ده ها استراتژی خودمراقبتی برای مددکاران و مراقبین _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

این احتمال وجود دارد که در مقطعی از زندگی خود در نقش کمک یا مراقبت برای شخص دیگری خدمت کرده باشید. تعریف من از “یار یا مراقب” بسیار گسترده است. این نه تنها شامل کسانی می شود که به صورت حرفه ای در نقش کمک کننده کار می کنند (کارکنان مراقبت های بهداشتی، مشاوران، درمانگران، معلمان، روحانیون، اولین پاسخ دهندگان) بلکه شامل خانواده و دوستانی نیز می شود که از عزیزان با مسائل بهداشتی، ناتوانی و سایر محدودیت ها یا چالش ها مراقبت می کنند. .

ما بیشتر و بیشتر می آموزیم که این مسئولیت های کمکی و مراقبتی چقدر می تواند استرس زا باشد، زیرا وظایف درگیر اغلب به ساعات طولانی، استقامت فیزیکی، تمرکز پایدار و سرمایه گذاری عاطفی نیاز دارند. در عوض، کمک کنندگان و مراقبان ممکن است تشکر یا قدردانی کمی برای تلاش های خود دریافت کنند.

در مورد اهمیت خودمراقبتی برای مددکاران و مراقبین مطالب زیادی نوشته شده است. همانطور که اغلب گفته می شود، شما نمی توانید از شخص دیگری مراقبت کنید، مگر اینکه اول از خودتان مراقبت کنید. تشبیه رایجی که ممکن است به ذهن متبادر شود این است که قبل از کمک به دیگران ابتدا ماسک اکسیژن خود را در هواپیما قرار دهید.

بدون خودمراقبتی مناسب، بسیاری از پیامدهای منفی جسمی و عاطفی ممکن است رخ دهد که با نام‌های مختلف «فرسودگی شغلی»، «خستگی شفقت‌آمیز» و «آسیب ثانویه یا جانشینی» نامیده می‌شوند. در برخی شرایط طولانی یا شدید، حتی ممکن است اختلالات استرس پس از سانحه ایجاد شود.

روانشناسان توماس ام. اسکوهولت و میشل تروتر-ماتیسون بحث کاملی در مورد 12 زمینه برای “پرورش خود” برای مدیریت فعال و کاهش استرس و جلوگیری از برخی از پیامدهای منفی شدید کمک کردن یا مراقبت ارائه می دهند.

بیایید نگاهی گذرا به این 12 استراتژی برای مددکاران و مراقبین بیندازیم تا مراقبت کلی از خود را بهبود بخشند.

1. کنترل احساسات

یکی از رویکردهای بهبود خودمراقبتی عاطفی، پرورش شفقت به خود است، که شامل مهربانی با خود در مواجهه با ناملایمات و عدم انتقاد بیش از حد از خود، همچنین پذیرش عیب‌های خود و بخشیدن خود به خاطر کاستی‌هایتان است. خودمراقبتی عاطفی همچنین می تواند شامل مراجعه به یک مشاور یا روان درمانگر حرفه ای برای تقویت عزت نفس، خودآگاهی و درک خود باشد.

2. مدیریت مالی

حتی اگر کار می تواند بسیار رضایت بخش باشد، بسیاری از کمک کنندگان و مراقبان از نظر مالی به خوبی جبران نمی شوند. خودمراقبتی مالی شامل تمرین راهبردهای اولیه سلامت مالی مانند بودجه بندی، سرمایه گذاری معقول و گرفتار نشدن پیام های فرهنگی است که موفقیت شغلی یا شخصی را باید با ثروت مالی برابر دانست.

3. طنز

داشتن حس شوخ طبعی سالم می تواند راهی عالی برای مدیریت استرس باشد. با این حال، زمانی که دائماً با تقاضاهای طاقت‌فرسا مواجه می‌شوند، پیدا کردن شوخ طبعی برای کمک‌کنندگان و مراقبان ممکن است دشوار باشد. این مهم است که به طور فعال به دنبال جوک ها، داستان های خنده دار و رسانه های طنز بگردید که می توانند لبخند یا خنده را برای کمک به شکستن بخشی از تنش های روزمره به همراه داشته باشند.

4. عشق

داشتن روابط محبت آمیز و حمایتی دارایی فوق العاده ای است که به فرد کمک می کند تا با استرس های زندگی کنار بیاید و مدیریت کند. این را می توان از طریق روابط صمیمی، دوستی های نزدیک، خانواده حمایت کننده، بزرگ کردن کودکان یا مراقبت از حیوانات خانگی پیدا کرد. نشان داده شده است که این نوع روابط محبت آمیز باعث افزایش انعطاف پذیری شخصی، مقابله و سلامت کلی می شود.

5. تغذیه

انتخاب های تغذیه ای سالم و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل فواید بی شماری برای سلامت جسمی و روحی به همراه دارد. اصول تغذیه ای که باید رعایت کنید شامل حذف نکردن وعده های غذایی، هیدراته ماندن، نگه داشتن میان وعده های سالم و درک نحوه خواندن و تفسیر برچسب های تغذیه ای روی غذاها است.

خواندن ضروری مراقبت

6. فعالیت بدنی

طیف گسترده ای از مزایای سلامتی ناشی از فعالیت بدنی منظم به خوبی شناخته شده است. مهم است که به طور عمدی برای چندین دوره فعالیت بدنی متمرکز در هر هفته برنامه ریزی کنید و شامل انواع تمرینات هوازی و تقویت کننده برای ارائه فواید بهینه برای سلامتی باشید. خواب و استراحت کافی از اجزای حیاتی مراقبت از خود فیزیکی است.

7. بازی کنید

ما مطمئناً در مورد تأثیرات “همه کار و بدون بازی” می دانیم. برای مبارزه با استرس های شدید کمک و مراقبت، فعالیت هایی که شامل بازیگوشی عمدی هستند باید بخشی از برنامه کلی مراقبت از خود فرد باشد. به دنبال فرصت هایی برای بیرون رفتن، کاوش در مقاصد جدید و مهمتر از همه، تفریح ​​باشید.

8. تعیین اولویت ها

بیایید با آن روبرو شویم: هرگز زمان کافی برای انجام همه کارها وجود ندارد. با فناوری امروزی، به راحتی می توان 24/7/365 “در حال تماس” بود و قربانی بار اطلاعات و رسانه ها شد. بنابراین، بسیار مهم است که برای تعیین اولویت‌ها برای جدا کردن کار از خانه و مدیریت دقیق زمان به گونه‌ای که با مهم‌ترین ارزش‌های شخصی‌مان سازگار باشد، وقت بگذاریم.

9. تفریح

داشتن علایق و سرگرمی های فعال می تواند راه عالی دیگری برای ترویج مراقبت از خود باشد. می‌توانید در مجموعه‌های «جنگ ستارگان» یا چینی‌های تزئینی خود گم شوید یا بعدازظهر لذت‌بخشی را به تماشای پرندگان یا نواختن گیتار بگذرانید. یا شاید وقت آن رسیده است که سرگرمی جدیدی را برای غوطه ور شدن در آن انجام دهید تا حس هیجان و رضایت شخصی را به زندگی خود بیاورید.

10. آرامش

در حالی که کمک‌کنندگان و مراقبان می‌توانند معلمان خوبی برای مدیریت استرس و تکنیک‌های آرام‌سازی برای دیگران باشند، اما گاهی فراموش می‌کنند که از این شیوه‌های مفید برای خود استفاده کنند. به یاد داشته باشید که زمان هایی را برای استراحت، تمرکز حواس یا یوگا در نظر بگیرید، زیرا این زمان ها می توانند در کاهش استرس و ایجاد تمرکز و وضوح بیشتر موثر باشند.

11. تنهایی

از آنجایی که مددکاران و مراقبان زمان زیادی را صرف کار کردن در کنار دیگران می‌کنند، بسیار مهم است که هر روز یا حداقل چند بار در هفته زمان خود را به تنهایی اختصاص دهند. دوره‌های تنهایی را می‌توان برای تأمل، برنامه‌ریزی یا ترکیب برخی از استراتژی‌های ذکر شده قبلی مانند ورزش، سرگرمی‌ها، آرامش یا بازی استفاده کرد.

12. معنویت

معنویت برای افراد مختلف معانی متفاوتی دارد، اما شامل فعالیت‌های مبتنی بر ایمان مانند حضور در کلیسا، خواندن معنوی یا دعا می‌تواند به فرد کمک کند با باورهای معنوی یا مذهبی خود ارتباط برقرار کند و راه‌هایی را برای ارتباط اجتماعی و حمایت با دیگران همفکر فراهم کند.

در مجموع، این 12 استراتژی برای ارتقای خودمراقبتی برای مددکاران و مراقبان، چهار بعد کلیدی سلامت عاطفی، جسمی، فکری و معنوی را در بر می گیرد. در حالی که من این استراتژی‌ها را برای رفاه و مراقبت از خود کمک‌کنندگان و مراقبان مهم توصیف کرده‌ام، احتمالاً جای تعجب نیست که آنها می‌توانند تقریباً به هر کسی کمک کنند تا با چالش‌ها و استرس‌های شخصی بهتر کنار بیاید. آنها را امتحان کنید و ببینید.

حق چاپ دیوید ساسمن 2024

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-recovery-coach/202401/a-dozen-self-care-strategies-for-helpers-and-caregivers

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید