آنچه را که در ورزش کنترل می کنیم و کنترل نمی کنیم را بیاموزید _اخبار روانشناسی جزیره ذهن

“کنترل های قابل کنترل را کنترل کنید.”

یک ضرب المثل آشنا در دنیای ورزش رقابتی. این اصطلاحی است که توسط شخصی ابداع شده است که با ورزش مرتبط نیست، اما چیزهایی در مورد شرایط نامطلوب می دانست که کمی چالش برانگیزتر از دو و میدانی است. نام او ویکتور فرانکل، روانپزشک مشهور اتریشی است که در طول جنگ جهانی دوم از سه سال وحشتناک در اردوگاه های کار اجباری نازی ها جان سالم به در برد.

فرانکل در کتاب مشهور خود، «جستجوی انسان برای معنا» توضیح داد: «نیروهای خارج از کنترل شما می‌توانند هر چیزی را که دارید از شما بگیرند، به جز یک چیز، آزادی شما در انتخاب نحوه واکنش به موقعیت». این اثری است که به سال‌های اسارت در اردوگاه کار اجباری منعکس می‌شود و در بسیاری از مؤسسات آموزشی خواندن آن ضروری است.

عکس از Wikimedia Commons.  عکاس ناشناس

فیلسوف یونانی رواقی اپیکتتوس که از سال‌های بردگی خود حکمت بی‌نهایت زندگی را به دست آورد.

منبع: عکس از Wikimedia Commons. عکاس ناشناس

اپیکتتوس، فیلسوف رواقی یونان باستان که در حدود سال 50 پس از میلاد در بردگی به دنیا آمد، همچنین در مورد آنچه که ما می‌توانیم و نمی‌توانیم در زندگی کنترل کنیم، که در شرایط دشواری نیز زندگی کرده‌ایم، تأمل کرد. در اینجا چیزی است که او باید بگوید:

«برخی چیزها تحت کنترل ما هستند و برخی دیگر نیستند. چیزهایی که تحت کنترل ما هستند عبارتند از: نظر، تعقیب، میل، بیزاری و در یک کلام، هر آنچه که اعمال خود ماست. چیزهایی که تحت کنترل ما نیستند عبارتند از بدن، دارایی، شهرت، فرماندهی و هر آنچه که اعمال ما نیست. چیزهایی که تحت کنترل ما هستند ذاتاً آزاد، بدون مانع و بدون مانع هستند، در حالی که چیزهایی که تحت کنترل ما نیستند ضعیف، برده‌دار هستند، می‌توان مانع آنها شد و متعلق به ما نیستند.»

با ترکیب خرد فرانکل و اپکتتوس، مسئولیت کنترل پذیر را به عهده بگیرید. در مورد غیرقابل کنترل ها، به بیتلز گوش دهید و “بگذارید باشد”.

همه اینها پیامدهای بسیار زیادی در ورزش، سایر تلاش های عملکردی و زندگی دارد.

بیایید بررسی کنیم.

ورزشکاران چه چیزی را کنترل می کنند؟

نه خیلی، و نه بقیه.

بیایید با شناسایی کارهایی که ورزشکاران انجام می دهند شروع کنیم نه کنترل.

شرایط آب و هوایی، تصمیمات داوری، مصدومیت، هم تیمی ها، حریفان و رویدادهای گذشته همه چیزهایی فراتر از دایره نفوذ ما هستند. با توجه به آموزش پذیرش و تعهد (ACT) و علوم رفتاری زمینه‌ای – رویکردی که تأثیر فزاینده‌ای بر تمرین روان‌شناسی ورزشی دارد – ورزشکاران نیز افکار، احساسات و تجربیات فیزیولوژیکی درونی خود (خستگی، درد عضلانی و غیره) را کنترل نمی‌کنند.

چیزهای درونی می تواند بسیار ناراحت کننده و ناراحت کننده باشد. همچنین می تواند عملکرد مطلوب را مختل کند و ما توانایی بسیار محدودی برای کنترل آن تجربیات درونی داریم.

تمرکز بر روی چیزهایی که خارج از کنترل ما هستند به طور تصاعدی ناامیدی، آزار و اضطراب را تشدید می کند. به خصوص دلهره آور است نشخوار تجربیات درونی – احساسات، افکار، درد فیزیکی، خستگی و غیره.

زمانی که ورزشکار آن را به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از تجربه ورزشی بپذیرد، مواجهه با غیرقابل کنترل، حداقل مشکل ساز است. تمایل به اجازه دادن به موارد غیرقابل کنترل و تمرکز بر کار، شرکت کنندگان در ورزش را قادر می سازد تا اقدامات متعهد لازم برای عملکرد مطلوب را انجام دهند.

هنگامی که صحبت از چیزهای درونی می شود، تمرکز بر روی آن یا تلاش برای از بین بردن آن، باعث افزایش تمرکز بر روی آنها می شود و در نتیجه باعث بدتر شدن افکار مزاحم، احساسات، درد جسمی، خستگی و غیره می شود.

پس چه چیزی برای ورزشکاران و سایر انسانها قابل کنترل است؟ فقط سه چیز: اقدامات ما، تمرکز، و تلاش (ACE). مسئولیت آن را بر عهده بگیرید و عملکرد ورزشی خود را “آس” خواهید کرد.

عملکرد Acing

تجربه استرس‌زای یک جراح قلب یا مغز را در نظر بگیرید، شاید نمونه‌های ماقبل آخر مشاغلی که نیاز به تمرکز و مهارت فوق‌العاده و سخت‌گیرانه دارند.

حالا، تصور کنید که شما آن جراح هستید در میان یک عمل جراحی پنج ساعته، از نظر ذهنی و جسمی خسته، و زندگی و مرگ یک نفر به هر تصمیم و حرکتی بستگی دارد. ناگهان، ذهن شما پر از خاطرات و احساساتی می شود که حول بیماری که روز قبل روی میز عمل شما فوت کرده است، می چرخد. سپس، بدون هشدار، چیزی در طول جراحی فعلی به طرز وحشتناکی اشتباه می شود.

برای داشتن یک دوز سالم از دیدگاه، همه اینها را با یک بازی از دست رفته، یک تماس داوری ناخواسته، یا یک ضربه زدن از دست رفته مقایسه کنید، که ورزشکاران روی آن استرس دارند.

اگر زمانی که مشکلی پیش می‌آید، شما جای بیمار مورد بحث بالا بودید، می‌خواهید جراحتان چه کاری انجام دهد؟ آیا می خواهید آنها در مورد بیماری که دیروز مرده است فکر کنند، ابزار جراحی خود را با ناامیدی روی زمین بیندازند، در وضعیت جنینی قرار بگیرند و احساس تاسف کنند، یا برای رهایی از این وضعیت از اتاق عمل فرار کنند؟

به نظر می رسد رفتاری که اغلب در دنیای ورزش امروز مشاهده می شود. ورزشکارانی که به خاطر کمبود زمان بازی خود، عملکرد ضعیف دیروز، پرتاب وسایل، یا خم شدن روی نیمکت پس از تلاش ناموفق، وسواس دارند و خرخر می کنند.

شاید تمرکز بر اقدامات لازم برای جراحی رویکرد موفق تری باشد که از پزشک خود می خواهید. چسبیدن به کنترل‌کننده‌ها در حین اجرای ورزشی همان جادو را انجام می‌دهد، و از ایجاد تمرکز صحیح توسط افکار مزاحم و خاطرات جلوگیری می‌کند.

برای عملکرد موثر، چه در اتاق جراحی، چه در زمین فوتبال، یا در زمین بسکتبال، بسیار مهم است، توانایی به کارگیری تمام تمرکز و تلاش خود برای اقداماتی است که اکنون باید انجام شوند – ACE زمانی برای سر و صدا وجود ندارد. یا در چیزهایی غیر از آن موارد قابل کنترل ساکن شوید. جراحی و دو و میدانی نیاز به تمرکز و تلاش فوری برای انجام اقدامات مؤثر دارد و توانایی انجام این کار موفقیت نهایی را تعیین می کند.

فاصله زمانی بین زمانی که اتفاقی در زمین بازی رخ می دهد و نحوه واکنش اجراکننده به آن وجود دارد. آن چند ثانیه به شما این فرصت را می‌دهد تا بتوانید پاسخی مؤثر با «انتخاب مستدل»، همانطور که رواقیون باستان آن را می‌گفتند، انتخاب کنید. این فضا برای یک جراح یا یک ورزشکار می تواند به طرز طاقت فرسایی کوتاه باشد.

جراح یا بازیکن بیسبال چه برای ایست قلبی ناگهانی یا یک توپ سریع با سرعت 100 مایل در ساعت، زمان زیادی برای تصمیم گیری در مورد اینکه چه کاری انجام دهد را ندارد. هر دو موقعیت زمانی که کاملاً متمرکز هستند به اندازه کافی دشوار هستند. تمرکز بر روی احساسات، افکار و خاطرات فقط باعث می شود که فرد از انجام عمل صحیح منحرف شود. به آن چیزها توجه کنید، آنها را تصدیق کنید… و سپس به سمت کار در دستتان بروید

خط پایین

افکار، احساسات و خاطرات ناخواسته، ناخوشایند و منحرف کننده عنصر اجتناب ناپذیر تجربه ورزشی هستند. متاسفانه ذهن انسان به دکمه حذف مجهز نیست. وقتی درگیر عمل جراحی، مسابقات ورزشی و هر کار دیگری هستیم، احتمالاً آن چیزهای داخلی نمایان می شود.

ما نمی‌توانیم کاری کنیم که آن تجربیات درونی از بین بروند، و تمرکز روی آنها، یا تلاش برای حذف آنها، کارساز نیست و معمولاً آنها را تشدید می‌کند. در عوض، یاد بگیرید که آن چیزهای غیرقابل کنترل را به عنوان بخشی از تجربه ورزشی بپذیرید، مایل باشید آنها را داشته باشید و متعهد شوید که اکنون برای عملکرد بهینه چه کاری باید انجام شود.

بازی با یا بدون شما ادامه خواهد داشت. از بیرون راندن غیرقابل کنترل از قطار بازی خودداری کنید و با اقدامات، تمرکز و تلاشی که کنترل می کنید در مسیر خود بمانید و این شما را به مقصد مورد نظرتان می رساند.

منبع: عکس از Wikimedia Commons

بیتلز: جورج، رینگو، پل و جان

منبع: عکس از Wikimedia Commons

با آن چیزهای درونی حواس پرتی چه کنیم؟ تکرار توصیه بیتلز، “بگذارید باشد.”

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/sport-between-the-ears/202401/learn-what-we-control-and-dont-control-in-sports

ممکنه براتون جالب باشه که...

پست های محبوب

دیدگاهتان را بنویسید