افشای موضوعات حساس در درمان _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

شخصی دوست داشتنی که زمانی می شناختم بیش از سه سال بود که به یک درمانگر مراجعه کرده بود، اما او هرگز به او نگفت که کوکائین مصرف می کند. از او خواستم در یک جلسه آن را مطرح کند. او به طور مداوم امتناع می کرد. بعد از مدتی ارتباطمان قطع شد، اما از یکی از دوستانم شنیدم که به دلیل افسردگی پس از اقدام به خودکشی در بیمارستان بستری شده است. از دانستن این خبر بسیار متأسف شدم و فکر کردم اگر به درمانگرش می گفت چه اتفاقی می افتاد.

چرا بسیاری از مردم چیز مهمی را به درمانگر نمی گویند؟ چرا آنها، جلسه به جلسه، اشاره ای نمی کنند که توسط یکی از اعضای خانواده مورد آزار و اذیت قرار گرفته اند، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته اند، از کوکائین استفاده می کنند، معتاد به پورن هستند، به نوعی از رسانه ها استفاده می کنند و غیره؟

بهش فکر نکن… چه برسه به حرف زدن.

برخی از مردم حتی به خود اجازه نمی‌دهند به اتفاقی که افتاده فکر کنند، چه رسد به اینکه به درمانگر خود بگویند. فقط فکر کردن به آن موجی از ناراحتی و شرم را به همراه دارد. مقاله‌ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه ییل و دانشکده پزشکی ایکان در کوه سینا در نیویورک منتشر شده است (پرل و همکاران، 2023) نشان می‌دهد که خاطرات آسیب‌زا در بخشی از مغز در اینجا و اکنون پردازش می‌شوند، انگار که هستند. در همین لحظه اتفاق می افتد جای تعجب نیست که مردم از فکر کردن به آنچه اتفاق افتاده اجتناب می کنند!

از سوی دیگر، برخی افراد افکار مزاحم دارند. آنها دوست خواهند داشت که افکار در مورد آنچه اتفاق افتاده ناپدید شوند، اما حتی در آن زمان نیز ممکن است به درمانگر خود نگویند.

نگو که

من دوست دارم فکر کنم که یک کمیته در طبقه بالا وجود دارد. یعنی تعداد زیادی شبکه عصبی وجود دارد و برخی از «اعضای کمیته» شما (شبکه‌های عصبی) آن را درست متوجه نمی‌شوند. اگر دهن باز کنی از شرم نمیری. اما «اعضای کمیته» مختلف ممکن است به شما بگویند: «نگویید که

چرا این، این قدر سخت است؟

شاید سال ها با بسته نگه داشتن دهان خود را ایمن نگه داشته اید.

اگر سالها سكوت كردن را تمرين كرده ايد، چرا انتظار داريد در نهايت دهان باز كنيد و حرف بزنيد؟ نخواهد بود. شما را ناراحت می کند، شاید بسیار ناراحت کننده باشد.

مغز شما می خواهد شما را ایمن نگه دارد. خوشبختانه، برخی از جنبه های شما – “خود برتر؟” “خود” شما؟ “ذهن عاقل شما؟” “خود ضروری” شما؟ نمی‌دانم ممکن است دوست داشته باشید اسمش را چه بگذارید – می‌خواهد بیشتر از اینکه فقط ایمن باشد، با زندگی‌تان کار کند. آن خود دوست دارد درباره این موضوعی که هرگز درباره آن صحبت نمی شود صحبت کند.

شاید درمانگر شما “نشت” کند.

شاید شما تصور می کنید که درمانگر شما ممکن است «نشت کند». به خصوص اگر در گذشته به شما خیانت شده است، ممکن است اعتماد نداشته باشید که اطلاعات به نحوی منتشر نخواهد شد.

آیا به درمانگر خود اجازه داده اید با شخص دیگری – روانپزشک خود صحبت کند؟ یک درمانگر دیگر؟ کسی در خانواده شما؟ اگر چنین است، ممکن است لازم باشد آن را لغو کنید. ناخودآگاه شما اعتماد ندارد که درمانگر شما چیزی به آن شخص نمی گوید، و آن شخص ممکن است چیزی به شخص دیگری بگوید، و… این ممکن است برای شما منطقی نباشد، اما بسیاری از چیزهایی که ما فکر می کنیم و احساس می کنیم و ممکن است. حتی انجام کردن لزوماً «معنی ندارد».

شرم سمی

سال ها پیش، جان برادشاو مفهوم “شرم سمی” را رایج کرد. شرم سمی مربوط به تمامیت شماست. این با افکاری همراه است که شما کاملاً در زیر تحقیر قرار گرفته اید. شما باید در کمد یا تخت خود پنهان شوید.

مردم وقتی پر از شرم هستند هرگز هیچ کار مفید یا مفیدی انجام نمی دهند. آنها همچنین اغلب از احساس شرمندگی به هر قیمتی اجتناب می‌کنند، و از هرگونه فکری که کمیته آنها ممکن است با مصرف بیش از حد نوشیدنی، کشیدن علف‌های هرز، کار بیش از حد و غیره آنها را از بین ببرد دوری می‌کنند.

شرمساری و سرزنش کردن

به شوخی می گویم که اگر شرمساری و سرزنش کمک کند، به مشتریان راهنمایی می کنم که چگونه آن را بهتر انجام دهند. اما این کار نمی کند. بسیاری از ما والدینی داشتیم که فقط بهترین ها را برای ما می خواستند، اما آنها عمیقاً معتقد بودند که شرمساری و سرزنش به تغییر رفتار افراد کمک می کند. بدون شک، شما با بزرگ شدن رفتارهای بسیاری را تغییر دادید. با این حال، در بسیاری از موارد، نه همه، نه به دلیل شرمساری یا سرزنش.

آیا درمانگر شما می تواند با آن مقابله کند؟

اگر چیزی وجود دارد که به درمانگر خود نمی گویید، آیا این تا حدی به این دلیل است که مطمئن نیستید که درمانگر شما می تواند آن را مدیریت کند؟ تحقیقات دکتر دیوید کراوس، رئیس و موسس آزمایشگاه های سلامت رفتاری در ماساچوست و همکارانش به وضوح نشان می دهد که هیچ درمانی در درمان همه چیز خوب نیست. تحقیقات آنها نشان می دهد که اکثر درمانگران و مشاوران در پنج یا شش زمینه خوب هستند. هیچ کدام در همه 12 حوزه ای که در مطالعه گنجانده شده بودند خوب نبودند.

لازم نیست از دیدن درمانگری که در حال حاضر با او کار می کنید، دست بردارید، که ممکن است در مقابله با افسردگی یا حملات پانیک یا مسائل مربوط به رابطه بسیار خوب باشد. علیرغم آنچه برخی از درمانگران ممکن است بگویند، می توانید به طور همزمان با دو درمانگر کار کنید، درست مانند اینکه می توانید همزمان با یک متخصص داخلی و یک متخصص قلب کار کنید.

درمان لحظه آخری

برای سال‌ها، درمانگران متوجه شده‌اند که مراجعان گاهی اوقات در پایان جلسه چیزی بسیار مهم را مطرح می‌کنند. انگار می‌خواهند ما درباره‌ی موضوعی بدانیم، اما نمی‌خواهند در آن لحظه با آن برخورد کنیم – در مورد آن صحبت کنیم، آن را پردازش کنیم. یک استراتژی موثر است. این موضوع به صورت علنی مطرح می شود و سپس در صورت تمایل می توانید در جلسه بعدی درباره آن بحث کنید.

به طور خاص، به درمانگر خود بگویید که چیزی وجود دارد که دوست دارید روی آن کار کنید، اما برای صحبت کردن در مورد آن خیلی ناراحت هستید. ممکن است بخواهید اضافه کنید که برای شما مشکل است که به اندازه کافی به کسی اعتماد کنید، حتی به درمانگر خود. امیدواریم درمانگرتان به شما بگوید که می‌توانید هر وقت و اگر بخواهید و با سرعت خودتان در مورد آن صحبت کنید.

امیدوارم آنها شما را تحت فشار قرار ندهند. بیرون خواهد آمد زیرا در نهایت، شما می خواهید بیرون بیاید. اما ممکن است زمان ببرد.

درمان بین جلسات: رویکرد ذهن آگاهی

اگر متوجه شدید که شرم برای شما مشکل بزرگی است، علاوه بر این که به درمانگر خود بگویید و در جلسه روی آن کار کنید، ممکن است بخواهید بین جلسات نیز روی آن کار کنید. RAIN، یک رویکرد ذهن‌آگاهی که توسط معلم ذهن‌آگاهی میشل مک‌دونالد ایجاد شده است، نشان می‌دهد که می‌توانید با یادگیری و تمرین چهار مرحله به خود کمک کنید: تشخیص به آنچه فکر و احساس می کنید؛ تایید کنید بدون اینکه فوراً سعی کنید از شر آن خلاص شوید یا آن را تغییر دهید. تحقیق کردن… به این معنا که کمی عمیق‌تر کنکاش کنید و مدتی را صرف تفکر یا تأمل در مورد اینکه احساسات و افکار از کجا می‌آیند و اینکه آیا آن‌ها شایستگی دارند یا به شما کمک می‌کنند یا نه، بگذرانید. و nدر شناسایییعنی با تمام افکار و احساسات خود همذات پنداری نکنید.

روانشناس تارا براچ “N” را به پرورش دادن، و من اضافه می کنم، با خودتان مهربان باشید. چیزی را که با آن دست و پنجه نرم می کنید نپرسیدید.

درمان بین جلسات: «حملات شرمساری»، یک رویکرد رفتاری

برخی از خوانندگان ممکن است متوجه شوند که یک رویکرد مبتنی بر رفتار بیشتر کمک خواهد کرد. دکتر آلبرت الیس، بنیانگذار رفتار درمانی عاطفی منطقی (REBT)، فکر می کرد که شرم چنان احساس قوی ای است که وقتی خوب می شود، مردم نمی دانند چگونه با آن کنار بیایند. در نتیجه، آنها ممکن است از هر چیزی که ممکن است باعث شرم شود اجتناب کنند و کارهایی مانند بی حسی خود را انجام دهند تا از احساس آن جلوگیری کنند.

برای کمک، می‌توانید به انتخاب خودتان شرم را با انجام «حملات شرم‌آور» تحریک کنید و در نتیجه یاد بگیرید که چگونه شرم را مدیریت کنید و به طور متفاوت به آن واکنش نشان دهید. یک نفر را که می شناسم بدون آرایش به جلسه رفت. دیگری عمداً با پوشیدن جوراب های نامتناسب، یکی آبی تیره و دیگری مشکی، به بانک خود رفت. به تدریج، آنها مغز خود را “دوباره” کردند و یاد گرفتند که هرگز احساس شرم نکنند. آنها ممکن است احساس ناراحتی یا خجالت کنند اما خجالت نکشند. ممکن است احمقانه به نظر برسد. اما انجام یک حمله شرمساری ممکن است به شما کمک کند تا بینش قابل توجهی در مورد آنچه شما را عقب نگه می دارد به دست آورید.

برای پیدا کردن یک درمانگر در نزدیکی خود، به دایرکتوری روانشناسی امروز مراجعه کنید

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/managing-addictions/202312/disclosing-sensitive-topics-in-therapy

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید