الگوهای ارتباط مغزی بین نوزادان نارس و ترم متفاوت است _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

یک مطالعه اسکن جدید کالج کینگ لندن روی 390 نوزاد، الگوهای متمایز بین نوزادان ترم و نارس را در فعالیت لحظه به لحظه و اتصال شبکه های مغزی نشان داده است.

این اولین مطالعه ای است که توسط Wellcome و مرکز تحقیقات بیومدیکال ماودزلی موسسه ملی تحقیقات بهداشت و مراقبت (NIHR) پشتیبانی می شود و چگونگی تغییر لحظه به لحظه ارتباط بین نواحی مغز را در چند هفته اول زندگی تجزیه و تحلیل می کند.

این مطالعه که در Nature Communications منتشر شد، همچنین نشان داد که این الگوهای پویا ارتباط مغزی در نوزادان با معیارهای رشدی حرکت، زبان، شناخت و رفتار اجتماعی 18 ماه بعد مرتبط است.

نویسنده ارشد مشترک، دکتر دافنیس باتاله، مدرس ارشد علوم توسعه عصبی در موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب (IoPPN)، کالج کینگ لندن، گفت:

“اگرچه ما می دانیم که ارتباط مغزی تا چه حد بر رشد تاثیرگذار است، اما در مورد الگوهای اتصال عملکردی پویا در اوایل زندگی، و چگونگی ارتباط آنها با نحوه بلوغ مغز ما اطلاعات کمی داریم. با تجزیه و تحلیل اسکن مغزی از 390 نوزاد، ما شروع به شناسایی کرده ایم. حالت های گذرا مختلف اتصال که به طور بالقوه می تواند بینشی را در مورد چگونگی رشد مغز در این سن و رفتارها و عملکردهایی که این الگوها با بزرگتر شدن کودک مرتبط هستند، ارائه دهد.

آگاهی فزاینده ای وجود دارد که بیماری هایی مانند ADHD، اوتیسم و ​​اسکیزوفرنی منشأ خود را در اوایل زندگی دارند و ایجاد این شرایط ممکن است با اتصال مغز نوزادان و نوسانات آن در طول زمان مرتبط باشد.

محققان از تکنیک‌های پیشرفته برای ارزیابی داده‌های عملکردی تصویربرداری تشدید مغناطیسی (fMRI) روی 324 نوزاد ترم و 66 نوزاد نارس (متولد شده در هفته‌های کمتر از 37 بارداری) استفاده کردند. آنها ارزیابی کردند که چگونه اتصال لحظه به لحظه در طول زمانی که کودک در اسکنر بود تغییر می کند تا تصویری پویا ارائه دهد. تحقیقات قبلی با نوزادان همیشه از معیاری برای اتصال به طور میانگین در طول زمان صرف شده در اسکنر استفاده کرده است.

دکتر لوکاس فرانچا، نویسنده اول و استادیار علوم کامپیوتر و اطلاعات در دانشگاه نورثامبریا. گفت:

“این یافته‌ها نتیجه انطباق دقیق روش‌های مشتق‌شده از حوزه‌های علوم کامپیوتر و فیزیک است که به‌طور خاص برای آشکار کردن پیچیدگی‌های ذاتی مغز نوزاد انسان به کار می‌رود. وقتی این روش‌ها با تکنیک‌های پیشرفته برای به دست آوردن داده‌های بی‌سابقه‌ای مانند آنچه از با توسعه پروژه Human Connectome، ما یک فرصت منحصر به فرد برای تعمیق درک خود از قلمرو عمدتا ناشناخته پویایی مغز در اوایل زندگی داریم.”

این مطالعه از روش‌هایی استفاده کرد که به چگونگی نوسانات اتصال مغز کمک می‌کرد: روشی که الگوهای اتصال در کل مغز را در نظر می‌گیرد و روشی که الگوهای مناطق مختلف مغز را در نظر می‌گیرد.

این مطالعه شش حالت مختلف مغزی را شناسایی کرد: سه مورد از این حالت‌ها در سراسر مغز و سه حالت محدود به نواحی مغز (پس سری، حسی حرکتی و پیشانی) بودند. با مقایسه نوزادان ترم و نارس، محققان نشان دادند که الگوهای مختلف ارتباط با زایمان زودرس مرتبط است، برای مثال نوزادان نارس زمان بیشتری را در حالت‌های مغزی پیشانی و پس سری سپری کردند تا نوزادان ترم. آنها همچنین نشان دادند که پویایی حالت مغز در بدو تولد با طیف وسیعی از پیامدهای رشدی در اوایل کودکی مرتبط است.

نویسنده ارشد مشترک، پروفسور گرین مک آلونان، مدیر موقت NIHR Maudsley BRC و استاد علوم اعصاب ترجمه در IoPPN، کالج کینگ لندن گفت:

“این یک گام واقعی به جلو در استفاده از تکنیک های تصویربرداری برای بررسی چگونگی تغییر مداوم فعالیت مغز در اوایل زندگی است و اینکه چگونه بستری برای حمایت از نقاط عطف رشد بعدی در دوران کودکی فراهم می کند. تفاوت بین نوزادان ترم و نارس نشان می دهد که زمان صرف شده در داخل یا خارج از رحم رشد مغز را شکل می دهد. اکنون باید تلاش کنیم و دریابیم که آیا می توان از این بینش ها برای شناسایی و کمک به کسانی که نیاز به حمایت بیشتری دارند استفاده کرد یا خیر.”

این داده ها از پروژه توسعه انسان اتصال انسانی (dHCP) که توسط کینگز کالج لندن رهبری می شود و توسط شورای تحقیقات اروپا تامین مالی می شود، تهیه شده است. در حال ارائه تصاویر مغز با رزونانس مغناطیسی با وضوح بالا از نوزادان متولد نشده و تازه متولد شده به دانشمندان در سراسر جهان است تا از تعداد زیادی از پروژه های تحقیقاتی پیشرو جهانی در زمینه رشد مغز و اختلالات مغزی یا سلامت روان پشتیبانی کند.

پروفسور دیوید ادواردز، محقق اصلی dHCP و رئیس بخش تصویربرداری و سلامت پری ناتال، کینگز کالج لندن، گفت: “این مطالعه قدرت مجموعه بزرگی از داده‌های به‌دست‌آمده توسط پروژه توسعه انسانی کانکتوم را نشان می‌دهد، یک برنامه علمی باز با بودجه مالی شورای تحقیقات اروپا و به رهبری کینگز کالج لندن با همکاری امپریال کالج لندن و دانشگاه آکسفورد. داده ها به صورت رایگان در دسترس محققانی است که می خواهند رشد مغز انسان را مطالعه کنند.”

https://www.sciencedaily.com/releases/2024/02/240208122023.htm

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید