آیا آرزو می کنید که کنترل شغلی بیشتری داشته باشید؟ _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

همه ما در محل کار وظایف خاصی داریم که از آنها می ترسیم. متأسفانه، انجام خوب کارها اغلب به توانایی ما در انجام این وظایف پیش پا افتاده به اندازه کارهای جالب تر بستگی دارد.

علی‌رغم تلاش‌های ما برای جذاب‌تر کردن کار، استانداردهای بین المللی روانی اجتماعی جدید توجه داشته باشید که کنترل کم شغل می تواند وظایف را خسته کننده تر از آنچه که باید باشد در موارد زیر تبدیل می کند:

  • ما بارها خواستار خودمختاری بیشتر شده ایم.
  • فرصت های ما برای یادگیری و توسعه محدود است.
  • ما رهبرانی داریم که وظایف را به شدت هدایت می کنند و کنترل می کنند.
  • فهرست‌های ثابت یا برنامه‌های استراحت (بدون الزام تجاری آشکار) وجود دارد و در صورت درخواست هیچ انعطافی وجود ندارد.
  • فرهنگ بی اعتمادی وجود دارد.

تحقیقات ما در آزمایشگاه رهبران دریافته است که نداشتن حس کنترل بر نحوه انجام وظایفی که مسئول آن هستیم، می تواند ما را دچار استرس، اضطراب، بی انگیزگی و در معرض خطر فرسودگی شغلی کند.

بنابراین، عملاً چه کاری می توانیم انجام دهیم تا کنترل کم شغلی را در محل کارمان بهبود ببخشیم، حتی زمانی که انتخاب های ما در مورد وظایفی که باید انجام دهیم محدود است؟

خبر خوب این است که در مقطعی، احتمالاً جنبه‌ای از شغل خود را تغییر داده‌اید تا برای شما مناسب‌تر باشد. خواه رویکرد متفاوتی نسبت به یک کار داشته باشید، زمان یا مکان انجام یک کار را تغییر دهید، الگوی تعامل را تغییر دهید، یا نحوه نگرش خود را در مورد شغل خود به معنای کلی تر اصلاح کرده باشید، شما در حال ساخت شغل هستید.

تحقیقات ایمی ورزنیفسکی نشان داده است افرادی که به شغل خود دست می زنند، بیشتر احساس مشارکت و رضایت از کار خود می کنند، به سطوح بالاتری از عملکرد در سازمان خود دست می یابند و انعطاف پذیری شخصی بیشتری دارند. رهبران و محل کار نیز چیزهای زیادی برای به دست آوردن دارند، با مطالعات نشان می دهد که سطوح بالاتر کنترل شغل با سطوح بالاتر انگیزه و تعهد مرتبط است.

با این حال، متعادل کردن نیازهایمان با الزامات نقش و سازمانمان می تواند چالش برانگیز باشد. به این دلیل راب بیکر پیشنهاد می کند ما تغییرات کوچک (اما قدرتمند) را از طریق “Micro-crafting” ایجاد می کنیم. با کشف نکات مثبت انتخاب در مورد چرایی، چگونه، با چه کسی، کجا و چه زمانی هر کار را تکمیل می کنیم، می توانیم حس کنترل شغل خود را بهبود ببخشیم.

به عنوان مثال، توصیه می کنیم کاری را که از آن می ترسید انتخاب کنید و ببینید که آیا می توانید هر یک از این عوامل را تطبیق دهید:

  • چی؟ از چه نقاط قوتی (چیزهایی که در آنها مهارت دارید و از انجام آنها لذت می برید) می توانید برای جذاب تر کردن این کار استفاده کنید؟
  • سازمان بهداشت جهانی؟ ممکن است این کار را با چه کسی انجام دهید تا انرژی بیشتری داشته باشد؟
  • چرا؟ چرا ممکن است انجام این کار برای دیگران تفاوت مثبتی ایجاد کند؟ این چگونه ممکن است برای شما معنادار باشد؟
  • جایی که؟ انجام این کار در کجا ممکن است شما را موثرتر کند؟
  • چه زمانی؟ چه زمانی ممکن است انجام این کار انرژی شما را به حداکثر برساند؟

مهمتر از همه، مطمئن شوید که به روشی کار کنید که برای شما و دیگران خوب باشد. رویکردهای برد-برد را بیابید و آنچه را که یاد می گیرید با دیگران به اشتراک بگذارید تا بتوانند وظایف آینده را با نقاط قوت شما هماهنگ کنند.

البته، کاردستی تمام کارهایی را که از آن متنفر هستید به کارهایی تبدیل نمی‌کند که ناگهان دوست دارید. با این حال، می تواند این آزادی را برای شما فراهم کند که تغییرات کوچکی را در روش های کار خود ایجاد کنید که بهترین ها را در شما به ارمغان می آورد.

ساخت شغل نیز هرگز “یک و یک” نیست. بنابراین، با تغییر شرایط، نیازها و قابلیت‌های شما، مایل به ادامه کاوش، آزمایش و تنظیم باشید. چیزی که یک روز خوب عمل کرد ممکن است روز بعد رضایت بخش نباشد.

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/from-functioning-to-flourishing/202402/do-you-wish-you-had-more-job-control

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید