خواب، ریتم شبانه روزی و سلامت روان _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

خلاصه: یک مطالعه جدید ارتباط مهم بین خواب، ریتم‌های شبانه‌روزی و اختلالات روانپزشکی را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که اختلال در خواب و ساعت درونی بدن می‌تواند باعث تحریک یا تشدید مسائل مربوط به سلامت روان شود. این تحقیق بر شیوع اختلالات خواب شبانه روزی در تمام اختلالات روانپزشکی تاکید می کند و به نیاز به درمان های جامع که به این عوامل رسیدگی می کند اشاره می کند.

این بررسی بر پتانسیل رویکردهای درمانی جدید، مانند نور درمانی و درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی (CBT-I) برای بهبود نتایج سلامت روان تأکید می کند. این کار، با ترکیب بینش‌های یک تیم بین‌المللی، گامی رو به جلو در درک و درمان بیماری‌های روانپزشکی با تمرکز بر خواب و علم شبانه‌روزی نشان می‌دهد.

حقایق کلیدی:

  1. شیوع اختلالات خواب شبانه روزی: اختلالات خواب و ریتم شبانه روزی معمولاً در اختلالات روانپزشکی دیده می شود که تأثیرات قابل توجهی بر شرایطی مانند بی خوابی، اختلال دوقطبی و روان پریشی اولیه دارد.
  2. مکانیسم های بالقوه: این بررسی مکانیسم هایی مانند استعدادهای ژنتیکی، قرار گرفتن در معرض نور، و تغییرات در نوروپلاستیسیته را که به ارتباط بین اختلالات خواب شبانه روزی و اختلالات روانی کمک می کند، بررسی می کند.
  3. رویکردهای درمانیبررسی اثربخشی درمان‌هایی مانند نور درمانی و CBT-I، نشان می‌دهد هدف قرار دادن خواب و عوامل شبانه‌روزی می‌تواند منجر به درمان‌های نوآورانه برای شرایط روان‌پزشکی شود.

منبع: دانشگاه ساوتهمپتون

بر اساس یک بررسی جدید از شواهد تحقیقاتی اخیر، مشکلات مربوط به خواب و ساعت درونی بدن ما می تواند باعث تحریک یا بدتر شدن طیف وسیعی از اختلالات روانپزشکی شود.

بررسی، امروز منتشر شد [19 February] که در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (PNAS)، نشان می دهد که به دست آوردن درک بهتری از رابطه بین خواب، ریتم های شبانه روزی و سلامت روان می تواند درمان های جامع جدیدی را برای کاهش مشکلات سلامت روان باز کند.

این نشان می دهد که یک مرد خوابیده است.
نشان داده شده است که درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی (CBT-I) علائم اضطراب و افسردگی و همچنین علائم تروما را در افراد مبتلا به PTSD کاهش می دهد. اعتبار: اخبار علوم اعصاب

دکتر سارا ال. چلاپا از دانشگاه ساوتهمپتون، نویسنده ارشد این بررسی، می‌گوید: «اختلالات خواب شبانه‌روزی در همه دسته‌بندی‌های اختلالات روانپزشکی به جای استثنا قاعده است، نه استثنا». اختلالات خواب، مانند بی خوابی، به خوبی در ایجاد و حفظ اختلالات روانپزشکی شناخته شده است، اما درک ما از اختلالات شبانه روزی عقب مانده است.

مهم است که بفهمیم این عوامل چگونه با هم تعامل دارند تا بتوانیم مداخلات شبانه روزی خواب را توسعه دهیم و به کار ببریم که برای خواب و علائم سلامت روان بیماران مفید است.

یک تیم بین المللی از محققان دانشگاه ساوتهمپتون، کینگز کالج لندن، دانشگاه استنفورد و سایر موسسات شواهد اخیر را در مورد خواب و عوامل شبانه روزی با تمرکز بر نوجوانان و بزرگسالان جوان مبتلا به اختلالات روانپزشکی بررسی کردند. این زمانی است که افراد بیشتر در معرض خطر ابتلا به اختلالات سلامت روان هستند و احتمال بروز اختلال در خواب و ریتم شبانه روزی وجود دارد.

بی خوابی در افراد مبتلا به اختلالات سلامت روان نسبت به جمعیت عمومی شایع تر است – در دوره بهبودی، دوره های حاد و به ویژه در روان پریشی اولیه، که در آن مشکل در افتادن و به خواب رفتن بیش از نیمی از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

حدود یک چهارم تا یک سوم افراد مبتلا به اختلالات خلقی هم بی خوابی و هم پرخوابی دارند، که در آن بیماران شب ها به سختی می خوابند، اما در طول روز خواب آلودتر هستند. نسبت مشابهی از افراد مبتلا به روان پریشی این ترکیب از اختلالات خواب را تجربه می کنند.

در همین حال، مطالعات اندکی که در مورد اختلالات ریتم شبانه‌روزی خواب و بیداری (CRSWD) بررسی می‌شوند، نشان می‌دهند که 32 درصد از بیماران مبتلا به اختلال دوقطبی دیرتر از حد معمول به خواب می‌روند و از خواب بیدار می‌شوند (وضعیتی به نام اختلال فاز تاخیری خواب-بیداری). گزارش شده است که فرآیندهای ساعت بدن (مانند ریتم‌های کورتیزول درون‌زا) در طول دوره‌های شیدایی هفت ساعت جلوتر و در مرحله افسردگی چهار تا پنج ساعت عقب‌تر انجام می‌شوند. زمان بندی پس از درمان موفقیت آمیز عادی می شود.

مکانیسم ها چیست؟

محققان مکانیسم های احتمالی پشت اختلالات خواب شبانه روزی در اختلالات روانپزشکی را بررسی کردند. در دوران نوجوانی، تغییرات فیزیولوژیکی در نحوه خوابیدن ما با تغییرات رفتاری مانند بیدار ماندن دیرتر، کمتر خوابیدن در شب های مدرسه و خوابیدن در آخر هفته ها ترکیب می شود.

دکتر نیکلاس مایر، از کینگز کالج لندن، که سرپرستی این بررسی را بر عهده داشت، گفت: «این تغییر در مدت زمان و زمان خواب می‌تواند منجر به ناهماهنگی بین ساعت بدن و ریتم خواب و بیداری ما شود و خطر اختلالات خواب را افزایش دهد. پیامدهای نامطلوب سلامت روان.»

محققان همچنین نقش ژن ها، قرار گرفتن در معرض نور، نوروپلاستیسیته و سایر عوامل احتمالی را بررسی کردند. افرادی که استعداد ژنتیکی نسبت به کاهش میزان فعالیت بین مراحل استراحت و بیداری دارند، بیشتر احتمال دارد افسردگی، بی ثباتی خلقی و روان رنجوری را تجربه کنند. بررسی‌های سطح جمعیت نشان می‌دهد که زمان خود گزارش‌دهی در خارج از منزل با احتمال کمتر اختلال خلقی مرتبط است. تصور می شود که خواب نقش کلیدی در نحوه ایجاد ارتباطات عصبی جدید و پردازش خاطرات عاطفی مغز ایفا می کند.

درمان های جدید

دکتر رنسکه لوک، از دانشگاه استنفورد، که سرپرستی این بررسی را برعهده داشت، گفت: “هدف گذاشتن عوامل خطر خواب و شبانه روزی فرصتی برای توسعه اقدامات پیشگیرانه و درمان های جدید است. برخی از اینها ملاحظات سطح جمعیت هستند، مانند زمان مدرسه و روزهای کاری، یا تغییرات در محیط ساخته شده برای بهینه سازی قرار گرفتن در معرض نور. برخی دیگر مداخلات شخصی سازی شده با پارامترهای شبانه روزی فردی هستند.

نشان داده شده است که درمان شناختی رفتاری برای بی خوابی (CBT-I) علائم اضطراب و افسردگی و همچنین علائم تروما را در افراد مبتلا به PTSD کاهش می دهد.

در افسردگی تک قطبی و دوقطبی، نور درمانی (در هنگام برخاستن در صبح) در مقایسه با دارونما مؤثر بود. استفاده از آن در ترکیب با دارو نیز مؤثرتر از استفاده از دارو به تنهایی بود. یافته های دیگر نشان می دهد که نور در درمان افسردگی پری ناتال موثر است.

زمان مصرف دارو، وعده های غذایی و ورزش نیز می تواند بر مراحل شبانه روزی تأثیر بگذارد. مصرف ملاتونین در عصر می تواند به افراد مبتلا به اختلال فاز تاخیری خواب-بیداری کمک کند تا ساعت بدن خود را به سمت الگوی خواب معمولی تر تغییر دهند و ممکن است اثرات مفیدی در اختلالات روانپزشکی همراه داشته باشد. کار در شیفت شب می تواند بر سلامت روان تأثیر منفی بگذارد، اما خوردن در طول روز به جای شب می تواند کمک کند، تحقیقات نشان می دهد که غذا خوردن در روز از اختلال خلق و خو جلوگیری می کند.

این بررسی همچنین به مداخلات چند جزئی ابتکاری، مانند مداخله فرا تشخیصی برای خواب و اختلال عملکرد شبانه‌روزی (Trans-C) اشاره می‌کند. این ماژول‌هایی را ترکیب می‌کند که جنبه‌های مختلف خواب و ریتم‌های شبانه‌روزی را در چارچوب سلامت خواب که برای طیف وسیعی از اختلالات سلامت روان اعمال می‌شود، ترکیب می‌کند.

دکتر Chellappa گفت: “تحقیقات روی سلامت روان در مجموع آماده است تا از پیشرفت‌های خارق‌العاده در علم خواب و شبانه روزی استفاده کند و اینها را به درک بهتر و درمان اختلالات روانپزشکی تبدیل کند.”

منابع مالی: این تحقیق توسط بنیاد الکساندر فون هومبولت تامین مالی شد.

درباره این خبر تحقیق خواب و سلامت روان

نویسنده: استیون ویلیامز
منبع: دانشگاه ساوتهمپتون
مخاطب: استیون ویلیامز – دانشگاه ساوتهمپتون
تصویر: این تصویر به Neuroscience News اعتبار داده شده است

تحقیق اصلی: یافته ها در ظاهر خواهند شد PNAS

https://neurosciencenews.com/sleep-circadian-rhythm-mental-health-25633/#comment-76771

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید