در مورد افراد می شود.
یک آزمایش دیگر کیم پیترز و میگوئل فونسکا از دانشگاه اکستر انگلستان انجام داد، نشان می دهد وقتی افراد سخنان چین به رقابت با هم می افتند، احتمال اینکه از حرف هایشان دروغ دربیاید، دو برابر می شود. یک مشکل دیگر این است که افراد به حرف ها و شایعه های منفی، بیشتر از حرف ها و شایعه های مثبت کشش دارند. این خبر که «کولین» ماه گذشته شاهکار و آمار فروش شرکت را بالا برده، پخش نمی کند. اما اگر خبری پرآب و تاب باشد، حتی اگر دروغ و اشتباه هم باشد، سریع می پیچد.
در سال 2021 دادگاه عالی اونتاریو کانادا، برای یکی از خاطرات از آتش نشانی که یکسری شایعات به مبنی بر روابط خارج از عرف با آتش نشانان دیگر، توسط شهرداری محلی اخراج شده بود، غرامت سنگینی در نظر گرفت. یکی از مسائل عجیب در مورد سخنان چینی و شایعه پراکنی این است که همه افراد این کار را انجام می دهند و با این حال همیشه هم مذموم است.
مقاله قدیمی که ماریا کاکاریکا از مدرسه کسب و کار دانشگاه دوره ام به همراه چند نفر دیگر منتشر کرده است، نشان می دهد که شایعه پراکنی می کند، هیچ نفعی در مسیر شغلی خود به دست نیاورده است.
در سناریویی که شرکت کنندگان در آن قرار گرفتند، یک نفر شروع به انتشار اطلاعات منفی در مورد یکی از همکاران کرد. آنها نه تنها مخالف این کار بودند، بلکه امتیاز عملکرد پایین تری به فرد شایعه پراکن داده شد و حتی موافق بودند که کاهش یافتند.
با این اوصاف، مدیران باید در برابر شایعه پراکنی و سخنان چینی چه کار کنند؟ خلاص شدن کامل از آن، به یک وضعیت پلیسی نیاز دارد و به هر حال، سازمان را از رفتار مفید خودتنظیمی اش خارج می کند. اما مدیران می توانند برای آن را کاهش دهند.
وقتی در یک سازمان، در مورد یک اتفاق مهم مثل تعدیل نیرو یا انتصاب رئیس جدید ابهام می شود، شایعه پراکنی شروع می شود. اگر افراد حس کنند در شان بی عدالتی صورت گرفته، دوست دارند اعتراضشان را به کارشان ابراز کنند. اگر افراد کاری داشته باشند که خشک و سخت ناپذیر است، دوست دارند با گفتن وگوهای کوتاه درگیر شوند. یک درمان برای شایعه پراکنی بیش از حد، مدیریت به چنین شرایطی است.

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید