تغییر شخصیت ممکن است | روانشناسی امروز _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

آیا تا به حال در آزمون شخصیت شناسی آنلاین شرکت کرده اید؟ در مورد آزمون استعداد شغلی در دبیرستان یا ارزیابی نقاط قوت در محل کار (مثلاً شاخص‌های تیپ شخصیتی مایرز بریگز) چطور؟ اینها نمونه هایی از استفاده از تست های شخصیتی برای ترویج “در مسیر خود ماندن” هستند. اما اگر شخصیت در سنگ حک نشده بود چه؟ چه می‌شود اگر به جای بازی با نقاط قوت فعلی‌تان، زندگی‌ای را که می‌خواهید تصور کنید و به طور هدفمند ویژگی‌هایی را که برای موفقیت به آن‌ها نیاز دارید ایجاد کنید، چه؟

اگر تا به حال فکر کرده اید، “نمی توانم انجام دهم [insert job or activity] چون من نیستم [insert personality characteristic] بس است، این پست برای شماست.

عکس جوئل نارن در Unsplash / با اجازه استفاده شده است

همونی باش که میخوای

عکس جوئل نارن در Unsplash / با اجازه استفاده شده است

شخصیت، نوع تفکر، احساس و رفتار شماست. آیا شما فردی هستید که تمایل دارید به موقعیت‌های زندگی‌تان بدبینانه‌تر فکر کنید یا فردی نیمه پر لیوان هستید؟ آیا زمانی که شخصی شما را در ترافیک قطع می‌کند عصبانی می‌شوید یا به احتمال زیاد به او شک می‌کنید (مثلاً «شاید دیر کرده‌اند تا بچه‌هایشان را تحویل بگیرند»)؟ آیا برای تکمیل وظایف تا آخرین لحظه منتظر می مانید یا از قبل برنامه ریزی می کنید؟

شما می توانید شخصیت را به عنوان برچسبی در نظر بگیرید که نحوه تفکر و رفتار شما را خلاصه می کند. بسته به پاسخ های شما، ممکن است به شما برچسب خوش بین، همدل یا قابل اعتماد زده شود. به عبارت دیگر، اگر «قابل اعتماد» فکر و رفتار کنید، «قابل اعتماد» محسوب می شوید. و در حالی که ممکن است تغییر شخصیت سخت به نظر برسد، مردم نحوه تفکر، احساس و رفتار خود را همیشه تغییر می دهند. اگر شروع کنید فکر “به موقع بودن به دیگران نشان می دهد که به آنها احترام می گذارم” احساس کنید وقتی برای صرف صبحانه قبل از دوستانتان می‌آیید و درگیر کارهای جدید می‌شوید، افتخار کنید رفتار که به موقع بودن شما را افزایش می دهد (به عنوان مثال، بلند شدن با زنگ هشدار، تنظیم یادآور قرارها)، شما ویژگی های یک فرد قابل اعتماد را تجسم می دهید. اگر این تغییرات را در تفکر، عواطف و رفتار خود در طول زمان حفظ کنید، شما هستند قابل اعتماد.

تحقیقات مدرن تأیید می کند که شخصیت انعطاف پذیر است. در سراسر جمعیت، شخصیت در طول زمان در جهت سالم تری تغییر می کند. به عبارت دیگر، با افزایش سن، افراد تمایل دارند احساسات منفی کمتر و احساسات مثبت بیشتری را تجربه کنند، وظیفه شناس تر هستند، تاکید بیشتری بر روابط مثبت دارند و کمتر در مورد دیگران قضاوت می کنند. مهمتر از همه، تنوع زیادی در اینجا وجود دارد—بعضی از افراد تا حد زیادی تغییر می کنند و برخی دیگر نسبتاً پایدار می مانند.

آیا می توان این تغییرات مثبت تدریجی را تسریع کرد؟ در تحقیقی که انجام کارآزمایی‌های بالینی برای آزمایش تأثیر درمان شناختی رفتاری بر ویژگی‌های شخصیتی انجام دادم، متوجه شدیم که تغییر معنی‌دار و پایدار می‌تواند در طول 12 هفته رخ دهد.. علاوه بر این، در یک متاآنالیز بزرگ (اصولاً خلاصه ای از تمام مطالعات انجام شده در این زمینه) از کارآزمایی های بالینی که شامل ارزیابی شخصیت بود، پنج ویژگی بزرگ به طور قابل توجهی تغییر کردند، با بیشترین پیشرفت در اوایل درمان (در عرض هشت مورد) هفته ها) و در پاسخ به درمان شناختی رفتاری.

خبر خوب این است که تکنیک های شناختی-رفتاری نسبتاً ساده هستند و لزوماً به کمک یک درمانگر نیاز ندارند. اولین مؤلفه شامل تغییر الگوهای تفکر شماست (این قطعه «شناختی» است). شما باید از افکار خود آگاه شوید تا مشخص کنید که آیا آنها شما را در عمل مطابق با یک ویژگی خاص نگه می دارند یا خیر. برای مثال، اگر فکر می‌کنید که «مردم فقط مراقب خودشان هستند»، احتمالاً در اطراف دیگران رفتار تدافعی خواهید داشت. مؤلفه رفتاری شامل آگاهی از تمایلات فعلی شما و آزمایش پاسخ های جدید است. اگر در مقابل دیگران حالت تدافعی داشته باشید، احتمالاً به شما پاسخ منفی می دهند (مثلاً عقب نشینی، ضربه زدن به شما) و این باور شما را تأیید می کند که نمی توانید به دیگران اعتماد کنید. در مقابل، اگر سعی می‌کنید بازتر رفتار کنید (شاید به اشتراک گذاشتن اینکه با یک همکار مشکل دارید)، این فرصت را دارید که ببینید آیا این رفتار دیگران را نسبت به شما تغییر می‌دهد یا خیر. با برداشتن گام‌های کوچک و قابل کنترل (یعنی تغییر رفتارتان) و تغییر طرز فکرتان درباره خودتان (یعنی تغییر افکارتان)، می‌توانید یک مسیر صعودی را شروع کنید که به تغییر شخصیت پایدار ختم می‌شود.

اولین قدم شناسایی یک رابطه معنادار، شغلی یا هدف زندگی شخصی است. به عنوان مثال، من امیدوارم که روزی در نقش رهبری در دانشگاه خود باشم. سپس به ویژگی ها یا ویژگی هایی فکر کنید که احتمال موفقیت در این زمینه را بیشتر می کند. رهبران دانشگاه ها اغلب دیپلماتیک و سنجیده هستند، در حالی که من تمایل دارم قلبم را روی آستین بپوشم و برای نگه داشتن نظراتم در جلسات برای خودم مشکل دارم. چه تغییر رفتاری کوچکی می توانید ایجاد کنید که بیشتر با ویژگی مورد نظر مطابقت داشته باشد – چیزی که شما را کمی از منطقه راحتی خود خارج کند، اما همچنان احساس می کنید قابل کنترل است؟ برای هدفم، ممکن است سعی کنم زبانم را در جلسات اساتید نگه دارم تا حداقل سه نفر نظرات خود را بیان کنند. من ممکن است از آن تجربه یاد بگیرم که دیگران ممکن است نگرانی های مشابهی داشته باشند و همیشه مجبور نیستم کسی باشم که دست و پا می زند. این نمونه ای از تغییرات کوچک در رفتار و افکار من است که اگر در طول زمان حفظ شود، می تواند اولین قدم در سفر تغییر شخصیت باشد.

منتظر نکات تغییر شخصیت مبتنی بر علم بیشتر برگرفته از تحقیقات من و کار همکارانم باشید.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/self-made/202402/personality-change-is-possible

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید