آیا والدین شما خودشیفته هستند؟: 33 راه برای گفتن _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

آریا جی / Shutterstock

منبع: Ariya J / Shutterstock

برچسب خودشیفته این روزها معمولاً برای نشان دادن افراد بیهوده و خودخواه استفاده می شود، اما اختلال شخصیت واقعی و قابل تشخیص و ویژگی های آن بسیار عمیق تر است و اثرات تضعیف کننده بلندمدتی برای کسانی که در خانواده ای تحت رهبری یک والدین خودشیفته بزرگ شده اند، دارد.

در زیر یک چک لیست ارائه می دهم تا مشخص شود آیا شما توسط یک والدین خودشیفته بزرگ شده اید که ممکن است دارای بسیاری از این ویژگی ها باشد. به یاد داشته باشید که خودشیفتگی یک اختلال طیفی است، اما فردی که سطح یا تعداد بالایی از این ویژگی ها را دارد، همچنان می تواند تأثیر مخربی بر کودک در حال رشد داشته باشد. هر چه صفات بیشتر باشد، به یک اختلال شخصیت کامل نزدیکتر است.

این چک لیست دارای حق چاپ از کار من می آید و در کتاب جدید من به طور مفصل مورد بحث قرار گرفته است. آیا درام هرگز به پایان می رسد؟ گره گشایی و شفا از اثرات مضر خودشیفتگی والدین.

آیا والدین شما خودشیفته هستند؟ یک چک لیست

  1. وقتی مسائل زندگی خود را با والدینتان در میان می‌گذارید، آیا او بحث را به صحبت کردن درباره خودش منحرف می‌کند؟
  2. وقتی احساسات خود را با والدین خود در میان می‌گذارید، آیا او سعی می‌کند احساسات خود را بالاتر ببرد؟
  3. آیا والدینتان نسبت به شما حسادت می کنند؟
  4. آیا والدین شما نسبت به احساسات شما احساس همدردی ندارند؟
  5. آیا والدین شما فقط از کارهایی که شما انجام می‌دهید حمایت می‌کنند که او را به عنوان یک «والد خوب» منعکس می‌کند؟
  6. آیا به طور مداوم احساس عدم صمیمیت عاطفی با والدین خود کرده اید؟
  7. آیا به طور مداوم از شما سوال کرده اید که آیا والدینتان شما را دوست دارند یا دوست دارند؟
  8. آیا والدین شما فقط زمانی برای شما کارهایی انجام می دهند که دیگران ببینند؟
  9. وقتی اتفاقی در زندگی شما می افتد (تصادف، بیماری، طلاق)، آیا والدین شما بر اساس تأثیر آن بر او و نه احساس شما، واکنش نشان می دهند؟
  10. آیا والدین شما نسبت به آنچه دیگران فکر می کنند (همسایه ها، دوستان، خانواده، همکاران) بیش از حد آگاه بوده یا بوده است؟
  11. آیا والدین شما احساسات خود را انکار می کنند؟
  12. آیا والدین شما به جای اینکه مسئولیت احساسات یا اعمال خود را بر عهده بگیرند، چیزهایی را به گردن شما یا دیگران می اندازند؟
  13. آیا پدر و مادر شما به راحتی آسیب می بینند و بدون اینکه مشکل را حل کنند، برای مدت طولانی کینه دارند؟
  14. آیا احساس می کنید که خدمتکار پدر و مادر خود هستید؟
  15. آیا در قبال بیماری های والدین خود (سردرد، استرس و بیماری) احساس مسئولیت کرده اید؟
  16. آیا در کودکی باید به نیازهای جسمی والدین خود رسیدگی می کردید؟
  17. آیا احساس می کنید که توسط والدینتان پذیرفته نشده اید؟
  18. آیا احساس می کنید والدینتان از شما انتقاد می کنند؟
  19. آیا در حضور والدین خود احساس ناتوانی می کنید؟
  20. آیا اغلب توسط والدین خود شرمنده می شوید؟
  21. آیا احساس می کنید والدینتان شما را واقعی می دانند؟
  22. آیا والدین شما طوری رفتار می کنند که انگار دنیا باید حول او بچرخد؟
  23. آیا برای شما سخت است که فردی جدا از والدین خود باشید؟
  24. آیا والدینتان به نظر شما جعلی به نظر می رسند؟
  25. آیا والدین شما می خواهند انتخاب های شما را کنترل کنند؟
  26. آیا والدین شما از حالت خودپسند به حالت افسرده تغییر می کنند؟
  27. آیا در کودکی احساس می کردید که باید به نیازهای عاطفی والدین خود رسیدگی کنید؟
  28. آیا در حضور والدین خود احساس می کنید که دستکاری شده اند؟
  29. آیا احساس می‌کنید برای کاری که انجام می‌دهید توسط والدینتان ارزش قائل هستید نه آنچه هستید؟
  30. آیا والدین شما کنترل می کنند، مانند یک قربانی یا شهید رفتار می کنند؟
  31. آیا والدینتان کاری می کنند که رفتارتان با آنچه واقعاً احساس می کنید متفاوت باشد؟
  32. آیا والدین شما با شما رقابت می کنند؟
  33. آیا والدین شما همیشه باید چیزهایی را به شیوه خود داشته باشند؟

شعار اصلی خانواده خودشیفته این است که نیازهای والدین بر نیازهای فرزندان ارجحیت دارد. همانطور که یکی از مشتریان من اخیراً نظر داده است، من عشق و آغوشی می‌خواستم که دیدم دوستانم از پدر و مادرشان می‌گیرند. می خواستم والدینم به من افتخار کنند، بنابراین سعی کردم بچه خوبی باشم، قایق را تکان ندهم، در هر کاری که انجام می دهم بهترین باشم. اما، هر کاری کردم، نه تنها کافی نبود، بلکه برای والدینم اهمیتی نداشت. مادرم همیشه خسته یا مشغول بود و پدرم همیشه غمگین بود. احساس می‌کردم که دوست‌داشتنی، تنها و نامرئی هستم.»

البته، امید و شفا وجود دارد و اگر تشخیص دادید که با عوارض خودشیفتگی والدین دست و پنجه نرم می کنید، من شما را تشویق می کنم که دست دراز کنید، کمک بگیرید و تا آنجا که می توانید درباره این اختلال موذیانه بیاموزید. شما سزاوار این هستید که دوست داشته باشید و گرامی بدارید و از این اثرات مخربی که می تواند تأثیر مادام العمر داشته باشد، بازیابی کنید.

برای پیدا کردن یک درمانگر، به فهرست درمان روانشناسی امروز مراجعه کنید.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-legacy-of-distorted-love/202403/is-your-parent-a-narcissist-33-ways-to-tell

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید