بودا، داروین و دامبلدور: چگونه بر انگیزه های خود غلبه کنیم _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

رفتارهای سلامتی ما عمیقاً بر احساس ما تأثیر می گذارد و به طور قابل توجهی بر طول و کیفیت زندگی ما تأثیر می گذارد.

محققان و متخصصان سلامت زندگی خود را وقف کشف رمز و رازهایی می کنند که در پس تغییرات قابل توجه در رفتارهای سلامت انسان وجود دارد. چه چیزی باعث می شود برخی افراد به یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی اولویت دهند، در حالی که برخی دیگر این کار را نمی کنند؟ چه عواملی باعث می شود برخی از مواد مخدر، الکل و رفتارهای جنسی پرخطر درگیر شوند، در حالی که برخی دیگر از چنین رذیلت هایی دوری می کنند؟

پاسخ به این سؤالات پیچیده و در معرض بحث گسترده است. مجموعه متنوعی از ادبیات علمی به بررسی موارد متعدد می پردازد عوامل اجتماعی تعیین کننده رفتارهای سلامت، همراه با درک در حال تکامل از نشانگرهای ژنتیکی اعتیاد. استدلال های فلسفی به چالش کشیدن مفهوم اراده آزاد حتی در مورد توانایی ما برای انتخاب های غیرمعین در مورد سلامتی و رفاه خود تردید ایجاد کند.

به این یک بازار در حال گسترش را اضافه کنید که مملو از انتخاب های بهداشتی ظاهری مربوط به آنچه می خوریم، می نوشیم، استنشاق می کنیم و چگونه وقت خود را سپری می کنیم. همچنین یک چشم‌انداز اطلاعاتی در حال انفجار وجود دارد که به ما آموزش می‌دهد که چگونه باید در این انتخاب‌ها حرکت کنیم، همراه با گسترش ابزارهای خودیاری، منابع، و تأثیرگذارانی که مشتاق هستند در «سفرهای سلامت» ما پول نقد دریافت کنند.

انگیزه مراقبت از سلامتی را می توان از صداهای متعارف و نامتعارف مختلف استخراج کرد. با این حال، فراتر از حقایق، مدها و تأثیرگذاران، الهام گرفتن از «حکیمان در طول اعصار» می‌تواند تلاش‌های ما را برای دستیابی به سلامت و شادی احیا کند.

تکانه های ناسالم

همه ما انگیزه های ناسالمی را تجربه می کنیم: میل به غذای ناسالم، میل به تماشای زیاد تلویزیون، میل به سیگار کشیدن یا استعمال سیگار، یا وسوسه ماندن در رختخواب به جای رفتن به دویدن صبحگاهی. ما اغلب به طرز دردناکی از آنچه که داریم آگاه هستیم باید انجام دهید، و حتی می دانیم که این امر به احتمال زیاد باعث می شود که هم اکنون و هم در آینده احساس بهتری داشته باشیم. علیرغم این، ما مکرراً با یک اصرار قانع کننده مواجه می شویم که بر خلاف سلامت خود عمل کنیم و متأسفانه اغلب تسلیم این انگیزه های ناسالم می شویم.

چرا تکانه های ناسالم را تجربه می کنیم؟

ما به دلیل ترکیبی از عوامل روانی، پیامدهای میراث تکاملی و محرک‌های اجتماعی و فرهنگی که تجربه می‌کنیم، با تمایلاتی مواجه می‌شویم که برای سلامتی ما مضر هستند.

با توجه به تمایل به ظهور انگیزه هایی که برای سلامتی ما مضر هستند، ممکن است بپرسیم چگونه از ما انتظار می رود که تکانه های ناسالم را نادیده بگیریم. جستجوی بینش از خرد مشترک می تواند راهنمایی ارزشمندی ارائه دهد.

ماتیا فالورتی / Unsplash

منبع: Mattia Faloretti / Unsplash

برداشت آموزه های بودا

آموزه های بودا ما را تشویق می کند که بنشینیم و حباب به ظاهر بی پایان افکار، تکانه ها، امیال و احساساتی را که لحظه به لحظه می گذرد، تجربه کنیم. هدف این تمرین تشخیص این است که این افکار و احساسات «شما» نیستند و از بین بردن چسبیدن و وابستگی ما به فرآیندهای زودگذر ذهنی و حسی است.

محققان و متخصصان بهداشت شروع به دفاع از این موضوع کرده‌اند مزایای سلامتی ذهن آگاهی. با این حال، برداشت آموزه های بودا برای بهبود سلامتی ما ممکن است لزوماً به تمرین مراقبه اختصاصی نیاز نداشته باشد. صرفاً درک این موضوع که تکانه های ناسالمی که تجربه می کنیم گذرا هستند و ذاتی نیستند ما هستند، می توانند به میزان قابل توجهی قدرتی را که بر ما اعمال می کنند کاهش دهند.

این ما را به سؤال بعدی ما هدایت می کند: اگر این تکانه ها بخشی از آن نباشند من، پس آنها چه هستند و چرا بوجود می آیند؟

داروین و چگونه امروز زندگی می کنیم

گزاره چارلز داروین مبنی بر اینکه گونه ها در طول زمان از طریق فرآیند انتخاب طبیعی تکامل می یابند، راه را برای درک رفتارهای انسان از طریق یک لنز تکاملی هموار کرد.

هالکی اوکان تاباک / Unsplash

منبع: هالکی اوکان تاباک / Unsplash

مثلا، فرضیه عدم تطابق تکاملی ادعا می کند که بسیاری از تمایلات رفتاری تکامل یافته ما با نحوه زندگی امروز ما مطابقت ندارد. این به این دلیل است که محیط‌هایی که مکانیسم‌های رفتاری و روان‌شناختی ما در آن تکامل یافته‌اند با دنیای مدرنی که اکنون در آن زندگی می‌کنیم بسیار متفاوت بود.

در گذشته، اجداد ما با دوره‌هایی از کمبود مواجه بودند که در آن غذاهای پرکالری محدود بود. در نتیجه، انسان‌ها به غذاهای پرانرژی مانند قندها و چربی‌ها تمایل پیدا کردند که به آنها کمک می‌کند در محیط‌های چالش‌برانگیز زنده بمانند. با این حال، در دنیای امروزی که غذاهای پرکالری فراوان هستند، این سازگاری تکاملی می‌تواند باعث پرخوری و چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن شود.

به طور مشابه، در محیط های اجدادی، حفظ انرژی با ماندن در یک فضای امن و سرپناه برای بقا ضروری بود. این انطباق به اجداد ما این امکان را می داد که در زمانی که منابع کمیاب بودند، انرژی خود را حفظ کنند. با این حال، در دوران مدرن، جایی که منابع لازم کمتر کمیاب است و سبک زندگی کم تحرک رایج است، انگیزه ماندن در رختخواب می تواند به کمبود فعالیت بدنی و طیف وسیعی از مشکلات سلامتی کمک کند.

حکمت دامبلدور

بودا می تواند به ما کمک کند تا متوجه شویم که میل ما به پرخوری موقتی است و داروین به ما می آموزد که در مورد مزایایی که این انگیزه به اجدادمان ارائه می داد تأمل کنیم. این بینش‌ها می‌توانند به ما کمک کنند تا تجربیات خود را از تکانه‌های ناسالم درک کنیم و افکار و رفتارهای خود را به سمت انتخاب‌های سالم‌تر سوق دهیم.

با این حال، مواقعی وجود دارد که ما این بینش‌ها را به تأمل فکری تقلیل می‌دهیم، و انگیزه کنار گذاشتن آنها در سطح تجربی آنقدر وحشتناک می‌شود که نمی‌توان با تأمل‌های بی‌صدا آن را نادیده گرفت.

در این لحظات، ممکن است از جادوگر پیر خردمند آلبوس دامبلدور الهام بگیریم.

دامبلدور در کتاب هری پاتر و جام آتش به هری یادآوری می‌کند: «همه ما باید بین درست و آسان انتخاب کنیم.» دامبلدور هری را تشویق می‌کند که همیشه راه درست را دنبال کند و از نزدیک‌ترین افراد قدرت بگیرد. اگرچه به راحتی به عنوان کلمات ساده از یک کتاب کودکان رد می شود، توانایی ما در ساختن آن انتخاب درست اغلب به عنوان داشتن قدرت انتخاب نکردن آنچه آسان است تجربه می شود.

AI تولید شده / Pixabay
منبع: AI Generated / Pixabay

بخشی از نبوغ کتاب های رولینگ این است که چگونه او قهرمانی هری را به تصویر می کشد. قهرمانانی مانند سوپرمن و واندر وومن ترس و شکنندگی کمی را تجربه می کنند و به همین دلیل، ما از قدرت آنها شگفت زده می شویم. در مقابل، شجاعت هری دقیقاً به دلیل ترس و شکنندگی تقریبا فلج کننده او و توانایی او در غلبه بر آن نشان داده می شود. علاوه بر این، هری به طور مداوم با جذابیت شر، و سهولت وسوسه انگیزی که با آن می توان از قدرت هایش برای اهداف خودخواهانه استفاده کرد، مواجه می شود. با این حال، علی‌رغم انگیزه‌ها، انگیزه‌ها و وسوسه‌های متناقضی که هری تجربه می‌کند، حداقل در بیشتر مواقع قدرت انتخاب درست را پیدا می‌کند.

پیدا کردن قدرت برای غلبه بر انگیزه های ناسالم ممکن است به یک سوال ساده در مورد انگیزه خلاصه شود: چرا باید زندگی سالمی داشته باشم؟ پاسخ به این ممکن است برای هر یک از ما متفاوت باشد، اما برای بسیاری از ما میل به داشتن انرژی برای استفاده بهینه از زمانی که با نزدیک‌ترین افراد به خود داریم و نمونه ای برای دیگران برای انجام همین کار است. .

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/understanding-health-behaviors/202401/buddha-darwin-and-dumbledore-how-to-override-our

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید