سرمقاله: کارآفرینان شرکتی و مفاهیم روانشناختی _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

کارآفرینان شرکتی/داخلی قهرمانان سازمانی نامیده می شوند که یک سفر کارآفرینی را در یک محیط سازمانی معمولی طی می کنند. سپس، آنها باید برای حضور در یک محیط تجاری VUCA و زنده ماندن در یک زمینه سازمانی مبارزه کنند. در چنین سفری، آنها با مسائل عاطفی و روانی مختلفی مانند عصبانیت، پرخاشگری و افسردگی مواجه می شوند و مشکلات روحی زیادی نیز دارند. اگرچه ادبیات موجود در مورد جنبه‌های روان‌شناختی کارآفرینی غنی است، برخی از مطالعات قبلاً بر روی کارآفرینان / کارآفرینان شرکتی متمرکز شده‌اند. بنابراین، این موضوع پژوهشی شامل چهار مطالعه است که جنبه های مختلف موضوع مورد بحث را روشن می کند.

در یک مقاله مهم، لی و همکاران بر روی نحوه تأثیر همه گیری COVID-19 بر اضطراب کارآفرینان متمرکز شد. آنها تأثیر ادراک تهدید کارآفرینان و فشار عملکرد آنها را در میان 168 کارآفرین شرکت های کارآفرین بررسی کردند. یافته‌های آن‌ها نشان داد که همه‌گیری به طور مثبت بر اضطراب کارآفرین تأثیر می‌گذارد و ادراک تهدید میانجی رابطه بین همه‌گیری و اضطراب کارآفرین است. علاوه بر این، تأکید شد که این تأثیر می تواند با توجه به فشار عملکرد کارآفرین قوی تر شود، در حالی که فشار عملکرد کارآفرین آن را تضعیف می کند. این مطالعه از نظر تمرکز بر مسائل روانی و ذهنی کارآفرینان شرکتی در مواجهه با بحران های (جهانی) منحصر به فرد است.

مطالعه توسط علی و همکاران تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) بر شهرت شرکت و رفتار شهروندی سازمانی (OCB) را بررسی کرد. آنها همچنین نقش میانجی فرهنگ های سازمانی ارگانیک را برای تعمیق یافته های خود در نظر گرفتند. این مطالعه بر روی دو پدیده حیاتی، یعنی رفتار شهروندی سازمانی و CSR، که جزء لاینفک هر فعالیت کارآفرینی شرکتی موفق هستند، متمرکز شد. آنها داده ها را از 360 کارمند شرکت های منتخب در پاکستان جمع آوری کردند. نویسندگان دریافتند که CSR هم بر شهرت شرکت و هم بر OCB تأثیر می گذارد. علاوه بر این، یافته های آنها نشان داد که فرهنگ سازمانی ارگانیک رابطه بین CSR و شهرت شرکت و بین CSR و OCB را واسطه می کند.

تیسو و همکاران سوابق و واسطه‌ها را در رابطه بین رفاه کارآفرینی (EWB) و عملکرد کسب‌وکار بررسی کردند. آنها 217 کارآفرین رومانیایی را مورد مطالعه قرار دادند تا سرمایه روانشناختی آنها و تأثیر آن بر عملکرد شرکت هایشان را بررسی کنند. مدل آنها رابطه بین نقش های کارآفرینان در محل کار و خانه و ارتباط آنها با EWB و عملکرد تجاری را روشن کرد. آنها متغیرهای مرتبط مختلف، از جمله سرمایه روانشناختی، تعهد کاری، تعادل کار و زندگی، رضایت کارآفرینی، سلامت روان و عملکرد را بررسی کردند. آنها معتقدند که مداخلات بر اساس این مدلمی تواند کارآفرینان را از نظر روانی برای موفقیت در تلاش های کارآفرینانه خود آماده کند.“.

سرانجام، ون گلدرن یک تکنیک یادگیری تجربی را برای توسعه ذهنیت و شایستگی های کارآفرینی دانش آموزان پیشنهاد کرد. علاوه بر این، او از این قالب یادگیری برای بررسی عناصری استفاده کرد که می‌تواند شایستگی‌های آن‌ها را ارتقا دهد و بر ذهنیت آن‌ها تأثیر بگذارد. او تجربیات یکصد و هشتاد و هشت شرکت‌کننده را در شش دوره از پنج کشور که در این سفر یادگیری تجربی شرکت کردند، بررسی کرد. بر اساس یافته های او، «یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که شرکت‌کنندگان منطقه آسایش خود را ترک می‌کنند و تجربیاتی دارند که آنها را شگفت‌زده می‌کند و منجر به درک جدیدی می‌شود. کلید یادگیری عنصر غافلگیری است“. این یافته یک نکته حیاتی است که باید توسط کارآفرینان شرکتی مورد توجه قرار گیرد، زیرا آنها می توانند تجربیات خود را با آگاه کردن آنها از تجربیاتی که آنها را شگفت زده کرده است به کارآفرینان شرکتی بالقوه منتقل کنند.

در مجموع، مطالعات ذکر شده در بالا با ارائه بینش های متنوع در مورد پیامدهای روانشناختی سفرهای کارآفرینانه در داخل شرکت ها، به حوزه کارآفرینی شرکتی کمک کردند.

مشارکت های نویسنده

AS: مفهوم سازی، نظارت، نگارش – پیش نویس اصلی. VB: نوشتن – پیش نویس اصلی. MR-M: نوشتن-پیش نویس اصلی.

منابع مالی

نویسنده یا نویسنده ها اعلام می کنند که هیچ گونه حمایت مالی برای تحقیق، تألیف و/یا انتشار این مقاله دریافت نشده است.

تضاد منافع

نویسندگان اعلام می کنند که این تحقیق در غیاب هر گونه روابط تجاری یا مالی که می تواند به عنوان تضاد منافع بالقوه تعبیر شود، انجام شده است.

یادداشت ناشر

تمام ادعاهای بیان شده در این مقاله صرفاً متعلق به نویسندگان است و لزوماً نشان دهنده ادعاهای سازمان های وابسته به آنها یا ناشر، ویراستاران و داوران نیست. هر محصولی که ممکن است در این مقاله ارزیابی شود، یا ادعایی که ممکن است توسط سازنده آن باشد، توسط ناشر تضمین یا تایید نمی شود.

کلید واژه ها: کارآفرین، کارآفرین شرکتی، کارآفرین داخلی، روانشناسی، مفاهیم

نقل قول: سلام زاده آ، براگا وی و رادوویچ-مارکوویچ ام (2024) سرمقاله: کارآفرینان شرکتی و پیامدهای روانشناختی. جلو. روانی 15:1380653. doi: 10.3389/fpsyg.2024.1380653

اخذ شده: 01 فوریه 2024; پذیرفته شده: 20 فوریه 2024;
منتشر شده: 04 مارس 2024.

ویرایش و بازبینی توسط: دارن سی. تردویدانشگاه نیاگارا، ایالات متحده آمریکا

کپی رایت © 2024 سلام زاده، براگا و رادوویچ مارکوویچ. این یک مقاله با دسترسی آزاد است که تحت شرایط توزیع شده است مجوز منبع Creative Commons (CC BY). استفاده، توزیع یا تکثیر در سایر انجمن‌ها مجاز است، مشروط بر اینکه نویسنده (نویسندگان) اصلی و صاحب (ها) حق نسخه‌برداری اعتبار داشته باشند و مطابق با رویه دانشگاهی پذیرفته شده، به انتشار اصلی در این مجله استناد شود. هیچ گونه استفاده، توزیع یا تولید مثلی که با این شرایط مطابقت ندارد مجاز نیست.

* مکاتبه: آیدین سلام زاده salamzadehaidin@gmail.com; salamzadeh@ut.ac.ir

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2024.1380653

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید