تقویت کلیشه ها: تأثیر ماندگار تعصب جنسیتی در تصاویر _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

خلاصه: محتوای بصری در پلتفرم هایی مانند Google Images کلیشه های جنسیتی را قوی تر از محتوای متنی تقویت می کند. این مطالعه پیشگام نشان می‌دهد که تصاویر آنلاین نه تنها سوگیری قوی‌تری نسبت به مردان نشان می‌دهند، بلکه تأثیر روانی ماندگارتری نسبت به متن دارند، با اثراتی که هنوز پس از سه روز قابل توجه است.

با مقایسه تداعی‌های جنسیتی در تصاویر در مقابل متن در هزاران دسته اجتماعی، این تیم سوگیری آشکارتری را در محتوای بصری کشف کرد. این یافته‌ها بر چالش‌های مبارزه با سوگیری تعبیه‌شده در تصاویر دیجیتال تأکید می‌کند و نیاز به تلاش متمرکز برای برابری جنسیتی در بازنمایی‌های بصری آنلاین را برجسته می‌کند.

حقایق کلیدی:

  1. تعصب جنسیتی در تصاویر آنلاین چهار برابر قوی تر از متن است، با تمرکز قابل توجهی بر بازنمایی مردانه.
  2. شرکت‌کنندگانی که در معرض تصاویر مغرضانه جنسیتی قرار گرفتند، نسبت به کسانی که متن‌های مغرضانه جنسیتی را مطالعه کردند، تعصبات قوی‌تر و پایدارتری نشان دادند.
  3. این مطالعه نشان می‌دهد که تصاویر به‌ویژه رسانه مؤثری برای برقراری ارتباط و تقویت کلیشه‌ها هستند و به ضرورت پرداختن به سوگیری بصری در مبارزه برای برابری جنسیتی اشاره می‌کنند.

منبع: یو سی برکلی

به قول معروف، یک عکس ارزش هزار کلمه دارد، و تحقیقات نشان داده است که مغز انسان در واقع بهتر از متن اطلاعات را از تصاویر حفظ می کند. این روزها، با بررسی سایت‌های خبری و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، محتوای بصری بیشتری نسبت به همیشه دریافت می‌کنیم.

و بسیاری از این محتوای بصری، طبق تحقیقات جدید برکلی هاس که در مجله منتشر شده است طبیعت، کلیشه های جنسیتی قدرتمند را تقویت می کند.

پروفسور داگلاس گیلبولت و سولن دلکورت از طریق یک سری آزمایش‌ها، مشاهدات و کمک مدل‌های زبانی بزرگ دریافتند که تداعی‌های جنسیتی زن و مرد در Google Images بیشتر از متن Google News است. علاوه بر این، در حالی که متن کمی بیشتر از زنان روی مردان متمرکز است، این سوگیری در تصاویر بیش از چهار برابر قوی‌تر است.

Delecourt می‌گوید: «بیشتر تحقیقات قبلی در مورد سوگیری در اینترنت بر روی متن متمرکز شده‌اند، اما ما اکنون Google Images، TikTok، YouTube، Instagram را داریم—همه انواع محتوا بر اساس روش‌هایی علاوه بر متن». “تحقیق ما نشان می دهد که میزان سوگیری آنلاین بسیار گسترده تر از آنچه قبلا نشان داده شده است.”

این مطالعه نشان داد که نه تنها سوگیری جنسیتی آنلاین در تصاویر بیشتر از متن رایج است، بلکه این سوگیری از نظر روانی در شکل بصری نیز قوی تر است. به طور قابل توجهی، در یک آزمایش، شرکت کنندگان در مطالعه که به تصاویر مغرضانه جنسیتی نگاه کردند – بر خلاف تصاویری که متن مغرضانه جنسیتی را می خواندند – حتی سه روز بعد تعصبات شدیدتری را نشان دادند.

Guilbeault، نویسنده اصلی این مقاله می‌گوید: همانطور که دنیای آنلاین بیشتر و بیشتر بصری می‌شود، درک قدرت بزرگ تصاویر مهم است.

Guilbeault می‌گوید: «ما متوجه شدیم که این پیامدهایی برای کلیشه‌ها دارد – و هیچ‌کس قبلاً این ارتباط را نشان نداده بود. “تصاویر روشی خاص برای انتقال کلیشه ها هستند.”

برای به صفر رساندن تعصب جنسیتی در تصاویر آنلاین، Guilbeault و Delecourt با نویسندگان همکار Tasker Hull از Psiphon, Inc.، یک شرکت نرم افزاری که ابزارهای سانسور-ناوبری را توسعه می دهد، همکاری کردند. محقق دکتری بهارگاو سرینیواسا دسیکان از دانشکده پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس (اکنون در IPPR در لندن). مارک چو از دانشگاه کلمبیا؛ و اتان نادلر از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی. آنها مجموعه‌ای از تکنیک‌های جدید را برای مقایسه سوگیری در تصاویر در مقابل متن و بررسی تأثیر روان‌شناختی آن در هر دو رسانه طراحی کردند.

ابتدا، محققان 3495 مقوله اجتماعی را – که شامل مشاغلی مانند “پزشک” و “نجار” و همچنین نقش‌های اجتماعی مانند “دوست” و “همسایه” می‌شد، از Wordnet، یک پایگاه داده بزرگ از کلمات و مفاهیم مرتبط، استخراج کردند.

برای محاسبه تعادل جنسیتی در هر دسته از تصاویر، محققان صد تصویر برتر گوگل مربوط به هر دسته را بازیابی کردند و افرادی را برای طبقه‌بندی چهره هر انسان بر اساس جنسیت استخدام کردند.

اندازه‌گیری تعصب جنسیتی در متون آنلاین، پیشنهاد پیچیده‌تری بود – اگرچه برای مدل‌های زبان بزرگ که به سرعت در حال تکامل هستند، که فراوانی وقوع هر دسته اجتماعی را در کنار ارجاع به جنسیت در متن Google News ذکر می‌کردند، کاملاً مناسب بود.

تجزیه و تحلیل محققان نشان داد که تداعی های جنسیتی در بین تصاویر بیشتر از درون متن است. همچنین تصاویر بسیار بیشتری روی مردان متمرکز شده بود تا زنان.

مرحله آزمایشی این مطالعه به دنبال روشن کردن تأثیرات سوگیری در تصاویر آنلاین بر روی کاربران اینترنت بود. محققان از 450 شرکت‌کننده خواستند تا از گوگل برای جستجوی توصیفات مناسب مشاغل مرتبط با علم، فناوری و هنر استفاده کنند.

یک گروه از Google News برای یافتن و آپلود توضیحات متنی استفاده کردند. گروهی دیگر از Google Images برای یافتن و آپلود تصاویر مشاغل استفاده کردند. (به یک گروه کنترل با دسته‌های خنثی مانند «سیب» و «گیتار» همان وظیفه محول شد.)

شرکت‌کنندگان پس از انتخاب توصیف‌های مبتنی بر متن یا تصویر، جنسیت را که بیشتر با هر شغل مرتبط هستند رتبه‌بندی کردند. سپس آزمایشی را تکمیل کردند که از آنها خواسته شد تا به سرعت کلمات مختلف را در دسته بندی های جنسیتی مرتب کنند. آزمایش بعد از سه روز دوباره انجام شد.

شرکت‌کنندگانی که با این تصاویر کار می‌کردند، حتی سه روز بعد، تداعی‌های جنسیتی بسیار قوی‌تری را در مقایسه با موارد موجود در متن و شرایط کنترل نشان دادند.

“این نیست فقط Guilbeault می‌گوید در مورد فراوانی سوگیری جنسیتی آنلاین. بخشی از داستان در اینجا این است که چیزی بسیار چسبنده و بسیار قوی در مورد بازنمایی تصاویر از افراد وجود دارد که متن آن را ندارد.

جالب اینجاست که وقتی محققان نظرسنجی آنلاین خود را از افکار عمومی انجام دادند – و زمانی که آنها به داده‌های مربوط به توزیع جنسیتی شغلی گزارش شده توسط اداره آمار کار ایالات متحده نگاه کردند – دریافتند که تفاوت‌های جنسیتی بسیار کمتر از آنچه در تصاویر گوگل منعکس شده است، آشکار است.

Delecourt و Guilbeault می گویند که امیدوارند یافته های آنها منجر به مبارزه جدی تری با چالش های ناشی از تعصبات تعبیه شده در تصاویر آنلاین شود. به هر حال، تغییر دادن متن برای خنثی‌ترین حالت ممکن نسبتاً آسان است، در حالی که تصاویر افراد ذاتاً اطلاعات نژادی، جنسیتی و سایر اطلاعات جمعیتی را منتقل می‌کنند.

Guilbeault خاطرنشان می کند که تحقیقات دیگر نشان داده است که تعصبات جنسیتی در متن آنلاین کاهش یافته است، اما این یافته ها ممکن است کل داستان را آشکار نکنند.

او می‌گوید: «در تصاویر ما در واقع هنوز تعصبات جنسی گسترده‌ای را می‌بینیم.

این ممکن است به این دلیل باشد که ما واقعاً بر روی تصاویر از نظر این حرکت به سمت برابری جنسیتی تمرکز نکرده‌ایم. اما ممکن است به این دلیل باشد که انجام این کار در تصاویر دشوارتر است.”

Guilbeault و Delecourt در حال حاضر روی پروژه دیگری در این زمینه کار می کنند تا تعصب جنسیتی را به صورت آنلاین با استفاده از بسیاری از تکنیک های مشابه بررسی کنند.

دلکورت می‌گوید: «بخشی از دلیل هیجان‌انگیز بودن این مقاله این است که دری را به روی بسیاری از انواع دیگر پژوهش‌ها باز می‌کند – در مورد سن یا نژاد، یا به روش‌های دیگر، مانند ویدیو».

درباره این خبر تحقیقات روانشناسی

نویسنده: لورا شمارش می کند
منبع: یو سی برکلی
مخاطب: لورا کانتس – یو سی برکلی
تصویر: این تصویر به Neuroscience News اعتبار داده شده است

تحقیق اصلی: دسترسی آزاد.
تصاویر آنلاین تعصب جنسیتی را تقویت می کنندتوسط داگلاس گیلبولت و همکاران. طبیعت


خلاصه

تصاویر آنلاین تعصب جنسیتی را تقویت می کنند

هر سال، مردم زمان کمتری را صرف مطالعه و زمان بیشتری برای مشاهده تصاویر می‌کنند که در فضای مجازی در حال گسترش است. تصاویر از پلتفرم‌هایی مانند گوگل و ویکی‌پدیا روزانه میلیون‌ها نفر دانلود می‌شوند و میلیون‌ها نفر دیگر از طریق رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و TikTok که عمدتاً شامل تبادل محتوای بصری است، در تعامل هستند.

به موازات آن، آژانس‌های خبری و تبلیغ‌کنندگان دیجیتال به طور فزاینده‌ای توجه آنلاین را از طریق استفاده از تصاویر به خود جلب می‌کنند که مردم آن‌ها را سریع‌تر، ضمنی و به یاد ماندنی‌تر از متن پردازش می‌کنند.

در اینجا نشان می‌دهیم که افزایش تصاویر آنلاین به‌طور قابل‌توجهی سوگیری جنسیتی را هم از نظر شیوع آماری و هم از نظر تأثیر روانی آن تشدید می‌کند. ما پیوندهای جنسیتی 3495 دسته‌بندی اجتماعی (مانند «پرستار» یا «بانک‌دار») را در بیش از یک میلیون تصویر از Google، ویکی‌پدیا و پایگاه اینترنتی فیلم‌های اینترنتی (IMDb) و در میلیاردها کلمه از این پلت‌فرم‌ها بررسی می‌کنیم.

ما متوجه شدیم که سوگیری جنسیتی به طور مداوم در تصاویر بیشتر از متن برای دسته‌های زن و مرد رایج است. ما همچنین نشان می‌دهیم که بازنمایی مستند شده از زنان آنلاین در تصاویر به‌طور قابل‌توجهی بدتر از متن، افکار عمومی و داده‌های سرشماری ایالات متحده است.

در نهایت، یک آزمایش از پیش ثبت‌شده در سطح ملی انجام دادیم که نشان می‌دهد جستجو برای تصاویر به جای توصیف متنی مشاغل، تعصب جنسیتی را در باورهای شرکت‌کنندگان تقویت می‌کند.

پرداختن به تأثیر اجتماعی این تغییر مقیاس بزرگ به سمت ارتباطات بصری برای توسعه آینده ای منصفانه و فراگیر برای اینترنت ضروری است.

https://neurosciencenews.com/gender-bias-images-25615/

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید