آیا شما بیش از حد عذرخواهی می کنید؟ 5 گام برای مهار این عادت _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

همه مرتکب اشتباه می شوند و عذرخواهی متفکرانه می تواند تا حد زیادی به بهبود روابط کمک کند. اما همانطور که امتناع از عذرخواهی می‌تواند عواقب منفی داشته باشد، عذرخواهی بیش از حد (که شامل پیش از عذرخواهی نیز می‌شود) می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر دارد.

آیا تا به حال پیش از عذرخواهی کرده اید؟ هیچ اتفاقی نیفتاده است و هیچ کس ابراز ناامیدی نکرده است، اما شما در حال حاضر عذرخواهی می کنید. پسندیدن، متاسفم اگر هدیه ای که به شما می دهم یا غذایی که هفته آینده درست می کنم را دوست ندارید.

شاید برای چیزی که خارج از کنترل شما بوده عذرخواهی کرده اید. یک نفر با شما برخورد کرد و غریزه شما این بود که بگویید “متاسفم.” یا از اینکه نتوانستید در یک رویداد شرکت کنید عذرخواهی کردید.

ویکتور موسی / شاتر استوک

ویکتور موسی / شاتر استوک

یا کسی چیزی را به موقع به شما نرسانده است و شما هنگام درخواست آن از او عذرخواهی کرده اید؟

شاید برای چیزی که “آنقدر عمیق نبود” عذرخواهی کرده باشید؟ برای پاسخ دادن به ایمیل به جای پنج دقیقه یک ساعت وقت صرف کردید، یا پست IG کسی را دوست نداشتید،

سناریوهای بسیار دیگری وجود دارد که در آن این اتفاق می‌تواند رخ دهد و اتفاق می‌افتد. یک روز صبح، تعداد دفعاتی را که بیش از حد معذرت خواهی کردم، همه قبل از ظهر محاسبه کردم. نتایج شوکه کننده بود.

من از قبل عذرخواهی کردم که ممکن است شام بد باشد.

من شش بار در حین پیکل بال به دلیل از دست دادن شوت (بعد از صدور پیش عذرخواهی به دلیل مبتدی بودن) عذرخواهی کردم.

از اینکه تغییر درستی نداشتم عذرخواهی کردم

من عذرخواهی کردم که نتوانستم کسی را در برنامه خود جای دهم.

من از مربی ام به خاطر کسل کننده بودن عذرخواهی کردم.

چرا بیش از حد عذرخواهی می کنیم؟

ابتدا اجازه دهید توضیح دهیم که در مورد چه چیزی صحبت می کنیم. البته، مهم است که مسئولیت چیزی را که در زمانی که مسئولیت شماست، اتفاق افتاده است، بپذیرید. وقتی به عذرخواهی بیش از حد اشاره می‌کنم، در مورد پیش‌از عذرخواهی یا مسئولیت‌پذیری برای چیزهایی صحبت می‌کنم که خارج از کنترل شما هستند، نه مسئولیت شما، یا نیازی به عذرخواهی ندارند (زیرا شما از نظر فنی کار اشتباهی انجام نداده‌اید و/ یا عملکرد شما به سادگی مطابق با استانداردهای شاید غیر واقعی شما نبود).

عوامل زیادی می توانند این رفتار را تحریک کنند. ممکن است عوامل فرهنگی یا تاریخی دیگری در عذرخواهی بیش از حد نقش داشته باشد. سایر دلایل رایج عبارتند از: تمایل به دوست داشتن، نشان دادن همدلی و/یا احساس مسئولیت یا گناه.

از آنجایی که من در درمان اختلالات اضطرابی تخصص دارم، تمایل دارم موقعیت ها را از این دریچه ببینم. عذرخواهی می‌تواند راهی برای کاهش احساسات اضطراب‌آور، کسب اطمینان و کاهش ناراحتی باشد. اگر کسی نگران است که کار اشتباهی انجام داده است، ممکن است برای اطمینان از رفتار خود عذرخواهی کند. هنگامی که فردی تحمل پریشانی را ندارد، ممکن است با ناراحتی خود یا دیگران دست و پنجه نرم کند، که ممکن است منجر به عذرخواهی بیش از حد شود که در نتیجه بیش از حد به هنگام انجام کار اشتباهی انجام داده است. هنگامی که به طور مکرر انجام شود، به یک روش عادی برای مدیریت اضطراب و پریشانی تبدیل می شود. به زودی، شما به خاطر طیف گسترده ای از تجربیات خارج از کنترل شما در چندین بخش از زندگی خود عذرخواهی می کنید.

هر چند وقت یکبار این اتفاق می افتد؟

جای تعجب نیست که تحقیقات زیادی در مورد تفاوت های جنسیتی انجام نشده است زیرا آنها به عذرخواهی و عذرخواهی بیش از حد مربوط می شوند. NIH 2010 مطالعه نشان داد که زنان به دلیل داشتن آستانه کمتری برای رفتار توهین آمیز نسبت به مردان بیشتر عذرخواهی می کنند. به طور حکایتی، نسبت معذرت خواهی من در حین بازی پیکلبال، زمانی که با زنان در مقابل مردان بازی می کنم، حدود 6:1 است.

معامله بزرگ چیست؟

  • عذرخواهی بیش از حد ممکن است شخص دیگری را در موقعیتی قرار دهد که مجبور باشد به شما اطمینان دهد. این ممکن است برای آنها ناخوشایند باشد، به خصوص اگر در یک محیط حرفه ای باشد. از آنجایی که عذرخواهی در خلاء اتفاق نمی افتد، مهم است که تأثیر آن را روی شخص مقابل در نظر بگیرید. برای آن، باید عملکرد رفتار را در نظر بگیرید. اگر برای ابراز همدردی با چیزی که شخصی تجربه کرده عذرخواهی می کنم، ممکن است درک خود را نشان دهد و بنابراین نیازی به اطمینان ندارد. مثلا، آنفولانزای معده بدبخت است. من خیلی متاسفم که از آن عبور کردی. با این حال، اگر برای کاهش اضطرابم عذرخواهی می کنم، طرف مقابل را در موقعیتی قرار می دهد که نیاز به ایجاد اطمینان برای تنظیم احساساتم دارد. مثلا: من خیلی متاسفم که شریک بسیار بدی هستم و شما باید با من بازی کنید. علاوه بر این، در یک محیط حرفه ای، عذرخواهی بیش از حد ممکن است باعث شود که اعتماد به نفس کمتری داشته باشید.
  • عذرخواهی بیش از حد اضطراب شما را در مورد موقعیت تقویت می کند. وقتی کاری انجام می دهیم تا از شر اضطراب خلاص شویم، ناخواسته اضطراب خود را قوی تر و پایدارتر می کنیم. به جای تلاش برای از بین بردن آن، من شما را تشویق می کنم برعکس این کار را انجام دهید: بگذارید آنجا باشد. همانطور که در مقالات دیگر اشاره کردم، انجام این کار مستلزم یادگیری نحوه پذیرش و اجازه دادن به آن احساسات به جای انجام کاری برای خلاص شدن از شر آنها است. هر چه به یک موقعیت یا احساسات خود توجه و انرژی بیشتری بدهیم، مغز آن را مهم تر نشان می دهد. هر چه چیزی مهم تر باشد، افکار نگران کننده تری خواهید داشت. اینگونه است که راه حل ما به مشکل ما تبدیل می شود. وقتی احساس بیشتری می کنیم، شهودی است که بخواهیم کارهای بیشتری انجام دهیم، به همین دلیل است که بهبودی متناقض است.
  • تله‌های انگشتی چینی را که در جشن تولد می‌گیرید را به خاطر دارید، جایی که هر چه بیشتر انگشتانتان را از هم جدا کنید، تله محکم‌تر می‌شود؟ راه رها کردن انگشتان این بود که آنها را به سمت یکدیگر شل کنید. در مورد بازیابی اضطراب نیز همینطور است. راه کاهش اضطراب این است که بدن خود را آرام کنید و کمتر انجام دهید. در این مورد، این به معنای عذرخواهی نکردن است، و اجازه دهید احساسات از بین بروند و به هر کاری که انجام می دهید ادامه دهید. برای رسیدن به این هدف، در اینجا 5 گام برای بهتر شدن در مضطرب شدن آورده شده است تا بتوانید بر این رفتار مسلط شوید.

5 قدم برای کمک به شما در مضطرب شدن بهتر

  1. احساس خود را برچسب بزنید (“من متوجه شدم احساس فعال بودن می کنم” یا “من آگاهم که در حال تجربه اضطراب هستم”).
  2. اگر در خطر نیستید، به خود یادآوری کنید که مانند خودتان رفتار نکنید. شما به سادگی احساس ناراحتی می کنید، که خطرناک نیست. شما نمی خواهید احساسات را با برخورد با آنها مانند خطر واقعی قوی تر کنید.
  3. به مغز خود نشان دهید که در امان هستید (عضلات خود را عروسک کنید، نفس خود را طولانی کنید، فک/شانه های خود را شل کنید، و غیره).
  4. به خود یادآوری کنید که احساسات خطرناک نیستند. آنها تجربیات موقتی هستند که خود به خود منتقل می شوند. لازم نیست کاری با آنها انجام دهید.
  5. توجه خود را به کاری که در اینجا و اکنون انجام می دهید هدایت کنید.
  6. وقتی مغزتان سعی می‌کند شما را دوباره به سمت نگرانی‌تان بکشاند، به مرحله ۱ یا ۲ برگردید.

فقط به این دلیل که احساس اضطراب می کنید به این معنی نیست که کار اشتباهی انجام داده اید که مستلزم عذرخواهی است. هنگامی که کمی از موقعیت فاصله گرفتید، اگر هنوز فکر می کنید باید عذرخواهی کنید (و مطمئن هستید که این کار را برای کاهش ناراحتی انجام نمی دهید)، آن را ادامه دهید. نکته کلیدی این است که به موقعیت در مقابل احساسات خود پاسخ دهید. وقتی به احساسات خود پاسخ می دهیم، به احتمال زیاد به جای عمل مبتنی بر ارزش، یک عمل مبتنی بر ترس است. هرچه این اضطراب کمتر زندگی شما را کنترل کند، رفتارهای شما به جای ترس‌هایتان، با ارزش‌هایتان هماهنگ‌تر خواهد بود. و این هرگز چیزی برای عذرخواهی نیست.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/stop-worrying-start-living/202403/are-you-an-over-apologizer-5-steps-to-curb-the-habit

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید