جزیره ذهن – روش درست عذرخواهی چیست؟ _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

روش درست عذرخواهی چیست؟

روش درست عذرخواهی چیست؟ ما با معذرت خواهی، تنش را آرام و روابط خود را ترمیم می‌کنیم، اشتباه خود را می‌پذیریم و در صدد جبران برمی‌آییم. با این حال، تعداد کمی از ما شیوه عملکرد یک عذرخواهی اثرگذار را بلدیم. در این مقاله 8 روش تضمینی را برای یک عذرخواهی می‌خوانیم.
چرا عذرخواهی لازم است؟
«عذرخواهی خوب، بین آدم‌ها پل می‌سازد و زخم‌ها را بهبود می‌بخشد.» این را اینگال نویسنده همکار کتاب «متاسفم، متاسفم، متاسفم: یک نمونه برای معذرت‌خواهی خوب» می‌گوید و اضافه می‌کند: «واقعاً هم سخت است. معذرت خواهی یک اقدام شجاعت‌آمیز است. زیرا با این کار بر تمام غرایز حیوانی و دفاع از خودمراقبتی‌مان چیره می‌شویم».
بیان یک معذرت خواهی صمیمانه می‌تواند باشد. هرکسی می‌خواهد آدم خوبی به نظر برسد. به همین دلیل آدم‌ها معمولاً تدافعی عمل می‌کنند. ما برای محافظت از خودمان، این فکر می کنم که اشتباهی مرتکب شده ایم، از خود دور می کنیم.
کرینا شومان، دانش‌آموز روان‌شناسی و پژوهشگر می‌گوید: «ما باید بهانه‌ها، توجیه‌ها و انتخاب‌هایی که از سوی دیگر باعث تحرک‌شان شود، روی می‌آوریم. و اگر بتوانیم خودمان را در ذهن تبریه کنیم، این از نیاز به عذرخواهی جلوگیری کند».
«یا شاید ما به اندازه کافی برای یک رابطه خاص نیستیم که بخواهیم عذرخواهی کنیم. شاید میزان سختی عذرخواهی را بیش از حد تخمین بزنیم یا فرض کنیم که بی‌نتیجه خواهد بود». اما چرا دانستن روش درست عذرخواهی مفید است؟

عذرخواهی چه فایده‌ای دارد؟
معذرت‌خواهی صمیمانه فواید هم برای فرستنده پیام و گیرنده آن به همراه دارد.
این کار به تقویت و بهبود اعتماد کمک می‌کند. که هر دو می‌توانند باعث کاهش و سلامت روان شوند.
شومان می‌گوید: «واقعا آسیب‌زا است که شرم و گناه را در خود نگه می‌دارید و برای مدیریت احساسات خود در اشتباهی که مرتکب شدید، کاری کنید».
علاوه بر این، طبق برخی پژوهش‌ها، وقتی افراد آسیب دیده یک عذرخواهی صمیمانه می‌شنوند، بهبود در فشار خون، ضربان قلب و نیز افزایش فعالیت‌های مناطق مغزی مرتبط با همدلی را تجربه می‌کنند. این زمینه را برای بخشش و آشتی ارائه می‌کند.
اگر آماده باشید به اشتباه خود هستید، به خواندن این مطلب ادامه دهید تا 8 کلید تضمینی و روش درست عذرخواهی تصمیم را با شما به اشتراک بگذارید.
چگونه عذرخواهی کنیم؟
1.عجله نکنید
سیندی فرانتز، روانشناس اجتماعی از اهمیت زمانبندی در روش درست عذرخواهی میگوید. او می‌گوید آذرخواهی با بهتر از معذرت‌خواهی زودهنگام است.
«ممکن است وسوسه‌ها برای عذرخواهی سریع وجود داشته باشد. این تلاش برای خاموش کردن آتش و عبور از آن است. که این به نفع مجرم است و نیازهای قربانی را نمی‌کند.»
فرانتز می‌گوید: شما نمی‌توانید یک عذرخواهی را داشته باشید، اما توجه به این است که باور کنید که کاملا متوجه اشتباه خود شوید. اگر عذرخواهی قبل از این موضوع باشد، صمیمانه به نظر نمی‌رسد.»

2. نسبت به انواع عذرخواهی گارد نداشته باشید
اینگال پیشنهاد می‌کند اگر یک اشتباه جزیی مرتکب شده باشد، از طریق پیامک یا حضوری امتحان کنید، عذرخواهی کنید. ایمیل‌ها برای موقعیت‌های جدی‌تر به کار می‌رود.
او می‌گوید: «اگر واقعا گند زده‌اید، لیشگرفی در ارائه یک تمبر، لوازم التحریر زیبا و یک خودکار وجود دارد. فقط عذرخواهی خود را در رسانه های اجتماعی مطرح می کنند. این می‌تواند برای هر دوی شما تحقیرآمیز باشد.»
«وقتی از کسی عذرخواهی می‌کنید، باید به او آزادی بدهید». مخاطب شما نباید احساس کند در دام‌تان گرفته شده است. آنها به یک راه گریز نیاز دارند. برای مثال، خروج از اتاق را نبندید، یا به گونه‌ای به سمت چپ ماشین آنها خم نشوید که نمی‌توانید از شما فاصله بگیرید.

3. با مشخصی آغاز کنید
از کلمات «متاسفم» یا «معذرت می‌خواهم» استفاده کنید.
اینگال می‌گوید: «انتخاب عباراتی مانند «پشیمونم» یا «از اتفاقی که حس بدی دارم» بیشتر به شکست در عذرخواهی می‌شود. زیرا نمایش مبهم از عذرخواهی دارد، اما درست عمل نمی‌کند».
به علاوه، گفتن از چیزی که پشیمان هستید، را روی شما و احساساتتان قرار می دهید. در صورت نیاز است مستقیماً بر روی احساساتی که به آن توجه کنید.
4. مسيوليت اشتباه خود را بپذيريد
اگر هر دو مقصر هستید، چرا باید عذرخواهی کنید؟ شومان می‌گوید: «این دقیقاً همان سؤالی است که از مردم با آن درگیرند. و معمولا همه تقصیرات گردن یک نفر نیست. اما من اکثر مردم را می‌توانند می‌کنند که صمیمانه روی بخش‌هایی که خود مسیول آنها هستند، می‌کنند».
وسوس‌انگیز است که می‌فرماید: «متاسفم که این کار رو کردم، ولی تو هم اون کار رو کرده بودی». چرا که ما مایلیم رفتار خود را توجیه کنیم و توجه کنیم که این تصمیم را بگیریم که خودمان نیز آسیب دیده‌ایم. اما در روش درست عذرخواهی ، صبور باشید و این موضوع را به زمان بعدی موکول کنید.
5. بر کلمات مشخص کنید
لیزا لیوپولد، دانشیار مطالعات زبان انگلیسی و تحلیلگر زبان عذرخواهی عمومی، توصیه می‌کند همیشه کلمات خود را با دقت انتخاب کنید. از عبارات شرطی مانند «اگر» یا «ممکنه» بپرهیزید؛ مثلا نگویید: «متاسفم اگه بهت توهین شد». این پیام به طور همزمان اشاره می‌کند که شاید اصلا توهینی صورت نگرفته باشد. از واژه «اما» نیز دوری کنید. این کلمات، عذرخواهی شما را بی‌اثر می‌کنند.
لیوپولد می‌افزاید: استفاده از «من» هنگام عذرخواهی بسیار مهم است. برای به‌جای «متاسفم بابت مثالی که امروز صبح داشتیم»، «متاسفم بابت خشمی که سر صبح نشون دادم».
همیشه از کلمات فعال استفاده کنید. وقتی می‌گویید: «بابت اتفاقی که افتاد عذر می‌خواهم»، یعنی اشاره می‌کند اتفاقی می‌افتد که تحت کنترل شما نبوده است. این شما را منغعل نشان می دهد.
همچنین از تقویت‌کننده‌هایی مانند «خیلی»، «واقعا»، «صمیمانه»، «عمیقا» و «بسیار» می‌تواند مفید باشد. لیوپولد معتقد است این عبارات می‌تواند «زبان عذرخواهی را تقویت کند».
6. برنامه خود را برای ترمیم زخم‌ها شفاف بیان کنید
یکی از عناصر اصلی روش درست عذرخواهی ، جبران آسیب است. شومان می‌گوید: «گاهی اوقات این کار مستقیماً ممکن است: مثلاً لیوان شراب مورد علاقه‌شان را شکست؟ یک لیوان جدید برایشان بخرید. روی لباسشان قهوه ریختید؟ خشکشویی را بپردازید.»
اما اگر میسر نبود، اشکال نمادین ترمیم را در نظر بگیرید. برای، اگر با یک نظر انتقادی احساسات کسی را جریحه‌دار کردید، به اشتباه‌تان بگویید.
او می‌گوید: «گاهی نمی‌تواند اتفاقی بیفتد که جبران کنید، اما می‌توانید به رابطه فکر کنید. برای رفتار در آینده چه قولی بهتر است بدهید؟ برای طرف مقابل مهم است که این کار ادامه خواهد داشت و می‌توان به شما اعتماد کرد تا رفتارتان را در آینده بهبود بخشید.»

. با صمیمیت ارتباط برقرار کنید
شومان می‌گوید: «چیزهای زیادی هست که می‌توان کمکتان کند تا عذر خواهی‌ از ته دل بیان شود: اول اینکه معذرت خواهی باید با شدت خطا هماهنگ باشد. مثلا اگر به خاطر خیانت به همسرتان اینگونه از او عذرخواهی می‌کنید: «عشقم بابت این موضوع متاسفم»، هیچ هماهنگی وجود ندارد. اما اگر 10 دقیقه دیرتر به شام ​​رسید، این جمله ممکن است کافی باشد».
«همین باید خود را در مقابل قرار دهید و به او بدهید می‌دانید کاری که انجام دادید و پیام‌های آن برای او آسیب‌رسان بوده است. ابتدا خوب به آنها گوش دهید و سپس نظر را بپرسید. این به شما امکان می‌دهد تجربه درونی‌شان را درک کنید و بنابراین یک عذرخواهی معتبر است و برای قربانی ارائه می‌شود.
8. انتظار نداشته باشید

برای روش درست عذرخواهی و انجام معذرتخواهی یک نقطه شروع است. مخصوصا در مورد خطاهای شدید، فرد آسیب دیده به زمان و فضای بهبودی نیاز دارد. بسیار مهم است که او را تحت فشار قرار دهید. شاید وسوسه‌انگیز باشید که: «مشکل چیه؟» من که عذرخواهی کردم. تا کی میخوای این موضوع رو با خودت نگه داری؟»
درعوض، شومان پیشنهاد می‌کند از این که وارد شوید: «می‌دونم این همه چیز رو درست نمی‌کنه. من می‌خواهم هر کاری را که برای حل این موضوع نیاز دارم، انجام بدم. امیدوارم حتی اگر حاضر نیستی منو ببخشی، کمکم کنی با هم به نقاطی برسیم که بتونیم از این موضوع بگذریم.»

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید