آنچه سگ ها ترجیح می دهند در تلویزیون تماشا کنند _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

عکس از BazzaDaRambler (CC BY 2.0 Deed)

عکس از BazzaDaRambler (CC BY 2.0 Deed)

آیا سگ شما تلویزیون تماشا می کند؟ آیا او برنامه یا سبک برنامه نویسی مورد علاقه ای دارد؟ اینها انواع سوالاتی است که یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی محقق ارشد فریا موات از دانشکده دامپزشکی دانشگاه ویسکانسین در مدیسون مطرح کرده است.

مطالعه موردی

وقتی کایرن تریر، فلینت را داشتم، به تماشای تلویزیون سگ ها علاقه مند شدم. من معتقد بودم که سگ ها اغلب توجه زیادی به تلویزیون نمی کنند، زیرا صفحه تلویزیون معمولاً از روی زمین بلند می شود و بنابراین نسبتاً مورد توجه قرار نمی گیرد. با این حال، در خانه من، اگر سگم با من روی مبل بود، تلویزیونی که روی یک میز چای چوبی می نشست، به سطح چشمانش نزدیکتر بود و به راحتی قابل مشاهده بود. با گذشت زمان، متوجه شدم که فلینت یک برنامه تلویزیونی مورد علاقه داشت، “کوچکترین دوره گردی”. این یک سریال کم‌هزینه بود که شامل یک سگ، یک ژرمن شپرد بود که در حومه شهر پرسه می‌زد، با افراد مختلف دوست می‌شد و قهرمانانه آنها را از دردسر خلاص می‌کرد. وقتی سگ ظاهر می شد، فوراً توجه فلینت جلب می شد و او حرکات هوبو را در سراسر صفحه دنبال می کرد.

آن واکنش‌های معمولی به تصاویر تلویزیونی در مقایسه با روز حمله موش‌های غول‌پیکر بسیار کم بود. در ژن های هر تریر توانایی و تمایل به از بین بردن موش ها و سایر حیوانات موذی وجود دارد. در حالی که گربه‌ها مطمئناً در کشتن موش‌ها کارآمدتر هستند، جایی که پنهان‌کاری و صبر مهم‌ترین ویژگی‌های شکار هستند، موش‌ها اغلب بزرگ‌تر از آن هستند که برخی از گربه‌ها نتوانند آن‌ها را کنترل کنند، از این رو تریرها برای این کار پرورش داده می‌شوند.

دیگر اسم فیلمی که آن شب از تلویزیون پخش می شد را به خاطر ندارم، اما قسمت هایی از محتوا را به یاد دارم. رویدادهای مهم در نوعی تونل یا غار آغاز شد و سکانس با نمای نزدیک از توده ای از موش ها آغاز شد. وقتی فلینت این تصویر از موش های ظاهراً غول پیکر را دید که صفحه را پر می کنند، شروع به لرزیدن کرد و غرغر کرد. سپس صدایی یا رویداد حیرت‌آوری در فیلم شنیده شد و موش‌ها به سمت تماشاگر می‌دویدند و از کنار قهرمانان عبور می‌کردند. فلینت دیگر نمی توانست خود را نگه دارد. او خود را از مبل بلند کرد و به پایه چوبی که تلویزیون روی آن ایستاده بود حمله کرد. غرغر کردن، پارس کردن، گاز گرفتن، جویدن – عاجزانه تلاش می‌کنم پای میز را گرفته و آن را تا حد مرگ تکان بدهم. در چند لحظه، پایه چوبی پایه تلویزیون به نظر می رسید که جنگ را پشت سر گذاشته است. در همین حال، صحنه موش به پایان خود نزدیک شده بود. اکنون صدای جیغ از بین رفته بود و هیچ جونده ای روی صفحه لوله دیده نمی شد. فلینت عقب نشینی کرد و به بالا نگاه کرد. او یکی دو بار از بینی خود خرخر کرد و سپس با دم کشیده و پاهای سفت، با غرور از اتاق بیرون رفت و تنها یک بار مکث کرد و به تلویزیون نگاه کرد تا مطمئن شود که وظیفه او نجات ما از هجوم حیوانات موذی بوده است. خوب انجام شد و واقعاً تمام شد

داده های جدید در مورد سگ ها در حال تماشای تلویزیون

مطالعه حاضر شامل 1246 شرکت کننده بود که اکثراً از ایالات متحده بودند. بخش اصلی این مطالعه شامل پرسشنامه ای بود که در آن صاحبان سگ عادات تماشای تلویزیون سگ خود را توصیف کردند. من تا حدودی متعجب شدم وقتی متوجه شدم که 72 درصد از سگ ها حداقل یک بار در روز به طور فعال تلویزیون یا صفحه نمایش رایانه را تماشا می کنند. با این حال، به نظر می‌رسید که سگ‌ها دامنه توجه کوتاهی داشتند و بیشتر آنها تمایل داشتند که تصاویر ویدئویی را تنها برای یک تا پنج دقیقه در یک زمان مشاهده کنند. تعداد بسیار کمی از سگ ها توجه خود را به مدت بیش از 20 دقیقه روی محتوای تلویزیونی متمرکز کردند.

هنگامی که جذب تصاویر روی صفحه نمایش می شود، متداول ترین رفتارهای مشاهده شده سگ ها شامل چرخاندن سر برای ردیابی تصویر، حرکت دادن گوش های خود، نزدیک شدن به صفحه نمایش، یا تلفظ صداهایی مانند پارس، غرغر یا ناله است.

سن تفاوت ایجاد کرد. سگ‌های جوان‌تر نسبت به همتایان مسن‌تر خود تمایل بیشتری به تماشای تلویزیون داشتند.

اگرچه محرک‌های بصری و صوتی ممکن است سگ‌ها را به تلویزیون جذب کنند، اما دیدن حرکت 15 درصد بیشتر از هر صدا برای جلب توجه سگ بود.

محتوای ویدیویی که سگ ها آن را به بهترین شکل دوست دارند

به نظر می رسید محتوای برنامه در مورد ترجیح بیننده سگ بسیار مهم باشد. جذاب ترین سوژه ها حیوانات بودند و در دسته حیوانات، شاید تعجب آور نباشد که سگ ها محبوب ترین حیوان بودند و بینندگان زیادی را به خود جذب کردند. این موضوع در مرحله دوم مطالعه تایید شد. در اینجا، حدود نیمی از شرکت‌کنندگان کلیپ‌های ویدئویی کوتاهی را که مخصوص سگ‌هایشان تهیه شده بود، در تلویزیون، کامپیوتر یا تلفنشان نشان دادند. این کلیپ ها شامل یک سگ، یک گربه بزرگ، یک پرنده و ترافیک بزرگراه بود. با تقویت پاسخ های پرسشنامه، این ویدیوی سگ بود که بیشترین علاقه را به خود جلب کرد.

به طور کلی داده ها نشان داد که سگ ها تمایل زیادی به توجه به محتوای حیوانی دارند. جالب است که دید انسان ها به عنوان برنامه نویسی برای سگ ها جذاب نبود. ویدیوهای حاوی انسان از میان 17 دسته بندی از پیش تعیین شده در رتبه نهم قرار گرفتند، درست پیش از کارتون ها یا انیمیشن ها.

حرکت روی صفحه نمایش به خودی خود برای جلب توجه سگ ها کافی نیست، زیرا اشیاء بی جان در حال حرکت، مانند اتومبیل هایی که در بزرگراه حرکت می کنند، زمان زیادی برای تماشا نمی کشند.

سگ ها به ویژه جذب محتوای برنامه های ورزشی نشدند. اگر چه، اگر توپی درگیر می شد (به ویژه بسکتبال و فوتبال)، کمی بیش از یک چهارم سگ هایی که تلویزیون تماشا می کردند، توجه خود را به صفحه نمایش معطوف می کردند.

نژاد سگ نیز احتمال تماشای یک صفحه ویدئو را پیش بینی می کند. نژادهای گله دار و ورزشکار بیشترین احتمال را داشتند که تماشاگر تلویزیون باشند، در حالی که نژادهای غیرورزشی و سگ های کارگر کمترین احتمال را داشتند که به تلویزیون معتاد شوند.

هدف واقعی در پس این تحقیق

من مطمئن هستم که برخی از خوانندگان شروع به تعجب کرده اند که چرا دانشمندان جدی درگیر تحقیقی در مورد ترجیحات تماشای تلویزیون سگ ها هستند. از این گذشته، حتی بازاریاب‌های تهاجمی نیز تشخیص می‌دهند که سگ‌ها مصرف‌کنندگانی نیستند که بیرون بروند و اقلامی را که در برنامه‌های تلویزیونی تبلیغ می‌شوند، خریداری کنند.

فریا موات، محقق ارشد این مطالعه، توضیح داد که او پیش‌بینی می‌کند که این نتایج را می‌توان تنظیم و گسترش داد تا به طراحی روش‌هایی برای اندازه‌گیری وضعیت بصری سگ‌ها و تعیین تأثیر فرآیندهایی مانند افزایش سن بر بینایی سگ کمک کند. او در یک بیانیه مطبوعاتی می گوید:

روشی که ما در حال حاضر برای ارزیابی بینایی در سگ ها استفاده می کنیم، نوار بسیار پایینی است. در انسان، اگر فردی نابینا باشد، برابر است با بله یا نه گفتن. ما به روش های حساس تری برای ارزیابی بینایی در سگ ها، با استفاده از معادل نمودار چشم سگ نیاز داریم. ما حدس می زنیم که ویدئوها پتانسیل حفظ توجه سگ را به اندازه کافی برای ارزیابی عملکرد بصری دارند، اما نمی دانستیم چه نوع محتوایی برای سگ ها جذاب تر و جذاب تر است.”

حق چاپ SC Psychological Enterprises Ltd. مجاز به چاپ مجدد یا ارسال مجدد بدون اجازه نیست

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/canine-corner/202401/what-dogs-prefer-to-watch-on-television

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید