دانش آموز استثنایی چگونه توصیف می شود ؟ _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

دانش آموز استثنایی چگونه توصیف می شود ؟

دانش آموز استثنایی هم به کودکان مبتلا به انواع ناتوانی و هم به کودکان تیز هوش اطلاق می شود زمانی که واژه های ناتوانی و عوامل مترادف بودند اما بین آنها تفاوت قائل شده اند.
به گزارش جزیره ذهن میترا عزیزی روانشناس و مشاور خانواده در ادامه این مطلب اضافه می کند ناتوانی شامل محدود عملكرد فرد و در نتیجه محدود كردن توانائیهای او می شود اما این وضعیت وضعیتی دارد كه به فرد تحمیل می شود این وضعیت می تواند از جامعه محیط زیست زندگی یا نگرش خود فرد صورت بگیرد.

ناتواني و مشكلات به اين صورت دسته بندي ميشود
اختلالات حسي، اختلالات جسمي، عقب افتادگي ذهني، مشكلات زباني و گفتاري، مشكلات يادگيري، بيقراري و توجهي و مشكلات رفتاري و عاطفي.
اختلالات حسي شامل ضعف بينايي و شنوايي ميباشد


ضعف بینایی: بعضی از دانش‌آموزان را با هم می‌بینند که معالجه نشده‌اند و بسیاری از آنها را با یک عینک ساده بهبود میابند.
افراد
نابينا برای خواندن باید از حس لامسه یا شنوایی استفاده کنند
اين افراد يا نابينا متولد شده اند يا در سالهاي اول زندگي بينايي خود را از دست داده اند و طبيعتاً دانش اموزان را از هوشياري مي كنند و در صورتي كه به آنها كمك مي كنند با بقيه در تحصيل پيشرفت ميكنند.

اختلالات شنوایی:
دانش آموزانی که داراری ضعیف شنوایی اند در کلاس درس به سختی چیز یاد می گیرند
کودکانی که ناشنوا به دنیا می آیند یا در سالهای اولیه زندگی ناشنوایی می شوند نمی توانند درست حرف بزنند.
روش های تدریس برای کار با دانش آموزان دچار نقص شنوایی:
1-صبور باشید
2-به طور طبیعی حرف بزنید(نه زیاد آرام و نه خیلی تند)
3-فریاد نزنید،زیرا این کار کمکی به شما نمی تواند واضح حرف زدن بهتر باشد
4-عوامل حواس پرتی و صداهای زمینه ای را کم کنید

فلج مغزي
در اين عارضه كودك هماهنگي لازم در كار ماهيچه اي را ندارد اندامهايش لرزش دارند و به صورت روشن ح نميزند مهمترين عامل اين عارضه نرسيدن اكسيژن كافي به مغز در زمان تولد است كه بيشترين حالت آنهم سخت شدن ماهيچه ها و اشكال در حركت است.

صرع
در اين عارضه عصبي حمله گاه و بيگاه به كودك دست ميدهد و حركاتش را مختل ميكند كه خود داراي انواعي است ممكن است كودك به جاي خيره شود يا پلكهايش مرتب بهم بخورد يا اگر صرع شديدتر باشد كودك بيهوش ميشود و يا با ماهيچه هاي گرفته و سخت. حرکات پرش انجام میدهد.

عقب افتادگی ذهنی :
بارزترین مشخصه عقب افتادگی ذهنی عملکرد ضعیف هوشی فرد است
علاوه بر ضعف هوشی ضعیف در رفتارهای انطباقی و پیشرفت رشدی نیز از ویژگی های عقب افتادگی ذهنی به شمار می آیند مهارت های انطباقی شامل مهارت هایی می شوند که برای مراقبت های فردی و مسئولیت پذیری اجتماعی مانند لباس پوشیدن دستشویی از خوردن غذای خویشتن داری و روابط. با همسالان است.
عقب افتادگی ذهنی یک نوع بیماری است که پیش از 18 کودک با ضعف هوشی(معمولا پایین تر از 70 در آزمون هوش فردی شخصی)و مشکلات در انطباق با زندگی آغاز می شود. کودکی مشه باشد نه به دلیل تصادف یا ضربه زدن به مغز.

طبقه بندی انواع عقب افتادگی های ذهنی
عقب افتادگي به ٤ دسته ضعيف،متوسط،شديد وحاد تقسيم ميشود.
انجمن آمريكايي عقب افتادگي ذهني نظام طبقه بندي جديدي را بر اساس حمايتي كه از كودك مبتلا به عقب ماندگي ذهني براي عملكرد در بالاترين سطح نياز دارد پايه ريزي شده است.
گروه هاي جديد عبارتند از ادواري، كم هوشي، ابزار و فراگير



علت بيماري
عامل پيدايش عقب افتادگي ذهني، ژنتيك يا آسيب مغزي است



عوامل ژنتیکی
شايعترين مشكل شناخته شده عقب افتادگي ذهني سندروم داون است كه از طريق ژنها منتقل مي شود از كودكان مبتلا به سندروم داون يك كرووموزوم بيشتر از سايرين دارند( سه تايي بودن كروموزوم)
آنان داراي صورت گرد جمجمه اي پهن چيني مضاعف روي يك چشم زباني برجسته دست و پايي كوتاه و عقب ماندگي در قابليت هاي جسمي و ذهني ميباشند.
شکننده :xسندرم
دومین مشکل شایع و شناخته شده عقب ماندگی ذهنی است.
این بیماری ژنتیکی از طریق ناهنجاری در کرموزوم(ایکس) منتقل می شود و نتیجه آن از عقب افتادگی ذهنی از خفیف تا شدید می شود این بیماری در مردان بیشتر است ویژگی کودکان مبتلا به سندروم (ایکس)شکننده شامل صورت کشیده،فک پیش آمده است. ،گوش های بلند،پهن شدگی بینی و اندام نامناسب می شوند

آسیب مغزی:
بسیاری از بیماری ها و خطرات موجود در محیط های زندگی می توانند به آسیب مغزی در فرد مبتلا شوند. کنند
خطرات محیطی آسیب به سر سو تغذیه،مسمومیت،جراحات هنگام تولد و مصرف یا مصرف زیاد نوشیدنی های الکی مادر در زمان بارداری است.



راهكارهاي تدريس براي كودكان مبتلا به عقب افتادگي ذهني
1- به كودك عقب افتاده ذهني كمك كنيد كارها را طبق سليقه شخصي خود انجام دهد
2-هميشه عملكرد ذهني كودك را در نظر داشته باشيد،كودكان مبتلا به عقب افتادگي ذهني به طرز چشمگيري در سطح پايينتري ذهني در مقايسه با دانش آموزان كل قرار دادن عمل دارند–
٣-آموزش به اين دسته از كودكان را براي پاسخگويي بهتر به نيازهاي آنها از سايرين متمايز كنيد.
٤-از نوع رفتار با كودكان ديگري كه مبتلا به ناتواني هستند.
٥-به آنها فرصتهایی برای بكارگیری آنچه یادگرفته اند بدهند از آنها بخواهيد مراح انجام دهند كار را بارها تكراركنند و برای به خاطر سپردن آنها در آموزششان زياده روي كنيد.
٦-نسبت به اعتماد بنفس كودك حساس باشيد به ويژه مقايسه كردن آنها با كودكان معمولي و بي تفاوت از ذهني خود انجام دهيد.

 

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید